800
۰
گزارشی از ورود شبانه مرغ قاچاق به جنوب شرق؛

ردپای مافیا در بازار مرغ زاهدان/ مرغ مرغداران سیستان وبلوچستان روی دستشان مانده است

در حالی مافیا و دلالان مرغ در بازار زاهدان ورود پیدا کرده اند که با وارد کردن قاچاقی مرغ زنده از استان خراسان جنوبی مشکلات عدیده ای را برای تولید کنندگان سیستان و بلوچستان به وجود آورده اند.
ردپای مافیا در بازار مرغ زاهدان/ مرغ مرغداران سیستان وبلوچستان روی دستشان مانده است
به گزارش شستون؛ به نقل از  عصرهامون، در گذشته به طور میانگین در هر محله ای از زاهدان مرغ زنده به وفور پیدا می شد که این مهم باعث بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی شده بود اما از حدود سه سال قبل که با همت مسئولان قضایی، اجرایی و دیگر نهادها این موضوع ساماندهی شد و جلوی دلالان، مافیا و سودجویان گرفته شد  فقط  چند غرفه در نقاط مختلف این کلان شهر برای عرضه مرغ در نظر گرفته شد تا شهروندانی که علاقه به خرید مرغ زنده دارند بتوانند نیاز خود را تامین کنند. 
این ساماندهی توجه مسئولان را به تولید داخل جلب کرد و باعث شد نه تنها مرغداری های غیرفعال در استان فعال شوند، بلکه سه کشتارگاه زاهدان، ایرانشهر و خاش نیز فعال و اشتغال بسیار خوبی ایجاد شود.
در ماه های اخیر با تغییر و تحول در فرمانداری و استانداری، مافیا و دلالان مرغ مجددا برای ضربه زدن به مرغدارهای استان ورود پیدا کردند و با وارد کردن مرغ از استان های همجوار به دنبال تضعیف تولید این منطقه هستند، این ورود مرغ باعث شده تا حدود یک میلیارد تومان از پول مرغدارها در غرفه ها و بازارچه های مرغ فروشی دپو شود و فعالان این محل ها تمایلی به بازپرداخت طلب خود به اتحادیه مرغدران و مرغداران استان نداشته باشند که در این بین شاهد پخش اختلاس میلیاردی اتحادیه مرغداران استان بوده ایم.
در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با احمد نجفی رئیس اتحادیه مرغداران سیستان وبلوچستان  داشت، وی گفت: اتحادیه مرغداران استان در طی یک ماه اخیر با توان خود در راستای پرداخت طلب مرغداران سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرده است و بیشتر طلب مرغدارها پرداخت شده و مابقی نیز در دست انجام است.
وی ادامه داد: چندی پیش دادستان زاهدان دستور جلوگیری از ورود مرغ زنده را داد که این به نفع تولید کنندگان بود اما دلالان از این موضوع سوء استفاده کردند و مرغ را از راه قاچاق و مسیرهای غیر قانونی وارد شهر زاهدان کرده و توزیع کردند.
وی اظهار کرد: در این مدت، با توجه به ورود قاچاقی مرغ، غرفه دارها در بازارچه ها پول مرغدارها را برگشت ندادند.
نجفی تصریح کرد: در گذشته کار توزیع مرغ در دست اتحادیه مرغ داران بود که با هماهنگی دامپزشکی در زمانی که مرغ تولیدی در مرغداری نداشتیم، مرغ وارد می شد و پول مرغدارهای استان نیز بعد از خرید به موقع پرداخت می شد.
وی با بیان اینکه توزیع مرغ در حال حاضر به تعاونی سپرده شده است، بیان کرد: مرغدارها از ناتوانی تعاونی ناراحت هستند و طی چند روز گذشته نیز مراجعه ای به فرمانداری برای حل این مشکل داشته اند.
این مسئول گفت: دلالان و مافیای مرغ از مسیرهای خاکی و به صورت شبانه مرغ ها را از بیرجند وارد زاهدان می کنند و این کار باعث شده تا غرفه دارها و فعالان بازارچه های مرغ فروشی زاهدان طلب یک میلیارد تومانی اتحادیه مرغداران و مرغداران را پرداخت نکنند که امیدواریم دادستان و فرمانداری از این اتحادیه حمایت کنند تا بتوانیم طلب مرغدارها را ظرف یک هفته جمع آوری و تحویل طلبکارها بدهیم.
وی اظهار کرد: هرکسی از مرغدارها که طلبی دارد می تواند به اتحادیه مراجعه کند چرا که با توجه به توان این تشکل، طلب های آنها هرچه باشد پرداخت خواهد شد.
رئیس اتحادیه مرغداران استان  با اشاره به فعالیت دلالان و مافیای مرغ در زاهدان بیان کرد: با توجه به ورود شبانه و غیرقانونی مرغ زنده از راه های خاکی، مرغ مرغدارهای استان روی دستشان مانده است.
وی تاکید کرد: در گذشته 70درصد سطح شهر از زنده فروشی مرغ پاکسازی شده بود و سه کشتارگاه صنعتی زاهدان، خاش و ایرانشهر هم فعال شده بودند و مرغ تولیدی استان نیز بافعال شدن 100مرغداری غیر فعال از 13هزار تن به 45هزارتن رسید  و این روند باعث اشتغال 3هزار نفر شده بود.
این مسئول در خصوص کشتارگاه صنعتی زهک نیز گفت: این کشتارگاه به دلیل نبود سرمایه در گردش غیر فعال باقی مانده است، ما برای فعال شدن آن ورود کرده ایم و حتی اگر یک سوم سرمایه مورد نیاز را می داشت حاضر بودیم مرغ برای کشتار و بسته بندی به این کشتارگاه بدهیم اما متاسفانه مالک آن از توان مالی قابل قبولی برخوردار نیست.
وی  با اشاره به ورود مرغ قاچاق به سطح شهر که وضعیت بهداشتی را به هم ریخته است، تاکید کرد: متاسفانه کسی از ورود قاچاق مرغ به سطح شهر جلوگیری نمی کند، این مرغها از بیرجند وارد می شود با هدف ظربه زدن به تولید و اشتغال استان البته با توجهبه فعال شدن 200واحد مرغداری در استان، به همین میزان از مرغداری های بیرجند غیر فعال شده اند که مسئولان آن استان برای فعال شدن آنها تلاش می کنند چرا که هر کسی برای استان خود دلسوزی می کند.
رئیس اتحادیه مرغداران استان  اذعان کرد: مرغ توزیع شده در سطح شهر زاهدان به هر قیمت که دلشان می خواهد به فروش می رسانند و کسی از آنها حق مردم و مرغدارها را مطالبه نمی کند.
نجفی در زمینه پخش شایعه اختلاس اتحادیه مرغداران نیز گفت: کسانی که شایعه اختلاش اتحادیه را دارند پخش می کنند افرادی هستند که خود مشکل داشته و یا جلوی سوء استفاده آنها گرفته شده است.
 
انتهای پیام//
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 10106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *