800
۰

روال گسترش حجاب در لبنان و جشن سالیانه چادرپوشان

در لبنان روز به روز به تعداد محجبه‌ها افزوده می‌شود و پایه این تغییر را کسی نگذاشت جز امام موسی صدر. هر سال جشنی برای تازه چادرپوشان گرفته می‌شود و صدها نفر از دختران در آن شرکت می‌کنند. این بدان معنا است که چادر پوشی رو به گسترش است.
روال گسترش حجاب در لبنان و جشن سالیانه چادرپوشان
به گزارش شستون، امروز برخلاف تصور خیلی‌ها، در لبنان روز به روز به تعداد محجبه‌ها افزوده می‌شود و پایه این تغییر را کسی نگذاشت جز امام موسی صدر. همان که برخی اشتباها او را به تساهل و تسامح و دست دادن به خانم‌ها متهم می‌کنند. امام موسی صدر با سیری آرام و رفتاری منطقی و برخوردی نرم و جذاب، زنان را به عرصه اجتماع کشاند و ارزش انسانی آن‌ها را متبلور ساخت و عملا به آن‌ها نشان داد زن بودن فقط در تبرج و خودنمایی نیست و حس زیبای خدمت به انسان و همنوع، در پرستاری و یتیم داری و کمک به محرومین، بسیار لذت بخش‌تر از حس خودنمایی است.

با تبلیغات مستمر دینی و احیای دین در لبنان، زنان خودشان به اختیار خود با حجاب می‌شدند. با انقلاب اسلامی ایران، که تمام جهان را متوجه خود کرد، مسلمانان و خصوصا شیعیان به کشورمان به چشم یک کشور اسلامی با نظامی اسلامی نگاه کردند و آن را پشتوانه خود دیدند. تاثیر این انقلاب آنقدر زیاد بود که نه تنها شیعیان حتی اهل سنت لبنان هم متحول شده و در یک سیر بازگشت به دین و مظاهر دینی افتادند.
هرچند چادر لبنانی در ایران مشهور است اما در لبنان چادر مرسوم نبود و چادر عربی، کم کم در لبنان زیاد شد. چادر لبنانی مشابه چادر عراقی است که با ظرافت‌ها و مدل متفاوتی دوخته می‌شود. امروزه در مناطق شیعیان آنقدر چادری هست که احساس می‌کنید در قم هستید. در اوایل انقلاب که سپاه پاسداران در بعلبک به آموزش حزب‌الله مشغول بود، برخی پاسداران تلاش‌های فرهنگی در مورد حجاب داشتند و به همین سبب در بعلبک برخی خانم‌ها خصوصا همسران نیروهای حزب‌الله به چادر پوشیدن روی آوردند.
تا سال‌ها، چادر نشانه حزب‌الله بود و قریب به یقین می‌شد گفت زنی که چادر پوش است همسر یا دختر یک حزب‌اللهی است. اما شاید ده سالی باشد که مردم عادی و حتی احزاب جدا از حزب‌الله و رقبای آن هم زنانشان به چادر پوشیدن روی آورده‌اند.
هر سال جشنی برای تازه چادرپوشان گرفته می‌شود و صدها نفر از دختران در آن شرکت می‌کنند. این بدان معنا است که چادر پوشی رو به گسترش است. امسال هم به مناسبت ولادت حضرت زینب علیها سلام، هیئت‌های زنان حزب‌الله در مسجد حضرت زینب(س) برای دخترانی که در سال 2017 چادری شده بودند، جشنی برگزار کردند. در این جشن پس از برنامه‌های فرهنگی مختلف، سید هاشم صفی‌الدین رئیس مجلس اجرایی حزب‌الله سخنرانی کرد و از ضرورت حفظش ارزش‌های اخلاقی و دینی و تبعیت از الگوی برتر یعنی حضرت زینب سلام‌الله علیها سخن گفت.

هر ساله مراسمی مثل این مراسم که حداقل 600 دختر از نوچادر پوشان در آن حضور داشته‌اند، در نقاط مختلف لبنان برگزار می‌شود. با توجه به این که در لبنان هیچ‌گاه خانواده، دختر خود را به پوشیدن حجاب یا انتخاب نوع خاصی از حجاب اجبار نمی‌کنند، این تعداد چادری نشان می‌دهد که فعالیت‌های فرهنگی حزب‌الله برخلاف تلاش دشمن در شبیخون فرهنگی آن هم در فضای باز و بی در و پیکر رسانه‌ای در لبنان، به خوبی عمل کرده است.

منبع: تسنیم
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 10481
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *