800
۰

وعده ای دولتی که بازهم در حد حرف باقی ماند/ آقای رئیس جمهور مردم باز هم نگران نباشند؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که عدم ورود دولت به کنترل نرخ ارز در بازار شائبه " استقبال دولت از افزایش نرخ ارز " را در کشور قوت می بخشد ؛ چرا که تنها نهادی که ارز را در کشور عرضه می کند بانک مرکزی است و تنها این نهاد است که می تواند نرخ ارز را در کشور کنترل نماید.
وعده ای دولتی که بازهم در حد حرف باقی ماند/ آقای رئیس جمهور مردم باز هم نگران نباشند؟
به گزارش شستون؛ امروز درآمد ارزی از نیاز ارزی ما بسیار بالاتر است؛ امروز تراز ارزی کشور مثبت است و مردم نباید نگران باشند و فکر کنند نوسان شدیدی در نرخ ارز در امسال یا سال‌های آینده ایجاد خواهد شد؛ چراکه برنامه و بنای ما در دولت این نیست. مردم باید بدانند که تورم اقتصاد تک‌رقمی است و رشد اقتصادی مثبت است و نوسان شدید ارزی نخواهند داشت. مردم همچنین بدانند تلاش ما در حوزه روابطمان با دنیا در این است که هر روز روابط عادی‌تر و با کشورهای دوست صمیمی‌تر باشد.
 
تمام اینها اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با مردم از سیمای ملی بود که در اذر و دی ماه سال جاری مطرح شد ؛ روحانی با تاکید بر اینکه درآمد ارزی کشور امسال بیشتر از مخارج است و نوسانات ارز برطرف می‌شود گفته بود که وعده دولت به مردم این بود که ارز مورد نیاز آنها را تأمین می‌کنیم؛ ‌خوشبختانه درآمد ارزی ما امسال بیشتر از مخارج ارزی است و تا آخر امسال ۹۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از نفت و غیر نفت خواهیم داشت و تا الان هم صادرات غیرنفتی ما بالای ۳۰ میلیارد دلار و صادرات نفت نیز بالای همین رقم است.
 
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در گفت‌وگو زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به اینکه چرا قیمت دلار 4750 است گفته بود قیمت دلاری که در کشور عرضه می شود قیمت واقعی نیست و خیلی کمتر است و باید کمتر شود و بانک مرکزی باید این کار را انجام دهد.
 
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز نوسانات اخیر نرخ ارز در کشور را حباب دانسته و گفته که نرخ ارز در بازار در اوج قیمتی قرار دارد و در روزهای آتی روند کاهش نرخ ارز شروع خواهد شد و حباب قیمت دلار از بین خواهد رفت،  اینکه شنیده می شود برخی نقدینگی های خود را به سمت بازار ارز سوق بدهند، غیرقابل قبول است چرا که در نهایت سودی عایدشان نخواهد شد، در حال حاضر سود بانکی حدود 15 درصد است، بنابراین سرمایه گذاری در بازار ارز از منطق اقتصادی برخوردار نخواهد بود.
 
حدود 23 روز از این اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی می گذرد اما قیمت دلار نه تنها کاهش نیافته و از حالت حبابی خود در نیامده بلکه قیمت دلار در بازار ارز کشور 5000 تومان معامله می شود و دولت هیچگونه تصمیمی برای کنترل بازار ارز تا کنون اتخاذ نکرده است و نمودار نرخ ارز در کشور با سرعت رو به افزایش است.
 
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که عدم ورود دولت به کنترل نرخ ارز در بازار شائبه " استقبال دولت از افزایش نرخ ارز " را در کشور قوت می بخشد ؛ چرا که تنها نهادی که ارز را در کشور عرضه می کند بانک مرکزی است و تنها این نهاد است که می تواند نرخ ارز را در کشور کنترل نماید.
 
کارشناسان معتقدند که دولت باید سازوکاری را تعبیه کند تا به راحتی ارز در کشور با این حجم معامله نشود ؛ چرا که امروزه بیشترین حجم نقدینگی کشور به سمت بازار ارز میل پیدا کرده است و همین امر موجب شده است تا دلالان ارز و بسیاری از مردم در این بازار سرمایه گذاری کنند.
 
صبح امروز نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با برگزاری جلسه محرمانه‌ای با مدیران عامل بانکها و مسئولان بانک مرکزی، علاوه بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار به کارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضاهای سفته‌بازانه از بازار ارز شده است.
 
این در حالی است که کارشناسان، ضعف سیاست گذاری و مدیریت را عامل نابسامانی اخیر بازار ارز معرفی می کنند و معتقدند در صورت اعمال مدیریت صحیح تنش های اخیر ارزی قابل پیشگیری بود. معرفی دلالان ارزی به مراجع قضایی، ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز، افشای نام معامله‌گران مشکوک ارز و ارسال نام آنها به سازمان امور مالیاتی، برنامه‌ریزی برای توزیع ارز مداخله‌ای و ساماندهی بازار ارز از جمله خط مشی هایی بوده که در جلسه جهانگیری با مدیران عامل بانکها مطرح شده است.

منبع: دانا
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 10524
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *