یادداشتی برای سریال دفاع مقدسی سیما؛

«ایلدا»؛ ادای دِین سیما به مقاومت عشایر در دفاع مقدس/ وقتی عشایر «سربلند» به تلویزیون می‌آیند

16 مهر 1399 ساعت 12:14

«ایلدا» که هنوز در ابتدای راه قرار دارد، توانسته مخاطبان خود را به درستی پیدا کند؛ در روزهایی که تلویزیون در حال رقابت با شبکه نمایش خانگی است، سریال هایی از این دست می توانند بار دیگر قدرت فیلم سازی تلویزیون را به رخ بکشند و بینندگان با اطمینان و آرامش و در کنار خانواده، دل به دل «ایلدا» دهند.


به گزارش  شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سریال «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی تولید شده که محصول مرکز سیما فیلم است.
«ایلدا» اولین سریالی است که به مقاومت ایلات و عشایر در جنگ پرداخته است و این مقطع تاریخی را نشان می دهد که کمتر به آن پرداخته شده است؛ به وضوح در طول این سال ها چه در سینما و حتی تلویزیون بیشتر به جبهه جنوب پرداخته شده و کمتر جبهه غرب را در قاب تصویر نشان داده ایم  و از نقاط قوت و پررنگ این سریال این است که قرار است به این ماجرا ورود کند که بی شک قابل ستایش است.
بخش عظیمی از مشکلات این سریال این بود که در زمان فیلمبرداری به پدیده نامیمون این روزها یعنی کرونا خورد و در چند مقطع به خاطر سیل، کرونا و تعطیلی هایی که در لرستان به وجود آمد کار را برای عوامل سخت تر می کرد. رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عوامل و بیش از 250 بازیگر و هنرور کار بزرگی است که «ایلدا» در آن سربلند بوده است.
نکته مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد مردمان عشایر و ایلیاتی هستند که همیشه پای نظام، انقلاب و وطن در صف نخست رویدادها بوده اند؛ مردمان ایلام، کرمانشاه، لرستان و همه غیورمردان شیر زنان خطه غرب؛ کسانی هستند که همیشه ثابت کرده اند در روزهای خوشی و ناخوشی این دیار، حتی با دست های خالی، شجاعانه از کیان ایران و ایرانی محافظت کرده اند.
راما قویدل در مقام کارگردان به خوبی توانسته این تراژدی را هدایت کند و حضور زنان در زمان دفاع مقدس را در این قاب به تصویر کشد، زنانی که به واقع در برهه ای شجاعانه تر از مردان جنگیدند و هنوز روزها مانده  است تا تلویزیون و سینما ادای دین خود را به این شیرزنان نشان دهد.
البته جای خوشحالی است که تلویزیون بعد از سال ها به این نتیجه رسیده است و به این مسائل می پردازد؛ در این دوره که خیلی از کارگردان ها و فیلمسازها یک فضای کوچکی را فراهم می کنند و فیلم ها و سریال های آپارتمانی می سازند، سریال «ایلدا» در فضایی پر لوکیشن و با پروداکشنی عظیم و شرایطی بسیار سخت ساخته شده است که معمولا فیلمسازان راحت طلب خیلی تمایلی به ساخت چنین پروژه هایی ندارند.
نکته دیگری که حائز اهمیت است دور شدن از تهران و پایتخت نشینی است؛ این که به شهرستان ها برویم و مردم کشور را با اقصی نقاط کشور آشنا کنیم امری بسیار مطلوب است که می توان گفت در آن مبحث توریستی و ایرانگردی هم لحاظ شده است.
«ایلدا» که هنوز در ابتدای راه قرار دارد، توانسته مخاطبان خود را به درستی پیدا کند. در روزهایی که تلویزیون در حال رقابت با شبکه نمایش خانگی است، سریال هایی از این دست می توانند بار دیگر قدرت فیلم سازی تلویزیون را به رخ بکشند و بینندگان با اطمینان و آرامش و در کنار خانواده، دل به دل «ایلدا» دهند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 20442

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/note/20442/ایلدا-ادای-د-ین-سیما-مقاومت-عشایر-دفاع-مقدس-وقتی-سربلند-تلویزیون-می-آیند

شستون
  https://shastoon.ir