گزارش شستون از هامین شیرین؛

"هامین" مهم ترین جاذبه گردشگری بلوچستان/میراث و فرهنگ هامین نمایی از زندگی قوم بلوچ

28 مرداد 1396 ساعت 8:32

هامین یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در بلوچستان است که باعث ترویج فرهنگ، آدام و رسوم بین مردم می شود و در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی دارد.


به گزارش شستون، "هامین" فصل برداشت خرما در منطقه بلوچستان است که کشاورزان و خرماکاران منطقه با توجه به فرصت‌های مناسب و به شکرانه این نعمت الهی این دوره از خرما چینی را جشن می گیرند. هامین یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در بلوچستان است که باعث ترویج فرهنگ و آدام و رسوم بین مردم می شود و در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی دارد.
هامین یا برداشت خرما در فصل مچبور که مرحله پایانی هامین است اتفاق می افتد و مختص به قوم بلوچ و بلوچستان نیست و افراد مختلفی برای خرید خرما و محصولات فرآوری شده آن به منطقه بلوچستان سفر می کنند.
با توجه به اینکه نخل خرما بخاطر ارزش غذایی و استفاده از چوب آن در ساخت وسایل زندگی و خانه برای بلوچ مقدس است،بعد از برداشت خرما معمولا آن را فرآوری می کنند و به عنوان سوغات به اقوام و نزدیکان خود هدیه می دهند.
در فصل برداشت خرما قوم بلوچ شادی و موسیقی داشته اند و در دل خود هامین را یک نیایش می دانند و بخاطر این نعمت خدادادی رقص دو چاپی برگزار می کرده اند که یک تمرین ورزشی برای دفاع از مرز و بوم در مقابل تهاجم دشمنان بوده است.
هامین در فرهنگ بلوچ برداشت محصول خرما نیست بلکه یک میراث کوهن است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از خرما فرآوری های مختلفی انجام می دادند و به فروش می رساندند.
خرما نمادی از فرهنگ است و اشعار شاعران می تواند در انتقال آداب و رسوم و فرهنگ قوم بلوچ به مردم سایر نقاط ایران و جهان نقش مهمی ایفا کند و اگر به نسل جدید ما این میراث کهن منتقل شده بخاطر اشعار سروده شده در این زمینه بوده است که شاعران تاریخ و آیین بلوچستان را نسل به نسل نقل می کردند و کمتر شاعری را می توان دید که در اشعار خود اشاره ای به هامین نداشته باشد.
هامین یک نعمت است و کمترین کاری است که قوم بلوچ به شکرانه نعمت الهی انجام می دهند و مسئولین نقش مهمی در زنده کردن این فرهنگ دارند.
 
انتهای پیام/1675


کد مطلب: 8418

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/8418/هامین-مهم-ترین-جاذبه-گردشگری-بلوچستان-میراث-فرهنگ-نمایی-زندگی-قوم-بلوچ

شستون
  https://shastoon.ir