سکوت مدعیان حامی زبان مادری در برابر مرگ موسیقی آذربایجانی/ هنرمندان تبریز کمتر از خوانندگان تهرانی هستند؟

شستون , 23 دی 1396 ساعت 10:03

قصه پرغصه موسیقی سنتی آذربایجان به تراژیک‌ترین قسمت خود رسیده است و در حالی‌که در گوشه‌ای از شهر بلیط کنسرت فلان خواننده تهرانی پیدا نمی‌شود چشم هنرمندان تبریز برای استقبال مردم از کنسرت‌های محلی به در خشک شده است.


به گزارش شستون، تبریز 2018 آغاز شده و به مناسبت شروع میزبانی شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی مدتی است که "شب‌های موسیقی تبریز" به اجرا در می‌آید و در قالب این برنامه گروه‌های موسیقی ترکی و فارسی به اجرای موسیقی شاد می‌پردازند.
عصر چهارشنبه که یکی از گروه‌های موسیقی سنتی آذربایجانی به اجرا پرداخت استقبال نزدیک به پانزده نفری از این کنسرت محلی جای تاسف داشت زیرا در حالی‌که استقبال کنندگان این کنسرت به زور تعداد انگشتان دست را رد کرده بودند؛ همین چند شب گذشته کنسرت خواننده‌ای که تا چندی پیش تنها در قاب سینما دیده می‌شد با استقبال چندصد نفری مواجه شد، علی‌رغم اینکه قیمت ارزان‌ترین بلیط‌های این کنسرت نیز سه برابر گران‌ از بلیط کنسرت‌محلی تبریز بود.
کسانی که تا دیروز پرچمدار زبان مادری و فرهنگ اصیل آذربایجانی بودند امروز برای تماشای یک کنسرت تهرانی سر و دست می‌شکنند در حالیکه بی‌توجه به موسیقی اصیل آذربایجان سکوت پیشه کرده‌اند شاهد مرگ آرام و در سایه موسیقی سنتی تبریز هستند.
قبل از آغاز تبریز 2018 سیبل انتقادات به سمت مسئولین بود تا کاری انجام دهند کارستان و هرکس به زعم خود انتقاداتی را انجام می‌داد اما امروز که برای تبریز 2018  "شب‌های موسیقی تبریز" در نظر گرفته شده تا برنامه‌ای شاد و باب میل خانواده‌ها همراه با موسیقی سنتی آذربایجان اجرا شود چرا دیگر داییه داران زبان و فرهنگ ترکی حرفی از آن به میان نمی‌آورند و به جای دیدن چنین کنسرت‌های محلی راهشان را به سمت فلان هتل مجلل برای دیدن کنسرتی کج می‌کنند که نه تنها نیمی از اصالت موسیقی آذربایجانی را ندارد بلکه در محتوا نیز نمی‌تواند به گرد پای آن برسد.
اینکه در گذر زمان ذائقه مخاطبان عوض شده است مساله قابل قبولی نیست چرا که در جایی نه چندان دورتر تماشاگران در سال‌های اخیر استقبال گسترده‌ای از تئاتر تبریز و به ویژه اجراهای ترکی داشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که همچنان جوانان تبریز فرهنگ و اصالت خودشان را به هر به ظاهر مدرنیته ترجیح می‌دهند، اما شاید سوال اصلی اینجاست که همان‌ها که خبر کنسرت فلان خواننده در تبریز را دست به دست می‌چرخانند تا استقبال هرچه بیشتری از این خوانندگان تهرانی که شاید سالی یک بار بیشتر مهمان تبریز نیستند چرا برای تبلیغ و معرفی هنرمندان خودشان و موسیقی اصیلشان تلاشی نمی‌کنند؟
جای تاسف است که در چندشب گذشته بلیط کنسرت خواننده‌ای تهرانی در کسری از ثانیه به فروش برسد در حالیکه هنرمندان آذربایجانی در شب‌های موسیقی تبریز چشم‌انتظار مردمی بودند که همیشه داییه‌دار زبان و فرهنگ بوده‌اند اما چشمشان به در خشک شد و نمی‌دانند آیا این استقبال سرد تا پایان شب‌های سرد زمستان نیز ادامه خواهد یافت؟
این سوال از کسانیکه در برخی برهه‌ها رگ غیرت تبریز و زبان مادری دوستی‌شان باد می‌کند نیز مطرح است که اگر به واقع زبان مادری‌شان را دوست دارند مگر می‌شود موسیقی زبان مادری‌شان را دوست نداشته باشند؟ بدون شک اگر خودمان برای هنر و موسیقی شهرمان ارزش قائل نباشیم نباید انتظار داشته باشیم که دیگران به هنر ما احترام بگذارند.
"شب‌های موسیقی تبریز" این روزهای با کمترین قیمت ورودی در حال اجرا می‌باشد تا شب‌های زمستانی شاد و همراه با موسیقی اصیل را برای خانواده‌های تبریزی رقم بزند و هرکدام از ما می‌توانیم نه تنها حامی اجرای برنامه‌های شادی از این دست باشیم بلکه با حمایت حداکثری از چنین گروه‌هایی سبب پیشرفت موسیقی اصیل و سنتی آذربایجانی را رقم بزنیم.

منبع: دانا


کد مطلب: 10002

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/10002/سکوت-مدعیان-حامی-زبان-مادری-برابر-مرگ-موسیقی-آذربایجانی-هنرمندان-تبریز-کمتر-خوانندگان-تهرانی-هستند

شستون
  https://shastoon.ir