800
۱
یادداشت؛

زنانه شدن اعتیاد، واقعیتی تلخ و انکارناپذیر

معضل اعتیاد غالباً مردانه و در قشر بانوان بسیار کم‌رنگ بوده اما بر اساس شواهد چند سالی است که زنان نیز به‌سوی مصرف مواد مخدر گرایش یافته‌اند.
زنانه شدن اعتیاد، واقعیتی تلخ و انکارناپذیر
به گزارش شستون به نقل از زاهدنیوز، اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‎گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علت‌های مختلفی افزایش‌یافته است.

اعتیاد به معنای عادت‌کردن و وابسته شدن به مواد طبیعی و یا مواد صنعتی است که در صورت اعتیاد به هر نوع از این مواد علائمی چون احساس نیاز شدید به دارو، وابستگی شدید به استعمال دارو و به‌غیراز وابستگی و علاقه، فرد دچار وابستگی روانی و جسمانی به مواد می‌شود و در صورت عدم دسترسی به دارو عوارض شدیدی را تجربه خواهد کرد.

زنان جز نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی هستند در این میان اعتیاد اولین و عمده‌ترین، بلکه یکی از مهم‌ترین آنان است.

تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد، مواد مخدر و سوءمصرف مواد عمدتاً پدیده‌ای مردانه است.
 
حضور گستردۀ زنان در اجتماع نیز به طور غیرمستقیم به این موضوع دامن می‌زند.

 چرا که آن‌ها را تحریک می‌کند تا مصرف مواد را حتی به‌صورت موقت و تفریحی، تجربه کنند.

در مواردی که زنان آگاهی لازم را نسبت به اقسام و انواع مواد مخدر نداشته باشند، این موضوع می‌تواند آسیب اعتیاد در زنان را تقویت کند.

 برخی زنان از بعضی قرص‌ها و داروهای تبلیغاتی مانند شیشه و یا ترامادول، به‌منظور لاغری و یا کاهش افسردگی استفاده می‌کنند، حال‌آنکه این داروها موجب وابستگی و اعتیاد می‌شوند.

زنان نسبت به مردان در برابر مشکلات و فشارهای زندگی، آسیب‌پذیرتر هستند همین عامل سبب می‌شود تا بانوان بیش از مردان در معرض اختلالاتی همچون؛ اضطراب و افسردگی باشند.

عزت‌نفس پایین، افکار خودکشی و شکنندگی بیشتر در برخی بانوان، استعداد گرایش به سمت مواد مخدر را در آن‌ها بالا می‌برد.

احتمال اعتیاد این زنان، به‌ویژه اگر در تماس با افراد مصرف‌کننده باشند، بسیار بیشتر است.
 
عوارض اعتیاد یک مادر معتاد در خانه وخیم‌تر از اعتیاد پدر است چرا که مردان اغلب مسئول امور خارج خانه هستند، اما مادران هستند که باید به مسائل عاطفی، ارتباطی، تربیت و تغذیه فرزندان رسیدگی کنند.

زندگی این زنان اغلب آشفته، همراه با درگیری‌های مکرر، جدایی عاطفی و طلاق است.

 مادر معتاد که عمده مشغولیت ذهنی او تهیه و مصرف مواد است، ارتباط عاطفی خوبی با فرزندان برقرار نمی‌کند، توجه به مشکلات کودکان ندارد و مسائل تربیتی و تحصیلی فرزندان برای او کم‌اهمیت خواهد بود.

 به همین دلیل فرزندان یک مادر معتاد که اغلب در خانواده نابسامان بزرگ می‌شوند، بزهکاری، اعتیاد و ترک تحصیل در آن شیوع بیشتری دارد.

زنان معتاد همچون مردان و شاید شدیدتر از آن‌ها منزلت اجتماعی خود را از دست می‌دهند و چون اعتیاد نشانه یک فساد اخلاقی برای آن‌ها است، خیلی زود حمایت خانواده پدری، بستگان و همسر را از دست می‌دهند که این خود باعث ایجاد مشکلات شدیدتری برای آن‌ها خواهد شد.

به قلم: حسن میرشکار، کارشناس مسائل اجتماعی - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdceo78zzjh8p7i.b9bj.html
 
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 26444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *