800
۰

سود حاصل ازکار و تلاش یکساله کشاورزان درجیب دلالان +تصاویر

کشاورزان رودانی با کار و تلاش بسیار زیاد در مزارع خود به دلیل وجود دلالان سودجو از سود حاصل از این زحمت یکساله بهره مند نمی شوند.
سود حاصل ازکار و تلاش یکساله کشاورزان درجیب دلالان +تصاویر
به گزارش شستون ؛رواج دلالی دربخش کشاورزی، کشاورزان رودانی را به‌شدت آزار می دهد و علی‌رغم اینکه این قشر بارها و بارها نارضایتی خود را در این زمینه به گوش مسئولان رسانده اند اما به نظر می‌رسد یا راهکار قوی برای مبارزه با این پدیده وجود ندارد و یا اینکه در این سال‌ها دلالان به ‌اندازه‌ای نفوذ داشته اند که کسی را یارای مقابله با آنها نبوده است.
دلالان محصولات باغی و زراعی این شهرستان را با قیمت پایین از باغداران و زارعان خریداری می‌کنند و آن را با چند برابر سود به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. آنها با خرید محصولات کشاورزی به قیمت پایین و احتکار و کنترل گلوگاه‌های عرضه، سود و حاشیه سود فروش را از آن خود می‌کنند.
امامهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان شهرستان رودان ، عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش است و همین امر دخالت دلالان و واسطه ها را در بازارهای سنتی محصولات این بخش افزایش می دهد. آنچنان که تنها رنج و زحمت تولید محصولات کشاورزی بر دوش کشاورزان است، در حالیکه سود اصلی این قشر زحمتکش را دلال‌ها و واسطه‌ها به جیب می‌زنند.
رواج پدیده دلالی و وجود واسطه‌های فراوان در روند تولید و البته در مقیاس بیشتر در زمینه فروش محصولات کشاورزی، مدت‌های طولانی است که موجب نابسامانی بازار محصولات کشاورزی و یکه تازی دلالان در جذب سود های کلان در این آشفته بازار  شهرستان رودان شده به گونه ای که قیمت یک محصول کشاورزی در سر زمین کشاورزی با قیمت آن در میادین میوه و تره بار و در نهایت در درب مغازه ها تفاوت محسوس و زیادی دارد.
حضور دلالان در بازار محصولات کشاورزی  که برای دستیابی به سودهای کلان، مبنای خود را بر خرید ارزان تولیدات از کشاورزان و فروش گران آن‌ها به خریداران عادی قرار داده‌اند، یکی از چالش هایی است که مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشاورزی شهرستان رودان که قطب کشاورزی استان هرمزگان و جنوب کشور محسوب می شود به وجود آورده  وکشاورزان خردی که به واسطه حضور دلالان هیچ سهمی از کار و تلاش خود نمی برند.
بنابراین در حالی که کشاورزی شهرستان به خاطر خشکسالی چند سال اخیر، سیستم سنتی حاکم بر این بخش و همچنین متناسب نبودن الگوی کشت و سرمای شدیدی که بخش عمده ای از محصولات کشاورزان رودان را در بر گرفت دچار آسیب‌های زیادی است  و از سوی دیگربا کشاورزانی نیز مواجه هستیم که قدرت مالی چندانی ندارند و در این وضعیت نمی توانند قدمی در جهت بهبود و افزایش بهره وری کشاورزی بردارند ،نیاز است دولت به یاری آنان آمده و با پرداخت تسهیلات کم بهره در زمینه تبدیل کشاورزی از روش سنتی به روش صنعتی در وهله اول این قشر زحمت کش جامعه را توانمند سازد.
کشاورزان به مظلومترین قشر جامعه تبدیل شده اند
علی ذاکری یکی از کشاورزان زراعت کار شهرستان رودان با گلایه شدید از وضعیت نابسامان خرید و فروش محصولات کشاورزی در شهرستان رودان گفت: متاسفانه کشاورزان به مظلومترین قشر جامعه تبدیل شده اند و با اینکه در یک سال زراعی تلاش زیادی می کنند تا درآمدی اندک کشب کنند اما در پایان هیچ سودی متوجه این کشاورزان نمی شود .
وی افزود :چندین مرکز خرید و فروش محصولات کشاورزی در شهرستان رودان وجود دارد که بدون هیچ گونه نظارتی از سوی دستگاهای ذیربط یا تشکلی مرتبط در این خصوص به نام صنف کشاورزی در حال فعالیت هستند و همه آنها به محلی برای سودجویی دلالان بی انصاف تبدیل شده و عملاً کشاورزانی که یک سال در زمین خود برای به بارآوردن محصول خود سختی زیادی را متحمل می شود هیچ نقشی ایفا نمی کنند که این کار چندان سختی به حساب نمی آید بلکه فقط به یک ساماندهی و نظارت مداوم نیاز دارد.
این کشاورز با سابقه به گلایه خود از وضعیت موجود مراکز خرید و فروش محصولات کشاورزی ادامه داد و اظهار کرد:صنف کشاورزی در شهرستان رودان چند سال پیش تشکیل شد اما اقدامی عملی برای بهبود این وضعیت تا کنون انجام نداده و این ولنگاری با تعدد دلالان بی انصاف و سودجو مواجه شده به گونه ای که کشاورزان برای قیمت گذاری محصولات خود هیچ اختیاری ندارند .
ذاکری در ادامه تصریح کرد:روزانه برای فروش محصول خود به باسکول کمیز یکی از مهمترین مراکز خرید و فروش محصولات کشاورزی مراجعه می کنم و هر روز دلالانی را می بینم که با اتحاد کامل قیمت های غیر منطقی را برای محصولی که حاصل زحمات یک ساله ما کشاورزان است تعیین می کنند و بارخرهایی که از بنیه مالی بالایی برای خرید این محصولات هستند میدان را برای جولان این دلالان باز گذاشته زیرا هر چه قیمت پایین تر باشد این گروه هم منفعت بیشتری می برند.
وی سرمازدگی اخیر در شهرستان را یکی از عوامل مهم در کاهش محصول دانست و افزود: سرمازدگی یک ماه گذشته باعث شد بسیاری از مزارع از ۸۰ درصد تا ۱۰۰ درصد نابود شود و به دنبال آن عرضه این محصولات هم در بازار کاهش می یابد وباید به دلیل کم شدن عرضه و زیاد شدن تقاضا افزایش قیمت را هم به دنبال داشته باشد ولی حضور این دلالان و آشفتگی بازار، غم به فروش نرسیدن محصولات را هم به غم خسارت ناشی از سرما اضافه کرده است.
ذاکری خاطر نشان کرد:خواسته همه کشاورزان از مسئولین به خصوص فرماندار محترم به عنوان رئیس کمیسیون تنظیم بازار شهرستان ورود مستقیم به موضوع دلالان ومشکلات بخش کشاورزی است که واقعاً این موضوع آرامش روحی و روانی را از ماکشاورزان که فقط باید دغدغه تولید را داشته باشیم سلب نموده بیش از ۶۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان رودان که به طور مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند را درگیر خود ساخته است.
برگزاری جلسه تمام تلاش فرماندار برای حمایت از کشاورز
احمد محمودی فرماندار رودان هم در این خصوص در گفتگویی اظهار کرد:در راستای احقاق حقوق کشاورزان رودانی تا کنون چندین جلسه را برای تشکیل تعاونی های روستایی با این کشاورزان در سطح شهرستان برگزار کرده که امید داریم با تشکیل این تعاونی ها اقدامات مؤثری در راستای ساماندهی بازار و حمایت از این قشر زحمت کش صورت پذیرد.
وی افزود:فرمانداری شهرستان رودان در چارچوب اختیارات قانونی حمایت های لازم را از مجموعه صنف کشاورزی در این شهرستان داشته و در این زمینه با تشکیل کمیسون های مربوط با حضور ادارات و نهادهای مرتبط، اختیارات قانونی زیادی را برای ساماندهی بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی به صنف کشاورزی واگذار نموده است اما متاسفانه تا کنون اقدامات مطلوبی توسط این تشکل قانونی و مرتبط با این بخش صورت نگرفته که با گلایه کشاورزان عزیز و سختکوش مواجه شده ایم .
فرماندار رودان در ادامه اظهار کرد: یکی از وظایف مهم صنف کشاورزی ایجاد همبستگی در بین کشاورزان و حمایت از آنان است که توسط خود کشاورزان راه اندازی شده و می تواند با تقویت حس تعاون در بین آنان سد محکمی در برابر ورود دلالان سودجو باشد .
وی افزود: سوال اینجاست چرا ده نفر دلالال این توانایی را دارند با هم متحد شوند و قیمت ها را کاهش دهندو چرا کشاورزان که از جمعیت بیشتری برخوردار هستند این توانایی را در خود نمی بینند که در مقابل این سودجویان ایستادگی کنند.
محمودی خاطر نشان کرد: از شهرستان رودان به حق می توان به عنوان قطب کشاورزی استان نام برد و تنوع تولید محصولات کشاورزی باعث شهرت این شهرستان در کشور شده  لذا فرمانداری و مجموعه ادارات شهرستان تمام همت خود را همچون گذشته که حمایت های زیادی از مجموعه صنف کشاورزی داشته به کارخواهد بست تا در آینده نزدیک با کمک کشاورزان عزیز گام مؤثری در راستای ساماندهی مراکز خرید و فروش این محصولات برداشته شود.
بنابراین می‌توان گفت که کشاورزی در بخش بازاریابی محصولات دارای آسیب‌های جدی است که زمینه را برای حضور دلال‌های سودجود فراهم کرده است.
دلالانی که دارای نفوذ زیادی در بازار هستند و حذف آن‌ها به راحتی امکان پذیر نیست.ایجاد بازارچه‌ها عرضه مستقیم برای فروش محصولات کشاورزی می‌تواند برای کمک به این عرصه مفید باشد تا از این طریق فاصله نرخ تولید در مزرعه تا فروش در بازار مصرفی در شرایطی تعیین شود که علاوه بر مصرف‌کننده، کشاورز نیز از تبادلات تجاری رضایت داشته باشد.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 10117
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *