800
۱
گزارش شستون از گونه های نادر گیاهی؛

کشف تنها رویشگاه طبیعی درخت داغداغان در شهرستان سراوان/برداشتن سایه انقراض از سر چوب آهن با تکثیر گسترده+تصاویر

داغداغان که در گویش محلی به شاگ معروف است درختی است از خانواده نارون با نام علمی celtis که این گونه گیاهی نادر در ارتفاعات کوه دلیکیم در شهرستان سراوان کشف شده است.
القثس
القثس
به گزارش شستون، درخت داغداغان گونه ای نادر در شهرستان سراوان است که در گویش محلی به آن شاگ گفته می شود، این گیاه با نام علمی celtis از خانواده نارون در ارتفاعات کوه دلیکیم این شهرستان شناسایی شده است.
رویشگاه های عمده این گیاه دور از سواحل و نواحی خشک در جنگل های شمالی ایران، رشته کوه زاگرس، البرز و کردستان می باشد که این درخت بومی نواحی مدیترانه بوده و چوب آن دارای رنگ تیره و خاکستری است و به علت سختی زیاد خود به چوب آهن معروف است.
دامنه ارتفاعات کوه دلیکیم با ارتفاع 2 هزار و 620 متر به عنوان بلندترین قلعه رشته کوه سیاهان در منطقه سردشت ناهوک رویشگاه طبیعی شناسایی شده درخت داغدان است.
محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون در این خصوص با توجه به اظهارات ساکنین محلی این منطقه گفت: این درخت که به صورت 6 یا 7 پایه مجزا است دارای قدمت چندصد ساله می باشد که در بین بومیان به درخت شاگ یا تا معروف است و دارای چوبی با استحکام بالا و مقاوم می باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: وجود این گونه در ارتفاعات بیش از 2 هزار و 100 که خاص مناطق شمالی ایران است، نشان از شرایط مساعد آب و هوایی این منطقه در گذشته دارد، که با تکثیر و کشت گسترده داغداغان در این منطقه می توان از تنها گونه در حال انقراض که دارای چند پایه انگشت شمار است در شهرستان سراوان جلوگیری کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان با اشاره به اینکه در طب سنتی از برگ گیاه این درخت برای درمان دیسانتری و از چوب آن برای درمان بیماری صرح استفاده می شود، تصریح کرد: از بذر درخت داغداغان روعنی استخراج می شود که دارای خواص دارویی مهمی می باشد.
وی در پایان اظهار داشت: به علت مقاومت بالای این درخت به خشکی، خاک های مختلف، آفات و امراض جایگاهمناسبی در جنگل کاری با بذر در این منطقه دارد.

 

 

 
انتهای پیام/1675
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 8443
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *