800
۰

بازی جدید متحدان ایالات متحده با طرح تحریم علیه ایران/مبارزه با پولشویی،بهانه جدید تحریم‌کنندگان

کارشکنی آمریکا علیه ایران و تلاش برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور همچنان ادامه دارد و کاخ سفید نیز در صدد فرار از تعهدات برجام و بی‌توجهی به این سند بین المللی است.
س
س
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه یکی از مهمترین اهداف برجام به رفع تحریم ها متمرکز شده، اما تلاش ایالات متحده برای فرار از تعهدات و توطئه چینی علیه ایران در راستای اعمال تحریم های جدید از سوی بسیاری از تحلیل‌گران به خُلفِ وعده و عهد شکنی‌های آمریکا و تلاش برای بر هم زدن برجام تعبیر می شود.
بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسی بر این عقیده‌اند که ایالات متحده همچون گذشته تلاش می‌کند به هر نحوی از انحا،کشورهای دیگر را از مراودات تجاری و اقتصادی با ایران باز دارد.
صدیقه کشاورز،کارشناس ارشد اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به تصویب تحریم‌های گسترده علیه ایران و دو کشور دیگر(روسیه و کره شمالی) در سوم آگوست سال جاری، اظهار داشت: ایجاد نگرانی و مانع تراشی در مسیر تقویت تعاملات و مراودات اقتصادی کشورهای جهان با ایران اصلی ترین هدف ایالات متحده از این اقدام است.
وی افزود: مقابله و مبارزه با پولشویی به بهانه جدید برخی از کشورها برای محدود ساختن روابط اقتصادی خود با ایران تبدیل شده و از این رهگذر برخی از دُوَلِ آسیایی به مسدود کردن حساب ایرانیان مبادرت ورزیده اند.
کارشناس ارشد اقتصاد گفت: بلوکه شدن حساب ایرانیان از سوی کشورهای کویت، عمان، امارات، جمهوری آذربایجان، تایوان،کره، قطر نمونه‌هایی از تلاش گسترده آمریکا برای مجاب ساختن کشورهای مذبور به محدود سازی روابط اقتصادی خود با ایران محسوب می شود.
همگرایی آل سعود با آمریکا برای فشار اقتصادی به ایران احمدرضا قُدسی، محقق و پژوهشگر اقتصاد سیاسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به توطئه چینی ها و تحرکات پشت پرده آل سعود برای ایجاد تنگناهای اقتصادی علیه ایران، گفت: این رویکرد، موضوع جدیدی نیست ، در طول سالیان گذشته نیز برخی اخبار،گزارشات و شواهد به روشنی همکاریِ شدیدِ عربستان با آمریکا علیه ایران را به اثبات رسانده است.
وی افزود:کم نیستند صاحب نظرانی که از عربستان به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در اعمال تحریم علیه ایران نام می برند.
قدسی گفت: اگرچه اتخاذ تدابیر هوشمندانه در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی فعالانه ایران در این عرصه، ضرورتی است که قطعاً در کاهش فشارهای اقتصادی بی تأثیر نخواهد بود اما اصلی ترین مؤلفه برای مقابله با مبارزه با این اقدامات به اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص معطوف می شود.
وی افزود: در طی روزها و هفته‌های گذشته، تلاش هایی در جهت مدیریت این اقدامات از سوی دستگاه دیپلماسی ایران در دستور کار قرار گرفته، اما نباید از این نکته ظریف، غافل شد که قطعاً این اقدامات، تحرکات و رویکردها در آینده نیز استمرار خواهد داشت و هر از چند گاهی شاهد تلاش برخی از متحدان ایالات متحده برای تحریم علیه ایران خواهیم بود و تا زمانیکه مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر تکانه های اقتصادی به معنای واقعیِ کلمه محقق نشود، هزینه و خسارات این اقدامات اقتصاد کشور را با محدودیت هایی جدی مواجه خواهد ساخت.
دشمن در صدد محدود ساختن توان ارز آوری کشور است امین یار احمدی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به حوزه حساس و تعیین کننده پتروشیمی در اقتصاد کشور ایران گفت: یکی از اهداف اصلی دشمنان نظام ، به اخلال در حوزه تجارت پتروشیمی معطوف می شود و به واقع معاندان این مرز و بوم تلاش می کنند با مانع تراشی در مسیر فعالیت عادی اقتصادی حوزه پتروشیمیِ کشور، این ظرفیت حائز اهمیت در عرصه ارزآوری را تضعیف نمایند.
وی افزود: آن‌چنان که در گزارشات و اخبار رسانه ها و جراید شاهد هستیم، برخی کشورها برای محدود ساختن مراودات تجاری و اقتصادی در این بخش و بالا بردن هزینه ها برای ایران تلاش می‌کنند.
یار احمدی گفت: در بخش بانکی نیز همچنان موانع و محدودیت هایی وجود دارد و بنابر اظهارات برخی از مقامات خارجی، با عنایت به نفوذ و مسئولیت آمریکایی هایی در هیات مدیره بانک ها، ریسک مراودات پولی با ایران بالاتر از حالت عادی و طبیعی است.
وی در خاتمه یادآور شد: یقیناً با وجود چنین چالش ها و موانعی ، سرمایه گذاری خارجی در ایران تحت الشعاع قرار می گیرد و  علی‌رغم اعتماد سازی و مذاکرات گسترده ایران با کشورهای دیگر در قالب برجام، همچنان شاهد توطئه ها و دسیسه چینی‌های آمریکا و برخی از متحدان آنها هستیم که به واقع هدف نهایی آنها از این تحرکات، تضعیف اقتصادی ایران و ایجاد شکاف میان حاکمیت و ملت و ناکارآمد نشان دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 8470
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *