800
۰
یادداشت/ احمد رضا طاهری

خدمات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه اهل سنت سیستان و بلوچستان

احمد رضا طاهری در یادداشتی به بیان خدمات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه اهل سنت سیستان و بلوچستان پرداخت.
خدمات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه اهل سنت  سیستان و بلوچستان
به گزارش شستون، احمد رضا طاهری مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان به مناسب ایام الله دهه فجر به بیان خدمات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان در حوزه اهل سنت پرداخت.


خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را می توان به شرح ذیل کوتاه و مختصر به پنج بخش فرهنگی، آموزشی، مذهبی، اقتصادی، و سیاسی تقسیم کرد:

 فرهنگی:
قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از طوایف بلوچ به علت مسئله کشف حجاب مجاز نمی دانستند که دختران خود را به مدرسه بفرستند. در نتیجه بسیاری از استعدادها به جامعه ورود پیدا نمی کردند و نبوغ و استعداد آنها از حدود خانواده فراتر نمی رفت. اما با روی کار آمدن انقلاب اسلامی مسئله حجاب دوباره مطرح شد و همین موضوع موجب شد که بزرگان طوایف نسبت به ادامه تحصیل دختران حساسیت نشان ندهند.
به دلیل چنین سیاستی امروز تعداد قابل توجهی از بانوان بلوچ نه تنها تحصیل کرده هستند بلکه بعضی از آنها صاحب پست های حساس مدیریتی و سیاسی میب اشند.
از موضوع حجاب که بگذریم وارد هنر می شویم. طبق آمارهای رسمی قبل از انقلاب اسلامی هیچ مجتمع فرهنگی و هنری در استان وجود نداشته است اما امروز نزدیک به 15 مجتمع فرهنگی و هنری در سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند. نظام ایران اسلامی با موسیقی مخالف نیست. در دهه اخیر ما شاهد حضور و رشد هنرمندان جوان بلوچ بوده ایم که موسیقی سنتی را با گرایش مدرن اجرا نموده و می کنند. بنابراین، جمهوری اسلامی با کشف حجاب مبارزه نمود و در منطقه ما این سیاست موجب شد که دختران بلوچ جهت تحصیل وارد مدارس شوند تا بتوانند در جامعه نقش داشته باشند. همچنین، جمهوری اسلامی نه تنها با موسیقی مخالف نیست بلکه زمینه های رشد آنرا مستقیم یا غیر مستقیم فراهم نموده است. 

 آموزشی:
تا دهه پایانی رژیم پهلوی تعداد کل بلوچ هایی که دارای مدارک ارشد و دکتری بودند در خوشبینانه ترین حالت از سی مورد تجاوز نمی کرد. در حال حاضر تعداد دارندگان درجه دکتری عمومی و تخصصی فقط در بین سراوانی ها (97-98) نزدیک به 95 مورد می رسد. تعداد دارندگان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری حساب نشده است. همین آمار کم و بیش برای نیکشهری ها، ایرانشهری ها، بلوچ های خاش و زاهدان نیز وجود دارد. قبل از انقلاب تعداد زن های بلوچ تحصیل کرده کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود اما امروزه تعداد قابل توجهی از بانوان بلوچ تحصیلات آکادمیک دارند.
مثلا در زمینه پزشکی قبل از انقلاب ما وابسته با پزشکان هندی و پاکستانی بودیم اما امروز در نیروی پزشکی مشکل آنچنانی نداریم و چشم پزشکی زاهدان در کل ایران حرف برای گفتن دارد.
 به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در روستاها و شهرهای دور افتاده از کنارک و لاشار گرفته تا مهرستان و سب و سوران و میرجاوه به صورت جهادی و انقلابی اقدام به جذب دانشجو می کند. در کل نزدیک به سی دانشگاه و مرکز آموزش عالی در استان فعال هستند که علاوه بر آموزش به فعالیت های پژوهشی و اخیرا کارآفرینی و دانش بنیانی روی آورده اند.
در منطقه مکران تعداد قابل توجهی از برادران بلوچ اهل سنت به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه های مختلف مشغول تدریس و تحقیق می باشند و صدها نفر بعنوان استاد حق التدریس در دانشگاه های مختلف مشغول به خدمت هستند.
از آموزش عالی که بگذریم و وارد آموزش و پرورش شویم 6531 مدرسه در کل استان طبق آمار آموزش و پرورش وجود دارد. کوتاه اینکه این ظرفیت های آموزشی مخصوصا از دهه دوم انقلاب به بعد جریان گرفته و کمک بزرگی به آموزش این منطقه کرده است. ارتقاء سطح آموزشی باعث ارتقاء سطح فرهنگی شده است.

مذهبی:
قبل از انقلاب تعداد مدارس دینی از چهار یا پنج مورد بیشتر نبود. طلبه های این منطقه برای کسب تحصیلات اسلامی مجبور بودند به هند و پاکستان سفر کنند. شرایط سفر هم بسیار سخت بود. خوشبختانه الان طلبه های ما در مدارس داخلی در همین استان مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر نزدیک به شش هزار مسجد و حدود سیصد و بیست حوزه علمیه و مکتب (ایسنا 96) در حال فعالیت می باشند که پذیرای 22 هزار طلبه هستند.
گذشته از آن، در دوره پهلوی علمای اهل سنت در سیاست جایگاهی نداشتند. اما پس از انقلاب، به دلیل تغییر ساختار سیاسی از پادشاهی به جمهوری اسلامی علمای اهل سنت نیز حضور چشمگیری در فعالیت های اجتماعی و سیاسی پیدا کردند.
امروز نقش و تاثیر علمای اهل سنت را در امور مختلف نمی توان نادیده گرفت. در کنار روسای طوایف، نخبگان برجسته این منطقه علمای اهل سنت هستند. با تعامل و همفکری و هم اندیشی که بین روحانیون اهل تشیع و تسنن در استان وجود دارد خیلی کم ما شاهد تندروی های مذهبی هستیم.
آن تندروی های مذهبی که بین برادران شیعه و سنی در کشورهای اطراف وجود دارد عموما در منطقه ما زیاد احساس نمی شوند. این مسئله ریشه در این دارد که علمای ما چه سنی چه شیعه و بزرگان طوایف کاملا آگاه به مسئله <<تفرقه بیانداز و حکومت کن>> هستند و اجازه نمی دهند که این بازی های سیاسی باعث تنش در همبستگی قومی و مذهبی گردد.  

اقتصادی:
بلافاصله پس از انقلاب کشور 8 سال مشغول جنگ تحمیلی شد. خسارت های زیادی به منابع اقتصادی وارد گردید. پس از 8 سال جنگ، جمهوری اسلامی بلافاصله با تحریم های یک جانبه آمریکا و سپس چند جانبه غرب مواجه شد. بنابراین، نزدیک به چهل و دو سال است که تحت فشار تحریم های اقتصادی و سیاسی قرار گرفته ایم. از اینرو طبیعی است که در مقایسه با برخی کشورهای در حال توسعه به لحاظ توسعه اقتصادی ضعیف تر باشیم. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در آستانه سال جدید تحت عنوان های مختلف تاکید ویژه بر اقتصاد و توسعه اقتصادی دارند تا در این زمینه رشد بیشتری داشته باشیم.
علاوه بر جنگ و تحریم، سیستان و بلوچستان بعد از کرمان دومین استان پهناور است که بیش از 11 درصد مساحت ایران را پوشش داده است. وسعت این استان تقریبا به اندازه کشور سوریه می باشد. این مسئله به همراه آنچه در فوق اشاره شد خود کار توسعه اقتصادی را در سیستان و بلوچستان کم و بیش با چالش مواجه کرده است. اما با تمام این تفاسیر انصافا این استان به لحاظ اقتصادی از یک توسعه نسبی برخوردار است. فعالیتهای زیادی در این حوزه صورت گرفته که به علت کمبود وقت وارد جزئیات نمی شویم.
اما خلاصه وار وجود شهرک های صنعتی در هر یک از شهرستان ها، گازرسانی برخی از مناطق، برق رسانی و آب رسانی و راه آهن، تمام این موارد نشانه های توسعه نسبی هستند. برنامه هایی هم هم اکنون در نظر گرفته شده که در آینده نه چندان دور تاثیر مثبت خود را نشان خواهد داد مانند راه آهن استان که با تایید مقام معظم رهبری 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای این امر در نظر گرفته شده، سواحل مکران که چندین سال است رهبر ایران بر سرمایه گذاری در سواحل مکران تاکید ویژه دارند، و در نظر گرفتن شهرک پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار، جزو برنامه هایی هستند که بدون شک اگر اجرایی شوند ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت. در همین دهه فجر سال جاری بنا به گفته مقامات استانی قرار است 1000 پروژه به بهره برداری برسد.

سیاسی:
مقام معظم رهبری فرموده اند که <<این انقلاب بی نام خمینی در هیج جا شناخته نیست.>> قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازم لازم میدانم در این خصوص به سه مسئله مهم اشاره کنم.

یک، تبدیل یک فلسفه، یک نظریه، یک ایدئولوژی و یا هر چه اسمش را بگذاریم به یک نظام سیاسی کار ساده ای نیست. اندیشمندان و فیلسوفان کمی در دنیا وجود دارند که توانسته اند یک تئوری را به نظام سیاسی تبدیل کنند. امام خمینی (ره) با تاسیس جمهوری اسلامی و یا ولایت فقیه توانست این شاهکار را انجام دهد.
دو، شاهکار سیاسی دیگر امام این بود که نظریه <<حق حاکمیت آسمانی>> را که پس از رنسانس در غرب به حاشیه کشانده شد دوباره در ادبیات سیاسی و جهان سیاست زنده کند.
سه، سومین شاهکار امام این بود که بر خلاف اینکه خیلی ها در غرب معتقد بودند با دین نمی شود سیاست کرد و یا تاریخ مصرف حکومت های دینی به اتمام رسیده، ولی امام خمینی (ره) تاثیرگذاری اسلام سیاسی را با روی کار آمدن جمهوری اسلامی برجسته تر نمود.
بهرحال، به موضوع برگردیم، نشانه های رشد سیاسی از همان ابتدای انقلاب مشخص بود. حضرت امام خمینی (ره) به مشارکت اجتماعی و سیاسی تاکید ویژه داشتند. به عنوان مثال، در خصوص حق رای زنان، در سال 1962 میلادی (1341) یعنی 58 سال قبل امام در ارسال تلگرافی به محمد رضا شاه پهلوی میفرمایند <<ما با اصل حق رای زنان مشکلی نداریم بلکه با سیاستهای رژیم که آنها را به فساد میکشاند مخالف هستیم.>> ببینید، در آن زمان امام به فکر حق رای زنان بوده اند، در حالیکه در بحرین حق رای زنان در سال 2002 و در عمان در سال 2003 و در امارات متحده عربی در سال 2006 اتفاق افتاده است. در عربستان سعودی تا همین دو سال پیش زنان سعودی حتی حق رانندگی نداشتند، در حالیکه 58 سال قبل امام خمینی به فکر حق رای زنان بوده است.
یکی دیگر از نشانه های رشد سیاسی مشارکت مردم در انتخابات است. سیستان و بلوچستان کارنامه خوبی در کل کشور در خصوص مشارکت مردم در انتخابات دارد. از شوراهای شهر و روستا گرفته تا مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و خبرگان رهبری، مردم مستقیم یا غیر مستقیم نمایندگان خود را در سطوح مختلف انتخاب می کنند. قبل از انقلاب اسلامی نظام انتخاباتی ما بیشتر به نوعی از نظام انتصاباتی شباهت داشت.  

انتهای پیام/
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 17082
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *