دولت اراده ای برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور ندارد/ انتظار تجدیدنظر در اصلاح ساختار نظام مالی و سیاست های تجاری داشتیم

شستون , 5 اسفند 1396 ساعت 11:18

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از دولت انتظار می رفت تجدیدنظری در اصلاح ساختار نظام مالی و پولی کشور شود؛ همچنین تجدید نظر اساسی در سیاست های تجاری کشور و همچنین در وضعیت موجود و پیاده سازی برنامه تنظیم بازار دنبال شود؛ روی تحولات اداری و کاهش موانع کسب و کار، کار اساسی صورت گیرد و درخصوص گسیل منابع ملی به سمت فعالیت های تولیدی عمل شود.


به گزارش شستون؛ عبدالمجید شیخی در گفت و گو با راه آرمان در خصوص عملکرد دولت در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: به نظر می رسد در این دولت جز برگزاری چند جلسه به نام اقتصاد مقاومتی هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ یعنی آنچه که عمل شده در برابر هزینه های انجام شده، عملا فعالیت های روزمره ای هستند که اگر دولت این شعار را هم نمی داد قطعا باید تحقق پیدا می کردند.
 
طرح تحول سلامت؛ مثالی از فعالیت های ناقص دولت
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: آنچه که بایستی در تحقق اقتصاد مقاومتی دنبال شود، اصلاح ساختار اداری و مدیریتی کشور است اما متاسفانه این دولت قبول نمی کند که این مشکل در درون خودش است؛ آنها اعتقاد دارند باید مدیر وارد کنیم و در حقیقت آنچه خود داشت، ز بیگانه تمنا می کرد.
 
وی با اشاره به اشکالات طرح تحول سلامت ابراز کرد: طرح تحول سلامت که توسط دولت پیاده شده است، آثار مفیدی دارد اما از ده آثار، هشت تای آن به زیان مردم تمام می شود؛ به طور مثال اگر مریض قلبی به پزشک قلب و عروق مراجعه کند و پزشک تشخیص فوری نیاز به اسکن قلب بدهد، مریض آن روز نمی تواند از این دفتر استفاده کند و باید فردا مراجعه کند چون دفترچه بیمه سلامت مانع شده دو نسخه از دفترچه بیمه سلامت در یک روز استفاده شود و این مثال خوبی از فعالیت های ناقصی است که این دولت انجام داده است.
 
انتظار تجدیدنظر اساسی در اصلاح ساختار نظام مالی و سیاست های تجاری داشتیم
شیخی عنوان کرد: آنچه انتظار می رفت این بود که تجدیدنظری در اصلاح ساختار نظام مالی و پولی کشور شود؛ همچنین تجدید نظر اساسی در سیاست های تجاری کشور و همچنین در وضعیت موجود و پیاده سازی برنامه تنظیم بازار دنبال شود؛ روی تحولات اداری و کاهش موانع کسب و کار، کار اساسی صورت گیرد و درخصوص گسیل منابع ملی به سمت فعالیت های تولیدی عمل شود.
 
وی اظهار داشت: این دولت فکر می کند اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال زمانی راه می افتد که تنها بودجه عمرانی اضافه شود؛ وقتی هم سوال می شود چه کرده اید، می گویند بودجه کم است؛ خطاب به اینها باید بگوییم ظاهرا شما باید سواد اکابر هم مجدد یاد بگیرید؛ شما چه تسهیلاتی در جهت کاهش موانع کسب و کار به وجود آوردید که همچنان رتبه ما در دنیا 84 است؟ چرا بایستی این همه موانع در کسب و کار باشد؟ چرا باید ولنگاری در سیاست های تجاری شما روزگار تولید داخلی را سیاه کند؟
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه باید حاکمیت دلار و یورو را از سبد تقاضای ارزی خارج می کردند و از پنج سال پیش به دنبال عقد قراردادهای پولی دوجانبه و چندجانبه می رفتند، بیان کرد: رئیس جمهور به هند سفر کرد اما دریغ از اینکه مذاکره ای کرده باشد که زین پس مبادلات تجاری ما با هند و کشورهای دیگر با پول داخلی خودمان صورت گیرد؛ هند جزو اجزای اصلی پیمان بریکس است؛ چه تلاشی در جهت الحاق به پیمان بریکس از سوی دولت صورت گرفته است؟
 
دولت اراده ای برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور ندارد
 
وی با بیان اینکه دولت خودی ها را نامحرم و فقط دشمن را محرم می دانند، مطرح کرد: باید در خصوص اصلاح ساختار تجارت خارجی، تبدیل صادرات نفت خام به فراورده های نفتی و جلوگیری از واردات بنزین تلاش صورت می گرفت؛ در خصوص پالایشگاه خلیج فارس، 95 درصد فازهای مختلف پارس جنوبی را تحویل دولت دادند؛ چرا کاری نمی کنند زودتر به بهره برداری برسد و از واردات بنزین بی نیاز شویم؟
 
شیخی ادامه داد: این تعللات به دلیل رانت هایی است که وجود دارد؛ کمااینکه باندها و احزاب سیاسی مانند دراویش مرتد به دلیل رأیی که داده اند، از مخمصه فتنه تکفیری مابانه ای که چند روز گذشته راه انداختند، قسر در رفتند؛ این دولت وام دار سیاسی احزاب فتنه گر و وام دار اقتصادی صاحبان رانت و درآمدهای بادآورده و سوداگران مرگ در بازار اقتصاد است و اراده ای برای اصلاح اقتصادی کشور ندارد.
 
ادعای ایجاد اشتغال در روستا بدون برنامه ریزی، هدر دادن منابع صندوق توسعه ملی است
وی اذعان داشت: ادعا می کنند مثلا می خواهند در روستا اشتغال ایجاد می کنند اما تاکنون هیچ برنامه ای برای آن نداشتند و تنها منابع صندوق توسعه ملی را به هدر می دهند؛ این شعار را راه انداخته اند که 5 هزار شغل در روستا ایجاد می کنیم اما عملا خواهیم دید سرگذشت آن مانند بنگاه های زودبازده می شود.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: 5 سال است به برنامه دولت قبلی بد وبیراه می گویند اما کسی مانع آنها نمی شود که چگونه وقتی هیچ برنامه ای برای ایجاد اشتغال اساسی با تعریف الگوی توسعه روستایی و کشاورزی ندارید، به خود اجازه می دهید یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را هدر دهید؛ همچنین موارد دیگری هم وجود دارد که متاسفانه باید بگوییم اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند، چه برسد به عمل به آن.

منبع: دانا


کد مطلب: 10667

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/10667/دولت-اراده-اصلاح-ساختار-اقتصادی-کشور-ندارد-انتظار-تجدیدنظر-نظام-مالی-سیاست-های-تجاری-داشتیم

شستون
  https://shastoon.ir