نمایندگان مجلس: اقدامات دولت با شاخص ها و اهداف اقتصادمقاومتی فاصله دارد/ قاچاق کالا و مفاسد اقتصادی مهمترین موانع اقتصاد مقاومتی

شستون , 2 اسفند 1396 ساعت 12:14

نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولین در تحقق شعار سال 96 به خوبی عمل نکردند، عنوان کردند: اقدامات دولت با شاخص ها و اهداف اقتصادمقاومتی فاصله دارد و قاچاق کالا و مفاسد اقتصادی مهمترین موانع اقتصاد مقاومتی بوده است.


به گزارش شستون، نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برخی رسانه های بومی استان با بیان اینکه مسئولین در تحقق شعار سال 96 به خوبی عمل نکردند، عنوان کردند: اقدامات دولت با شاخص ها و اهداف اقتصادمقاومتی فاصله دارد و قاچاق کالا و مفاسد اقتصادی مهمترین موانع اقتصاد مقاومتی بوده است.

 
مسئولین در تحقق شعار سال 96 به خوبی عمل نکردند
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با عصرهامون با اشاره به شعار سال 96 گفت: مسئولین در بخش شعار سال 96 به خوبی عمل نکردند چرا که اگر اقتصاد مقاومتی به خوبی اتفاق می افتاد در حال حاضر اینقدر مشکل نداشتیم .
وی با بیان اینکه دولتمردان هیچ سالی نتوانسته اند عنوانی که حضرت آقا در ابتدای هر سال بیان می کنند را جامه عمل بپوشانند ، اظهار کرد: بیشتر شعارها در قالب سمینار، همایش و جلسات متخصصانه ختم و پیگیری شده و کار اجرایی و عملیات قابل توجهی انجام نداده اند.
شهریاری عدالت، را یکی از بخش های شعار سال 97 عنوان کردو افزود: با توجه به بیاناتی که حضرت آقا در دیدار با مردم آذربایجان راجع به عدالت داشتند مبنی بر اینکه در خیلی از زمینه ها پیشرفت داشتیم و در زمینه عدالت راضی نیستیم که از خداوند و مردم عذر می خواهیم ؛ شاید با توجه به صحبت حضرت اقا پیام سال جدید به این بخش اشاره ای داشته باشند .
نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: عدالت در تمام زمینه های تبعیض ، اشتغال ، پروژه عمرانی و مسائل اقتصادی یک معنی عام و کلی دارد و  اهداف خاصی که حضرت اقا مدنظرشان هستند اینجا تاثیر گذار خواهد بود. 
 
نمره قبولی به تحقق شعار سال در کشور نمی دهم
نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی گفت: نمره قبولی به میزان تحقق شعار سال در کشور نمی دهم چرا که مسئولان بهتر از این می توانستند عمل کنند.
حبیب الله دهمرده در گفت و گو با اوشیدا ابراز کرد: برخی از مسئولان گویا اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند چرا که عملکرد ضعیف آن ها در این راستا به وضوح قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه میزان تحقق شعار سال در کشور قابل ارزیابی نیست چرا که اقدامات انجام شده قابل لمس، مشاهده و اندازه گیری نیست، افزود: بیکاری یکی از مهم ترین دلایل عدم تحقق اقتصاد مقاومتی است زیرا وقتی ۲۰ میلیون دلار قاچاق در کشور انجام می شود به طور حتم ضد اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال می‌باشد.
دهمرده با عنوان اینکه مفاسد در بسیاری نقاط دیده می شود بنابراین انتظار می رود دولت و قوه قضاییه به طور جدی با آن ها برخورد کند، اظهار کرد: علیرغم اینکه شعار سال بسیار زیبا و قابل تامل است اما هنوز تحقق نیافته و معیشت و درآمد مردم که ریشه در اقتصاد دارد با مشکل مواجه است.
 
قاچاق کالا و مفاسد اقتصادی مهمترین موانع اقتصاد مقاومتی
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید تلاش ها افزایش یابد چون استعدادها در کشور زیاد است اما آن گونه که باید از آن ها استفاده نشده است.
وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی در بسیاری از عرصه ها به ویژه عرصه دفاعی به موفقیت های چشمگیری دست یافته اما همچنان در زمینه اقتصادی با مشکل مواجه است، اظهار کرد: عده ای چشم خود را به خارج از کشور و به ویژه برجام دوخته و وقت زیادی را صرف آن کرده بودند اما در نهایت هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشده است.
دهمرده تاکید کرد: نه تنها نباید ارتباطات خود را با خارج قطع کرد بلکه باید تولید خود را افزایش داد چرا که کشورهای اطراف از قبیل افغانستان و عراق نیاز مبرم به تولیدات ایران دارند و بازار بسیار خوبی برای محصولات تولیدی ایران به شمار می روند.
وی با بیان اینکه سیب و انار مازاد تولیدی خود را می توان به عراق صادر کرد، اذعان کرد: با اینکه عرصه تولید و بازار فروش خوبی در کشور وجود دارد اما بهره برداری مناسبی از آن انجام نشده است.
 
طرح سوال مجمع نمایندگان استان از وزیر کشور در رابطه با سیاست های اقتصاد مقاومتی
نماینده مردم ایرانشهر با بیان اینکه در سیستان و‌بلوچستان شاهد عدم تحقق شعار سال هستیم، گفت: صندوق توسعه ملی به قلک دولت و دیگر ارگان ها تبدیل شده است.
محمد نعیم امینی فرد در گفت و گو با شستون با اشاره به وجود ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور و استان، اظهار کرد: اخیرا مجمع نمایندگان استان سیستان و‌بلوچستان از وزیر در رابطه با عملکرد این ستاد در ارتباط با سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی سوال مطرح کرده اند.
وی گفت: طبق برآوردی که انجام داده، ستاد اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان عملکرد فوق العاده ای نداشته و به اعتقاد وی عملکرد متوسطی هم نداشته است.
نماینده مردم ایرانشهر علت عدم تحقق سیاست های ستاد اقتصاد مقاومتی را جوزدگی و‌ شعازدگی عنوان‌کرد و ادامه داد: برنامه منسجم که منجر به نتیجه شود را در اقتصاد استان سیستان و بلوچستان مشاهده نکرده است‌.
 
صندوق توسعه ملی به قلک دولت تبدیل شده است
امینی فرد اضافه کرد: سیاست گذاری ها واقع بینانه و بر اساس منابع و مصارف مشخص نیست و‌ بسیاری از رویکردها اتکا به راهبردهای دولتی دارد و در بخش خصوصی به سیاست ۷۴۴ عمل نمی کنیم.
وی در پایان با بیان عدم مشاهده تحقق شعار سال در استان، خاطر نشان کرد: صندوق توسعه ملی به قلک دولت و بقیه ارگان ها تبدیل شده است.
نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت آباد در مجلس گفت: دولت با توجه به جدول زمان بندی و شاخص های مختلف اقتصادمقاومتی مانند اقتصاد، تولید، واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق کالا و ارز توفیقات صد درصدی  نداشته است.
 
 اقدامات دولت با شاخص ها و اهداف اقتصادمقاومتی فاصله دارد
علی کرد در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد:قوه مقننه با تصویب طرح های مختلف راه های زیادی را برای اجرای سیاست های اقتصادمقاومتی توسط دولت بازکرده و  دولت نیز اقداماتی در زمینه اقتصادمقاومتی انجام داده است اما اقدامات دولت با شاخص ها و اهداف اقتصادمقاومتی فاصله دارد.
وی افزود: دولت با توجه به جدول زمان بندی و شاخص های مختلف اقتصادمقاومتی مانند اقتصاد، تولید، واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق کالا و ارز توفیقات صد درصدی  نداشته است.
وی با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر تحقق اقتصادمقاومتی، خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی از جمله بحران خشکسالی، مشکلات اقتصادی، عدم وجود زیرساخت های لازم و عدم تخصیص به موقع اعتبارات در عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور تاثیر داشته است.
نماینده خاش و میرجاوه با اشاره به نقش صنعت گردشگری در تحقق اقتصادمقاومتی، تاکید کرد: صنعت توریسم و گردشگری بعد از منابع نفتی می تواند یکی از منابع درآمد کشور و عامل پیشرفت اقتصادی باشد اما نبود زیرساخت ها و بستر مناسب برای استفاده از ظرفیت های گرشگری باعث شده تا در استفاده از پتانسیل های گردشگری در راستای تحقق اقتصادمقاومتی توفیقات زیادی نداشته باشیم.
وی اذعان کرد: حمایت دولت از تولید کنندگان داخلی، اختصاص بودجه به آموزش و پرورش برای اصلاح سیستم آموزشی پرورش به صورت بنیادی، کاربردی وعملیاتی، تاکید برآموزش های فنی و حرفه ای، ارتقا و هدایت دانشگاه ها به صورت دانش بنیان و انجام فعالیت پژوهشی، گنجاندن رشته های متناسب با بازار کار و هدایت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان به این رشته ها سبب افزایش اشتغال در کشورخواهد شد.

منبع: دانا


کد مطلب: 10627

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/10627/نمایندگان-مجلس-اقدامات-دولت-شاخص-اهداف-اقتصادمقاومتی-فاصله-قاچاق-کالا-مفاسد-اقتصادی-مهمترین-موانع-اقتصاد-مقاومتی

شستون
  https://shastoon.ir