800
۰

بیکارترین شهر کشور؛ بهشت معادن ایران/ ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر در بازارچه مرزی جدید جالق

درحالی شهرستان سراوان دارای منابع طبیعی غنی همچون معادن است که بیشترین آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار را در استان سیستان و بلوچستان را دارد.
بیکارترین شهر کشور؛ بهشت معادن ایران/ ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر در بازارچه مرزی جدید جالق
به گزارش شستون؛ علی رغم اینکه شهرستان سراوان به عنوان بهشت معادن در کشور معرفی می شود، اما افراد زیادی در این منطقه برای امرار معاش به شغل های کاذب همچون دستفروشی و قاچاق انسان، سوخت، مواد مخدر و احشام روی آورده اند.
یکی‌از شهروندان سراوانی که در خیابان آزادی جنب چهار راه کیوسک مشغول به دستفروشی بود، به خبرنگار شستون گفته از روی ناچاری به این شغل روی آورده است تا بتواند مخارج زندگی را تأمین کند.
وی‌ گفته دارای سه فرزند است و در خانه اجاره ای زندگی‌ می کند و با در آمد حاصل از دست فروشی نمی تواند هزینه های خانواده را بپردازد.

نقش موثر معادن غنی در اقتصاد هر کشور
این شهروند سراوانی با بیان اینکه همسر وی به شدت ناراحت است که هزینه های زندگی تأمین نمی شود، از مسئولین خواست تا تدابیر لازم برای ایجاد اشتغال در این منطقه را بیاندیشند تا افراد زیادی شرمنده همسر و فرزندان خود نشوند.
بیش از ۱۳ پهنه معدنی در حوزه انتخابیه شهرستان سراوان وجود دارد که به طور میانگین در هر معدن برای ۵۰ نفر به طور متوسط می شود ایجاد شغل کرد.
رضوانی مسئول نمایندگی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهرستان در بازدیدی که در ۱۴ تیرماه سال جاری از معدن منگنز این شهرستان داشته، در جمع خبرنگاران گفته ذخیره معدن منگنز «سید آباد» این شهرستان ۴۱ هزار و ۵۰ تن با عیار ۴۶/۶ درصد و ذخیر احتمالی این معدن ۸۳ هزار و ۱۶۰ تن با عیار منگنز ۶۴.۶ درصد است.
وی معتقد است میزان استخراج سالیانه از معدن منگنز «سید آباد» شهرستان مهرستان یک هزار و ۶۶۰ تن است.
به گفته مسئول نمایندگی اداره صنعت، معدن و تجارت مهرستان این شهرستان دارای معادن بسیار غنی از جمله آهن، منگنز، شن، ماسه، کرومیت و‌دیگر مواد معدنی با ارزش است که در صورت سرمایه گذاری می توان برای تعداد زیادی ایجاد اشتغال کرد.

۹۸ درصد کشفیات سوخت در سراوان نفت گاز است
سیستان و بلوچستان دارای معادن گوناگون و غنی است که با توجه به نقش موثر معادن در اقتصاد هر کشور، می توان زمینه اشتغال افراد بی شماری را فراهم کرد.
از آنجایی که سراوان دارای آمار بالای  فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار‌ است، جوانان این شهرستان و‌ دیگر افراد جویای کار، به شغل های کاذب همچون دست فروشی، قاچاق انسان، سوخت و مواد مخدر روی آورده اند.
آمار بالای کشفیات سوخت نشان از آن دارد که سوخت به نوعی با معیشت مردم گره خورده شد است و به گفته درویش نارویی فرماندار سراوان، ۹۸ درصد کشفیات در سراوان نفت گاز است.

سراوان بهشت معادن کشور
سراوان بیشترین رأی را به حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داده است و انتظار می رفت که دولت نگاه ویژه ای به این خطه از کشور داشته باشد.
سکینه اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست کارگروه سوخت شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان که عصر روز دوشنبه ۲۵ دی ماه سال‌جاری در سالن اجتماعات فرمانداری سراوان برگزار شده بود، گفته است که سراوان به عنوان بهشت معادن در کشور معرفی می شود که با تبدیل کردن تهدید به فرصت، شناسایی و معرفی ظرفیت ها از مزیت های موجود باید استفاده کرد.
وی همچنین به تبدیل کردن مشاغل غیر رسمی به مشاغل رسمی تأکید کرده و گفته تمامی تمهیدات برای بازارچه های مرزی جدید سراوان در نظر گرفته شده که تقریبا مانند مرز رسمی می توان هفت هزار قلم کالا وارد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری سیستان و بلوچستان در ادامه از سراوان به عنوان مدخل و معبر سوخت یاد کرده و به ایجاد معیشت حلال برای مردم توصیه کرد.

ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر در بازارچه جدید مرزی جالق
درویش نارویی فرماندار سراوان در جلسه شورای اداری که در ۱۸ دی  ماه سال جاری در بخش جالق تشکیل شده بود، گفته بازارچه مرزی با هدف ارتقاء سطح معیشت و‌رفاه مردم مرز نشین در بخش جالق راه اندازی می شود.
وی به مردم منطقه توصیه کرده که باید با ارتباط مناسب با تجار پاکستانی به منظور صادرات و واردات کالا داشته باشند تا رونق اقتصادی را در منطقه ایجاد شود.
همچنین وی معافیت گمرکی ۵۰۰ هزار تومانی برای هر نفر را از دیگر مزیت های راه اندازی این بازارچه عنوان کرده و از اشتغال ۷۰۰ نفر در این بازارچه خبر داده است.

راه اندازی دو بازارچه جدید مرزی در سراوان
بازارچه مرزی کوهک در پنج کیلومتری بخش بم پشت در محدوده فنس کشی شده از سال ۱۳۷۵ فعالیت تجاری خود را آغاز کرده و بازارچه مرزی جالق در ۱۵ کیلومتری این بخش بر اساس مصوبه طرح توسعه توازن منطقه ای استان جانمایی و با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال با باسکول ۶۰ تنی در تاریخ ۱۳ شهریور ۸۵ افتتاح و در نیمه دوم سال ۸۵ شروع به فعالیت کرد.
شایان ذکر است دو بازارچه مرزی جدید در بخش‌جالق و کوهک در حال راه اندازی در شهرستان سراوان می باشد.

انتهای پیام/ الف.د
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 10112
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *