800
۰

علل حذف بودجه مؤسسات فرهنگی و حوزوی از لایحه دولت در سال 97

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 ضمن تشریح علل حذف بودجه مؤسسات فرهنگی و حوزوی از لایحه دولت در سال 97 گفت: بسیاری از طلابی که با من مواجه شدند از من بابت تلاش برای حذف جدول 17 بخش بودجه فرهنگی تشکر کردند چرا که آنان به خوبی لمس کرده‌اند که مبالغ این بودجه‌ها پرداخت نمی‌شود و تنها موجب بدگمانی مردم می‌شود.
علل حذف بودجه مؤسسات فرهنگی و حوزوی از لایحه دولت در سال 97
به گزارش شستون، احمد امیرآبادی در گفتگوی ویژه خبری که با محوریت «اما و اگرهای بودجه فرهنگی سال 1397» سه‌شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد ابراز داشت: میزان بودجه فرهنگی در لایحه دولت در سال 1392 «8 هزار و پانصد میلیارد تومان» بوده است که این مبلغ در سال 1393 به «9 هزار میلیارد تومان» رسید، در سال 1394 نیز با مقداری کاهش به «8 هزار و 800 میلیارد تومان» رسید، در سال 1395 «9 هزار و پانصد میلیارد تومان» و سال 1396 نیز «8 هزار و ششصد میلیارد تومان» بوده است.
وی افزود: میزان بودجه فرهنگی در لایحه دولت در سال 1397 نیز با توجه به ارقامی که در بحث گردشگری مطرح شده است «9 هزار و سیصد میلیارد تومان» بوده است که با حذف جدول 17 از بخش بودجه فرهنگی این مبلغ به «7 هزار و هشتصد میلیارد تومان» کاهش می‌یابد و نکته قابل توجه این است که این مبلغ نسبت به سال 96 نیز کمتر شده است.
*عدم پرداخت بودجه مصوب و بدنام شدن مؤسسات فرهنگی از علل حذف جدول 17 بود
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل درخواست حذف جدول 17 بودجه فرهنگی در لایحه دولت اذعان داشت: یکی از دلایل مهم پیشنهاد بنده برای حذف بودجه مؤسسات فرهنگی و حوزوی این بود که طی تحقیقات مختلفی که به انجام رسید این نتیجه حاصل شد که این مؤسسات به عنوان کمک‌بگیر مالی مطرح می‌شوند ولی مبلغ قابل اعتنایی از بودجه دولتی به آن‌‌ها نمی‌رسد و تنها این مسئله در بین مردم مطرح می‌شود که تمام بودجه‌های مملکت صرف این مؤسسات می‌شود؛ در حقیقت حذف بودجه این مؤسسات به نفع خودشان بوده است.
*حذف بودجه مؤسسات فرهنگی به دلیل تبعیض در پرداخت بودجه این مؤسسات بود
امیرآبادی ادامه داد: از دیگر علل حذف بودجه مؤسسات فرهنگی و حوزوی این بود که دولت نسبت به مؤسسات فرهنگی مختلف به صورت تبعیض‌آمیز برخورد می‌کرد، در یک دولتی به یک مؤسسه یا بخش فرهنگی به خوبی رسیدگی می‌شد و با روی کار آمدن دولت بعدی کمک مالی به آن مؤسسه تعطیل می‌شد و در عوض به بخش دیگری که با سلایق دولت روی کار تناسب بیشتری داشت کمک مالی خوبی پرداخت می‌شد، یعنی اینگونه نبود که بر اساس شاخص‌ها و ضابطه‌های خاص و نظام‌مندی پرداختی‌ها در این زمینه صورت بگیرد.
وی افزود: از دیگر نشانه‌های اینکه پرداختی مؤسسات فرهنگی بر اساس نظام خاصی صورت نمی‌گرفت این است که مثلا شخصی که زیاد در سازمان برنامه و بودجه رفت و آمد می‌کرد، مرتب تماس می‌گرفت و نفوذ و سفارش می‌کرد در نهایت کمک مالی بیشتری برای مؤسسه او پرداخت می‌شد.
*کمک به مؤسسات فرهنگی و حوزوی با صدور تخصیص تحت جدول هفت امکان‌پذیر است
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از روند پرداخت بودجه مؤسسات فرهنگی بر اساس نفوذ و قید و بندهای بی‌اساس عنوان داشت: در پرداخت بودجه نباید تبعیضی اعمال شود بلکه بودجه هر سازمان و مؤسسه باید بر اساس پیشرفت عملیات و کار و همچنین بهره‌وری آن سازمان یا مؤسسه پرداخت شود ولی متأسفانه چیزی که تاکنون بوده است اینگونه نبوده است.
امیرآبادی با بیان اینکه از مجلس نهم تا کنون چندین بار بحث حذف بودجه مؤسسات فرهنگی به میان آمده بوده است اذعان داشت: من نماینده شهری هستم که بخش قابل توجهی از مؤسسات فرهنگی را در خود جای داده است و با این مؤسسات ارتباط و از فعالیت آن‌ها اطلاع دارم؛ این مؤسسات مبالغی خیلی بیشتر از چیزی که از کمک‌های دولتی به آن‌ها می‌سد برای امور فرهنگی به کمک خیران، مردم و متدینین هزینه می‌کنند؛ اگر دولت می‌خواهد به این مؤسسات کمک کند و اعتقاد ما نیز بر این است که باید کمک کند باید مبالغ مورد نظر برای کمک به این مؤسسات را در جدول 7 درج کند، تخصیص صادر کند و بر روند خرج این مبالغ نیز نظارت کند.
*طلاب قم از حذف جدول 17 بخش فرهنگی در لایحه دولت استقبال کردند
وی بیان داشت: عده‌ای می‌گفتند امیرآبادی به دلیل طرح پیشنهاد حذف جدول 17 بودجه فرهنگی، مورد انتقاد جمع حوزویان قم قرار می‌گیرد ولی پس از حذف جدول 17 در جلسه مجلس اتفاقا وقتی به قم بازگشتم بسیاری از طلاب که با من مواجه شدند از من بابت این کار تشکر کردند چرا که آنان به خوبی لمس کرده‌اند که مبالغ این بودجه‌ها پرداخت نمی‌شود و تنها موجب بدگمانی مردم می‌شود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 مطرح کرد: کشورهایی همچون ترکیه و مالزی که جزء کشورهای اسلامی هستند از مؤسسات دینی کشور خود حمایت می‌کنند، کشور عربستان رسما برای مؤسسات دینی خود بودجه تعیین کرده است، کشورهایی همچون مراکش، تونس و مصر نیز به صورت ویژه به مراکز دینی خود کمک‌های ویژه مالی پرداخت می‌کنند ولی کمک‌های مالی به مؤسسات فرهنگی و دینی در ایران فقط در حد اسم است در حالیکه حوزه‌های علمیه قم به دلیل تربیت بخشی از نیروهای انسانی جامعه در سمت قضاوت، امامت جمعه، امامت جماعت، عقیدتی سیاسی و حوزه‌های نمایندگی که وظیفه دولت است مستحق دریافت بودجه‌ است.
امیرآبادی تصریح کرد: از تخصیص بودجه مناسب برای مراکز فرهنگی و حوزوی دفاع می‌شود و قابل دفاع هم هست ولی اینکه دو میلیارد به فردی داده شود بابت ایجاد مؤسسه‌‌ای و سپس بر روی موارد صرف این کمک‌ها هم نظارتی صورت نگیرد و مقدار زیادی از این کمک‌های مالی هم فقط در کتابچه بماند و پرداخت نشود درست و قابل دفاع نیست.

منبع: دانا
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 10290
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *