800
۰

آغاز عملیات روکش آسفالت محور سراوان_خاش/ هزینه نگهداری سالانه جاده های ایران تقریبا معادل یک هفتم درآمد نفتی کشور است

با توجه به وضعیت نامناسب آسفالت محور سراوان_ خاش و اعتراضات گسترده مردمی، عملیات روکش آسفالت این محور در روزهای گذشته آغاز شد.
آغاز عملیات روکش آسفالت محور سراوان_خاش/ هزینه نگهداری سالانه جاده های ایران تقریبا معادل یک هفتم درآمد نفتی کشور است
به گزارش شستون، محور سراوان خاش یکی از مسیر هایی است که مردم اعتراضات گسترده ای نسبت به آن داشته و دارند و پس از گذشت سالها مشاهده چاله و چوله های متعدد و نامناسب بودن این محور مواصلاتی دیگر به سریال تکراری در این خطه از کشور تبدیل شده است.
آسفالت این محور دیگر فرسوده شده است و ناراضایتی هایی را برای افرادی که در این مسیر تردد دارند را به وجود آورده است.
آسفالت محور سراوان_ خاش به قدری نامناسب است که از استاندار آسفالت محورهای مواصلاتی فاصله بسیاری دارد و در برخی از روزها شاهد اخبار و حوادث ناگوار و جان باختن تعدادی از هموطنان در این‌جاده ها هستیم.
یکی از خواسته های شهروندان سراوانی با توجه به حجم بالای تردد در محورهای مواصلاتی به شهرهای اطراف، توجه مسیولین مربوطه به محورهای مواصلاتی و حمل و نقل های جاده ای است.
به همین دلیل اداره راهداری ‌ حمل و نقل جاده ای شهرستان سراوان در رزوهای اخیر اقدام به روکش محور مواصلاتی سراوان_ خاش کرده است.
با استناد به گزارش روابط عمومی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سراوان بارانزهی رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان گفته با توجه به وضعیت نا مناسب  آسفالت محور سراوان خاش عملیات اجرایی آن به طول 25 کیلومتر حد فاصل کیلومتر 75 الی 100 در دستور کار  قرار دارد.
  به گفته وی با توجه به پیگیری به عمل آمده چهار محور دیگر سراوان کوهک، سراوان— سوران، سراوان_ جالق و همچنین جاده قدیم سراوان _گشت پس از انجام مراحل مناقصات به زودی شروع خواهد شد.
رئیس اداره حمل و نقل جاده ای شهرستان سراوان در پایان از تردد کنندگان  تقاضا کرد نسبت به علائم هشدار دهنده توجه و با عوامل اجرائی در مسیر همکاری لازم را داشته باشند.
شهروند در ۲۰ خرداد سال گذشته به گفته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری نوشت: نگهداری 215 هزار کیلومتر راه جاده‌ای در ایران سالانه حدود 10 میلیارد تومان آب می‌خورد. این رقم تقریبا معادل یک‌هفتم درآمد نفتی کشور است؛ اما کمبود اعتبار و تنگناهای بودجه‌ای سبب شده است که به زحمت تنها نیمی از بودجه مورد نیاز ترمیم و نگهداری راه‌ها تأمین شود. همین مسأله باعث می‌شود که هر سال بخشی از طول راه‌های کشور به موقع مرمت نشوند و روند فرسودگی راه‌ها شتاب بگیرد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته راه‌های بتن‌ریزی شده سیمانی، روکش جاده‌ها را تشکیل می‌دهند که براساس اعلام مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، عمر مفید آن به 50 سال نیز می‌رسد. 
وی در خصوص  هزینه بالای نگهداری راه‌ها در ایران گفته است در کشور ما حدود ٢١٥‌هزار کیلومتر انواع راه موجود است که نگهداری این حجم از راه هزینه بالایی دار و این درحالی است که اگر بخواهیم عمر پایین راه‌های کشور و عقب‌ماندگی تاریخی در توسعه راه‌ها را نیز به این هزینه نگهداری اضافه کنیم، سالانه بیشتر از ١٠‌هزار ‌میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری مطلوب راه‌ها مورد نیاز است. 
رئیس سازمان راهداری کشور معتقد است با این حال سالانه ٦ تا ٧‌هزار ‌میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌ها در نظر گرفته می‌شود که اگر بخواهیم تمام وجوه نقدی، اسناد خزانه اسلامی، اعتبارات استانی و ملی را در کنار هم قرار دهیم، درنهایت فقط ٥٠‌درصد یا شاید قدری کمتر از این میزان برای نگهداری راه‌ها اختصاص داده می‌شود.
 
انتهای پیام/
 
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 10680
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *