تقویت کشاورزی نیازمند دیپلماسی قوی و بازاریابی خارجی/ فقدان صلاحیت لازم در مدیران بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی

شستون , 5 اسفند 1396 ساعت 11:16

با توجه به اینکه بارها گزارش های متعددی جهت اطلاع و استحضار مسئولان و دولتمردان تهیه و انتشار یافته اما تا کنون اقدامات قابل توجهی از آنان در خصوص حل مشکلات کشاورزان مشاهده نشده است.


به گزارش شستون، آذربایجان غربی با دارا بودن ۸۰ در صد سیب تولیدی کل کشور رتبه اول این تولید را به خود اختصاص داده و در سال زراعی گذشته بنابر اعلام مسئولان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در سطح استان بهره برداری شده است.
بنا بر گفته مسئولین، حدود ۴۰۰ هزار تن از این میزان به صورت زیر درختی و ۲۵۰ هزار تن به عنوان تازه مصرف در بازار عرضه شده و ۶۵۰ هزار تن نیز در سردخانه های استان ذخیره شده است.
اما اکنون با وجود گذشت چند ماه از برداشت محصولات و ذخیره سازی آن، اگر به هرکدام از سردخانه های استان مراجعه کنیم شاهد سالن های مملو از دسترنج کشاورزان خواهیم بود.
* ۳۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی باقی مانده است
بهنام تاج الدینی، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: در دوران برداشت محصول، ۶۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان ذخیره سازی شده بود اما اکنون بیش از ۳۵۰ هزار تن از این محصولات در سردخانه های استان باقی مانده است.
وی، ضمن اظهار نگرانی از بسته شدن مرزهای پاکستان، گفت: کشورهای افغانستان و پاکستان بیشترین سیب و محصولات کشاورزی کشور را پذیرا بودند اما اخیرا پاکستان به دلایل مختلف تعرفه های خود را افزایش داده و از ورود محصولات کشاورزی به این کشور جلوگیری می کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، با بیان اینکه این اتفاق می تواند عوارض مختلفی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: مسئولان باید هر چه سریع تر نسبت به رایزنی با پاکستان وارد عمل شده و خواستار کاهش تعرفه های گمرکی و واردات محصولات کشاورزی به این کشور شوند.
تاج الدینی، بیان داشت: بخش خصوصی، دولتی، نمایندگان و صادرکنندگان باید وارد عمل شوند و نسبت به دست آوردن دوباره بازار پاکستان شوند.
وی تاکید کرد: با توجه به تاکید های چندباره و بی توجهی های مسئولان، نیازمند استفاده از بازار بغداد و بخش های دیگر عراق هستیم.
وی، گفت: بایستی بازارچه ها و مناطق ویژه شامل امتیاز تهاتر سیب و موز شوند چراکه این امتیاز می تواند تاثیر مفید و بسزایی در وضعیت کشاورزی و سیب استان داشته باشد.
* نیازمند دیپلماسی قوی در امر بازاریابی خارجی هستیم
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، ادامه داد: بیش از ۱۴۰ هزار تن سیب به افغانستان و پاکستان صادر شده و قسمتی از این صادرات از طریق بندرعباس و مناطق ویژه به کشور هندوستان صورت گرفته است.
وی، تصریح کرد: نیازمند بازارهای خارجی بیشتری هستیم چراکه بازارهای داخلی پاسخگوی حجم محصولات نیست و در نتیجه در حوزه کشاورزی نیازمند دیپلماسی قوی در بخش بازاریابی خارجی هستیم.
با توه به این سخنان، شرایط وخیم کشاورزی و آشفتگی بازار این محصول مربوط به چه حوزه ای است نمیدانیم!
چراکه مشکلات مربوط به زمینه کشاورزی آذربایجان غربی ریشه ای بوده و نیازمند اتخاذ تدابیری با جامه عمل خاص خود است که صد البته برای عملی شدن این امر باید مدیران و مسئولان با کفایت و اهل عمل در راس آن قرار داشته و نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند.
* در حوزه جهاد کشاورزی مشکلات بسیاری داریم/ مدیر دارای صلاحیت نداریم
در حوزه مدیریت جهاد کشاورزی نه تنها شاهد انتقادات از سوی مسئولین بخش خصوصی هستیم، حتی مسئولین ارشد بخش دولتی نیز به این امر واقف بوده و به آن اذعان دارند.
به نحوی که چندی پیش «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان غربی، در نشست خبری خود، در مورد ادامه فعالیت مدیرکل جهاد کشاورزی استان در این منصب با وجود گذشت چند سال از بازنشستگی وی، این سازمان را نماینده یک وزارتخانه دانسته و تاکید کرده بود: مشکلات زیادی در جهاد کشاورزی استان داریم که در مباحث آبیاری، نهاده‌های کشاورزی، سموم و دیگر موارد بر آن واقف هستیم.
وی، ادامه داده بود: یافتن مدیر دارای صلاحیت در شرایط فعلی سخت و وقت‌گیر است که در صورت پیدا کردن چنین فردی فورا برای تغییر اقدام می‌کنیم!

منبع: دانا


کد مطلب: 10666

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/10666/تقویت-کشاورزی-نیازمند-دیپلماسی-قوی-بازاریابی-خارجی-فقدان-صلاحیت-لازم-مدیران-بخش-آذربایجان-غربی

شستون
  https://shastoon.ir