800
۰
کارشناس مسائل اقتصادی

نرخ بهره بانکی موجب افزایش نقدینگی شده است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بر اساس وام های اعطایی رشد نقدینگی در جامعه رخ داده است و هرچه میزان وام های اعطایی افزایش پیدا کند نقدینگی به دلیل نرخ بهره تعیین شده وام ها نیز افزایش می یابد.
ر
ر
مجید پازند کارشناس مسائل اقتصادی و استاد مجتمع آموزش عالی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه به حجم پول در گردش نقدینگی گفته می شود، اظهار داشت: عده ای دیگر به صورت تئوری و علمی نقدینگی را  حجم پول، مجموع پول و شبه پول بیان می کنند.
وی با بیان اینکه در برخی از فصول رشد نقدینگی خوب بوده است ودر برخی فصول ثابت بوده است و گاها نیز کاهش پیدا کرده است، افزود: بر اساس وام های اعطایی رشد نقدینگی در جامعه رخ داده است و هرچه میزان وام های اعطایی افزایش پیدا کند نقدینگی به دلیل نرخ بهره تعیین شده وام ها نیز افزایش می یابد.
کارشناس مسائل اقتصادی بانک مرکزی، نظام بانکی، دولت، مردم و بخش خارجی را از عوامل تأثیرگذار در رشد نقدینگی برشمرد و گفت: حجم نقدینگی در یک نظام اقتصادی باید متناسب با میزان تولید کالا و خدمات باشد که در غیر اینصورت موجب تورم و رکود در تولید خواهیم شد.
پازند با توجه به اینکه نرخ بهره یا نقدینگی تأثیر به سزایی در تولید کالا و خدمات دارد، اضافه کرد: هنگامی که سپرده ها تبدیل به پول می شود  نقدیگی در بازار زیاد می شود و برابری با میزان کالا و خدماتی که در بازار هست  را کم می کند که موجب افزایش نقدینگی می شود.
وی ادامه داد: میزان کالا و خدمات در جامعه محدود است  و باید میزان نقدینگی هم در جامعه به طوری باشد که با میزان کالا و خدمات برابری کند و اگر میزان نقدیگی افزایش یابد میزان کالا و خدمات کم شده و قیمت ها افزایش می یابد که باید این موضوع کنترل شد.
کارشناس مسائل اقتصادی در پایان بیان کرد: توزیع منابع مالی در بخش های مختلف اقتصادی دارای ارزش افزوده بالاتر با نگاه به تولید داخلی و اشتغال بیشتر همراه با ساماندهی دارای اهمیت است
 
انتهای پیام/1319
 
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 8759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *