800
۰

بعد از ترک‌ها حالا نوبت به کره جنوبی می رسد/جولان فروشگاه‌های زنجیره ایِ خارجی در کشور

بعد از احداث و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای ترکیه ای در کشور،حالا قرار است فعالان اقتصادی کره جنوبی نیز در این مسیر گام بردارند.
فروشگاه
فروشگاه
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مدت هاست راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای بواسطه برخی از کشورها همچون ترکیه،در داخل ایران مورد انتقاد برخی کارشناسان و فعالان صنفیِ مرتبط همچون سوپر مارکت ها و...قرار می گیرد.
توجیه و علت طرح این انتقادها نیز به تحت الشعاع قرار گرفتن و کاهشِ کسب و کارهای مذکور همچون سوپر مارکت ها معطوف می شود.
به واقع واحدهای صنفی خُرد توان مقابله با فروشگاه های اشاره شده را ندارند و همین امر باعث می شود در میان مدت و دراز مدت،سیطره و سایه فروشگاه های زنجیره ای بر فعالان بخش مذکور،سنگینی کند.
ایرج سروری،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به انعکاس اخباری مبنی بر احتمال راه اندازی و آغاز به کار فروشگاه های زنجیره ای کره جنوبی تحت عنوان "بی جی اف ری تیل" در ایران،اظهار کرد:فعالیت فروشگاه های زنجیره ای در جهان و در شهرهای کوچک و بزرگ امری عادی،مرسوم و طبیعی می باشد.
وی افزود:در این میان،وجود برخی مزایا و محاسن همچون تجمیع مجموعه ای از اقلام و محصولات متنوع متعدد و متکثر و دسترس پذیری آسان آن،لزوم و ضرورت احداث و فعالیت چنین مجموعه هایی را اجتناب ناپذیر می سازد.
سروری گفت:البته استقرار چنین مراکزی مستلزم نیازسنجی و بررسی دقیق کارشناسی در مناطق و محلات کلان شهرها می باشد،در غیر اینصورت جانمایی غلط و غیرکارشناسی این مراکز،با تحمیل خساراتی جدی به خرده اصناف و سوپر مارکت داران همراه خواهد شد.
محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:قربانی شدن اصناف،برای اقتصاد کشور زیان آور خواهد بود، زیرا در شرایط وخیم اقتصادی،این اصناف بودند که بخش قابل توجهی از بار اشتغال کشور را بر دوش می کشند.
وی افزود:البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن اهمیت فروشگاه های زنجیره ای نمی باشد،بلکه هدف اصلی از طرح این امر،صرفا به لزوم رعایت شرایط و موقعیت منطقه ای و ظرفیت های موجود محیطی معطوف می شود که مقرر است فروشگاه های زنجیره ی در آن فعالیت اقتصادی خود را آغاز نمایند.
سروری گفت:به واقع،در صورت رعایت موارد فوق،احداث و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای سازنده است اما نگرانی ها و دغدغه ها زمانی بالا می گیرد که برخی از کشورهای خارجی درصدد ایجاد چنین اماکنی بر می آیند و متاسفانه فضا و بستر لازم برای چنین فعالیت هایی نیز در شهرهای ایران هموار می شود که به اعتقاد بنده این روند،سازنده و راهگشا نیست.
وی افزود:چندی پیش موضوع راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای ترکیه مطرح شد و متاسفانه اخیرا اخباری مبنی بر احتمال آغاز به فعالیت فروشگاه های زنجیره ای از سوی کره جنوبی نیز به گوش می رسد.
محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:ظاهرا یکی از اهداف ورود فعالیت این فروشگاه ها به امر انتقال فناوری و سرمایه گذاری مستقیم معطوف می شود که به نظر می رسد،معایب،آسیب ها و مخاطرات فعالیت فروشگاه های مذکور به مراتب سنگین تر از سود و دستاورد احتمالی است که در آینده حاصل خواهد شد.
سروری گفت:در حال حاضر،فروشگاه های زنجیره ای داخلی و خرده اصناف با اتکای به فناوری ها و نرم افزارهای موجود در بازار،نیاز خود را برطرف می کنند و با عنایت به نوع فعالیت خود،اقتضائات نرم افزاری مورد نیازشان را تامین نموده اند و مشخص نیست در چنین عرصه ای،انتقال فناوری چه ضرورت و کاربردی خواهد داشت.
نابودی مشاغل،از نتایج فعالیت فروشگاه های زنجیره ای است شهرام نَیِری،دانش آموخته رشته اقتصاد،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به انعکاس اخباری مبنی بر ایجاد 26 هزار شغل در سایه فعالیت و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای گفت:بدون تردید فروشگاه ها و مراکز مذکور نیازمند نیروی انسانی هستند و اساسا در خلاء و فقدان نیروی انسانی،امکان مدیریت و عرضه محصولات به حجم انبوهی از مشتریان و متقاضیان وجود نخواهد داشت.
وی افزود:اما می طلبد به موازات مشاغل ایجاد شده،تحقیقاتی با موضوعیت تعداد مشاغلی که در سایه فعالیت فروشگاه های مذکور نابود می شوند نیز مدنظر قرار گیرد تا مشخص شود ما به ازای مشاغل ایجاد شده چه تعداد فرصت شغلی ازدست رفته است.
دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:از سوی دیگر،آیا مقرر است در این فروشگاه ها،کالاها،محصولات و اقلام ایرانی توزیع شود یا اماکن اینچنینی به محفل و مرکزی برای فروش محصولات کشورهای دیگر مبدل خواهد شد.
نیری در خاتمه یادآور شد:پاسخ به این سئوالات به روشنی مشخص می کند ثمره و نتیجه راه اندازی و آغاز به فعالیت چنین مراکزی برای اقتصاد و تولید کشور سازنده است و یا این مجموعه ها به اماکنی برای ایجاد اشتغال و توسعه تولیدِ کشورهای دیگر بدل خواهند شد.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 8541
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *