800
۱
چه عواملی به کاهش رشد جمعیت دامن زد؛

دغدغه های اقتصادی مهم‌ترین علل کاهش نرخ باروری/ رشد جمعیت در جوان ترین استان کشور صعود قابل توجهی نداشت!

به گفته کارشناسان حوزه اجتماعی، جمعیت مولفه قدرت محسوب می‌شود و برخورداری از جمعیت جوان به عنوان یک نیروی انسانی ارزشمند، کشور را به موفقیت خواهد رساند در غیر اینصورت از گردونه رقابت‌های بین‌المللی و پیشرفت حذف خواهد شد.
دغدغه های اقتصادی مهم‌ترین علل کاهش نرخ باروری/ رشد جمعیت در جوان ترین استان کشور صعود قابل توجهی نداشت!
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون؛ جمعیت یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملی، نظامی و اقتصادی هر کشور است با توجه به اینکه مسئله جمعیت یا همان منابع انسانی، اصلی‌ترین نقش را در تولید قدرت ملی ایفا می‌کند، روند کاهش جمعیت جوان در سال‌های آتی، می‌تواند کشورمان را از جهات مختلف در معرض خطرات جدی و جبران‌ناپذیری قرار دهد.
 
رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بارها این مسئله را با جدیت به مسئولین و مردم گوشزد کردند و خطرات تهدید نسل و راهکارهای افزایش جمعیت را به مناسبت‌های گوناگون بیان فرمودند.
 
علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار درخصوص آینده جمعیتی ایران، گفته بود: برآوردهای رسمی نشان می‌دهد تا افق سال ۱۴۳۰ کاهش شاخص رشد جمعیت ادامه خواهد داشت.

وی افزوده بود: در سال ۱۳۹۰، بیست و سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ سال داشتیم و در مدت ۵ سال این رقم به ۲۰ میلیون نفر و اکنون به ۱۸ میلیون نفر کاهش داشته؛ یعنی جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد ۳/۲۴- درصد در حال کاهش است.

محزون تصریح کرده بود: «در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد عبور کرد در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹.۴ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶.۱ درصد عبور خواهد کرد؛ یعنی در آن زمان یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود.


سیستان و بلوچستان که از جوان ترین استان های کشور به شمار می رود، همچنین در شاخصه رشد جمعیت و ولادت یکی از استان های صدر نشین بوده، در ۶ ماهه نخست امسال رشد جمعیت در این استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است.

افزایش ولادت در سیستان و بلوچستان رشد چندانی نداشته است

به گفته مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در ۶ ماهه نخست امسال ۴۳ هزار و ۹۷۷ ولادت در این استان به ثبت رسید که این رقم نسبت به سال گذشته تنها حدود ۱۰۰ نفر افزایش داشته است.
 
راحت دهمرده ادامه داد: از این بین ۲۲ هزار و ۴۰۲ نوزاد پسر و ۲۱ هزار و ۵۷۵ نوزاد دختر متولد شدند که درهر شبا نه روز ۲۲۹ نفر  و در هر ساعت ۱۰ نفر در این مدت در سطح استان متولد شدند.
 
وی تصریح کرد : همچنین ۵۳۴ دو قلو زایی و ۱۰ سه قلو زایی در این مدت در استان به ثبت رسیده است.
 
دهمرده خاطر نشان کرد: در این مدت بیشترین نام های مورد استفاده در استان محمد در بین پسر ها و فاطمه در بین دخترها مورد استفاده قرار گرفته است.
 
به گفته متخصصین حوزه روانشناسی، اگر جامعه به دنبال افزایش رشد جمعیت است، باید خدمات سلامت و بهداشت مادران باردار را به صورت رایگان ارائه کند و دغدغه‌های اقتصادی و موانع را از سر راه جوانان بردارد.
 
امروزه در حالی که در کشورهای غربی، برنامه های گسترده ای برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده ها برای فرزند آوری طراحی و اجرا می شود اما در عین حال همین کشورهای غربی، نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی و جهان سوم می پیچند!
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب: 25865
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *