800
۰

مشهورترین دهستان جنوب ایران در محرومیت/ گچین منطقه ای فراموش شده با قابلیت های کم نظیر

دهستان گچین به دلیل عرضه ارزان ترین لوازم خانگی شهرت خود را نزد اهالی هرمزگان و دیگر استان های همجوار حفظ کرده اما این موهبت چندان سودی به حال فضای فیزیکی روستاهای آن نشده است.
مشهورترین دهستان جنوب ایران در محرومیت/ گچین منطقه ای فراموش شده با قابلیت های کم نظیر
به گزارش شستون؛ دهستان گچین از توابع بخش مرکزی در فاصله 40 کیلومتری غرب بندرعباس و یکی از مشهورترین دهستان های جنوب ایران و قطب اقتصاد ، صنعت استان و کشور محسوب می شود حتی با وجود دوری از شهر و  مسیر نامناسب آن شهرت پیدا کرده است.
دهستان گچین شامل 10 روستا مانند دوگردان خونسرخ، تیاب خونسرخ، بارغین، بستانو، گچین پایین، گچین بالا، مغ احمد پایین، مغ احمد بالا ، دمیلو  و کلمتلی است.
حوزه دهستان گچین از طرف شرق به اسکله شهید باهنر، غرب به رودخانه کل و شمال به دهستان تازیان و از طرف جنوب به خلیج فارس متصل  است.
گچین معروف ترین دهستان جنوب ایران
دهستان گچین به دلیل عرضه ارزان ترین لوازم خانگی شهرت خود را نزد اهالی استان هرمزگان و دیگر استان های همجوار حفظ کرده است که بسیاری از بازارهای آن در قسمت بالایی روستا واقع شده اند که از جمله آنها مجتمع تجاری حبیب، پاساژ هاشم، پاساژ شمشاد، پاساژ ناصر در بازار قدیم و پاساژهای ستاره گچین،بازار مرکزی ،بازار خلیج فارس و صدف گچین در بازار مسجد جامع را می توان اشاره کرد.

روزانه ده ها خریدار از دور و نزدیک برای خریدن لوازم خارجی به بازارهای گچین مراجعه می کنند که علاوه بر مراکز خرید معروف، مکان های دیدنی نیز دارد مانند گنبد نمکی گچین که از لحاظ تنوع زمین شناسی یکی از زیباترین گنبدهای دنیا که با قطع کردن رسوبات مشیان و آغاجازی و شیب دار کردن این رسوبات زمان به وجود آمدن خود را تعیین می کند.
گچین وجه تسمیه آن از گچ گرفته شده آن هم به واسطه وجود گنبدهای آهکی ونمکی موجود در منطقه است که در آن زمان از آهک به جای گچ استفاده می کردند که این دهستان از دریا حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و روستای بندری محسوب نمی شود .
مهمترین چیزی که این دهستان را در کشور متمایز کرده وجودمعادن غنی سنگ گچ و آهک، سنگ آهن و معادن اورانیم گچین در غرب بندرعباس است.
گچین نخستین منطقه مهاجر پذیر هرمزگان
گچین نخستین منطقه مهاجر پذیر هرمزگان بوده که شغل اصلی مردم گچین در قدیم ساخت سنگ های آسیاب یا همان آسو درگویش بندری و محلی (هاش) بوده که با توجه به وجود معادن سنگ از آنجا استخراج و پس از ساخت به سایر مناطق ایران و حتی کشورهای دیگر صادر می شد.

اهالی گچین با توجه به اینکه درآمد نسبتا مناسبی از تجارت کسب کرده اند اما این موهبت چندان سودی به حال فضای فیزیکی روستا به خصوص حاشیه جاده اصلی نداشته و همچنان با محرومیت های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
نورالدینی،مسئول دهیاری های دهستان گچین بندرعباس در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه ساحل گچین، بازارهای موجود، وجود بنگاه های اقتصادی و صنعتی یکی از ظرفیت های دهستان گچین محسوب می شود، اظهار کرد: دهستان گچین یک منطقه ویژه اقتصادی و دارای معادن مختلف است.
روستای گچین پایین از کمبود فضای آموزشی رنج می برد
دهیار روستای گچین پایین با اشاره به مشکلات روستای گچین پایین، افزود: گچین پایین با وجود اینکه دارای یک فضای آموزشی در حال ساخت است اما همچنان با مشکل کمبود فضای آموزشی رو به رو است.

نورالدینی بیان کرد: در بخش راه در گچین پایین که از کنار اتوبان می گذرد نبود رمپ ورود و خروج و نقاط حادثه خیز به نوعی پیچ های غیر استاندارد و خطرناک یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: برای هر لاین عبور و مرور بایستی ۱۵۰ متر رمپ داشته باشیم، در هیچ جای اتوبان چنین چیزی را شاهد نیستیم از طرفی باید به این مهم اشاره کرد که ورود و خروج به اتوبان شرایط و قوانین خاص خود را دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.
مسئول دهیاری های دهستان گچین با بیان اینکه روشنایی اتوبان به طول بیش از 2 کیلومتر توسط دهیاری روستای گچین پایین درحال اجرا است ، اظهار کرد: یک لاین دیگر به طول 4 کیلومتر روشنایی آن را تعریض شد و قرار بود راهداری استان آن جاده را آسفالت کند که متاسفانه تاکنون این وعده به مرحله اجرا نرسیده است.
فرسودگی شبکه آب‌رسانی و هدر رفت آب، سهم مسئولان در تشنگی هرمزگان
نورالدینی افزود: مشکل آب روستای گچین پایین مرتفع شده اما شبکه داخلی آن قدیمی و فرسوده که باعث شکستگی و هدر رفت آب می شود که با توجه به بحران آب نیاز به اصلاح شبکه‌های قدیمی است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به توسعه شبکه برق در برخی از محلات نوساز داریم ، گفت: در برخی از محلات روستا نیازمند تعویض شبکه های قدیمی و فرسوده برق هستیم.
لزوم به کارگیری جوانان گچینی در صنایع غرب استان
دهیار روستای گچین پایین به اساسی ترین مشکل دهستان گچین اشاره کرد و افزود: بیکاری یکی از مشکلات خاص و قابل تامل در این دهستان است که با توجه به وجود بنگاه های اقتصادی متعدد از جذب نیروهای بومی خودداری می شود و اکثرا نیروهای غیر بومی حتی در سطوح پایین مثل کارگر ساده نگهبان و غیره استفاده می کنند.
نورالدینی با بیان اینکه روستای گچین پایین با کمبود زمین ورزشی مواجه است، خاطر نشان کرد: زمین های خاکی روستا را توسعه دادیم و در حال حاضر 4 زمین فوتبال و یک سالن ورزشی در روستای گچین پایین وجود دارد اما با توجه به اینکه استعدادهای درخشان و تیم های فوتبال خوبی در دسته یک استان حضور دارند زمین چمن نیاز مبرم و محسوس جوانان این روستا است.
وی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه اشتغال بروی صنایع دستی کار می کنیم و روستای گچین پایین از نظر طراحی و دوخت لباس بندری حرف اول را در استان میزد و برای توسعه بیشتر آن در حال رایزنی ها هستیم.

ساماندهی بازاریان یکی از مشکلات اساسی دهستان گچین
مسئول دهیاری های دهستان گچین با بیان اینکه ساماندهی کسبه و بازاریان یکی از مشکلات دهستان گچین است، گفت: باید از حسن نظر مسئولان از پایداری بازارها تشکر کنم اما نیاز به صدور مجوز و پروانه کسب برای متقاضیان کسبه تا هم محل درآمدی برای دهیاری و هم آسودگی خاطر برای کسبه و مردم باشد.
نورالدینی در ادامه اضافه کرد: بازارها دهستان گچین شروع اولیه اش با لوازم خانگی دسته دوم بود که بعدها توسعه پیدا کرد و یکی از مولفه های معروف شدن این بازارها قیمت مناسب و ارزان تر اجناس نسبت به سایر بازارهای دیگر استان است.
وی خاطر نشان کرد: مردم به صورت خودجوش این بازارها را راه اندازی کردند و مانند سایر جاذبه های گردشگری موجود در مناطق دیگر و این بازار ها هم برای این استان یک جاذبه معروف و جهانی شد.

منبع: دانا
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 10004
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *