800
۰

وزارت علوم: باید روش هایی مطمئن برای سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها ایجاد کنیم/ مجلس: تا دو سال دیگر کنکور حذف می‌شود

موضوع حذف کنکور این روزها دوباره بر سر زبان ها افتاده و باید دید با توجه به مهلت قانونی مجلس به دولت برای انجام این مهم تاریخ این اقدام کی فرا خواهد رسید؟
وزارت علوم: باید روش هایی مطمئن برای سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها ایجاد کنیم/ مجلس: تا دو سال دیگر کنکور حذف می‌شود
به گزارش شستون؛ موضوع حذف کنکور از سال ها قبل از مواردی در کشور بوده که مورد توجه بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش و تربیت دانشجو قرار داشت. موضوعی که بعد از گذشت این سالها هنوز هم به نتیجه مشخصی نرسیده است. قانون حذف کنکور در تاریخ 21 اسفندماه 1386توسط دولت به وزرای مربوطه ابلاغ شد ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط این کار صورت نپذیرفت. در این قانون به صراحت آمده بود که کنکور باید تا سال 1390 حذف و سوابق تحصیل جایگزین آن شود که این کار عملیاتی نشد. پس از این موضوع و اتفاقات پیش آمده مجلس قانونی مصوب کرد که در سال 92، کنکور باید تا سال 97 حذف شود و تا زمان حذف آن تاثیر معدل داوطلبان در کنکور سراسری هر ساله به تدریج افزایش یابد.
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص گفته بود: کنکور سال ۹۷ حذف نمی‌شود و با توجه به آماده نبودن زمینه‌های لازم، حتی احتمال برگزاری آن در سال ۹۸ هم وجود دارد.
منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری نیز در اواخر فرودین امسال در بازدید از از بخش های مختلف سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص حذف کنکور گفت: ما در دانشگاه ها بدون سنجشی متقن، علمی، دقیق و منطقی نمی توانیم پذیرش دانشجو داشته باشیم. لذا قاعدتا باید روش هایی مطمئن برای سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها ایجاد کنیم.
وزیر علوم افزود: ما باید از دقت، صحت و سنجش منطقی مدل جایگزین برای آزمون سراسری اطمینان داشته باشیم که از این بابت نگران بوده و دغدغه داریم.
وی با بیان اینکه بحث حذف برگزاری آزمون سراسری که در برخی جاها مطرح می شود، اکثرا غیر کارشناسی است، گفت: این روزها بحث در خصوص چگونگی سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها و اعمال روشی جایگزین برای آزمون سراسری مطرح می شود ولی واقعیت این است که ما در هنگام ورود داوطلب به دانشگاه، چگونگی وضعیت علمی او را باید بررسی کنیم که سازمان سنجش تاکنون این مهم را به نحو احسن انجام داده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای جهان آزمون هایی برای سنجش علمی داوطلبان ورود به دانشگاه اعمال می شود، گفت: ما معتقدیم در کنار سنجش علمی داوطلب، داشتن یک کارنامه توانمندی های عمومی برای داوطلبان هم لازم و ضروری است که باید کارشناسان امر این موضوع را نیز پی گیری کنند تا سنجش افراد متقاضی ورود به دانشگاه بهتر و موثرتر اعمال شود.
نکته قابل تامل در سخنان وزیر علوم عدم اشاره به سال مشخص برای حذف این رقابت علمی در کشور است در صورتی که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که کنکور باید نهایتا تا دو یا سه سال دیگر حذف شود.
در همین خصوص سید محمد جواد ابحطی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت حذف کنکور در گفتگو با دانا؛ اظهار داشت: طبق قانون باید امسال کنکور حذف و برگزار نمیشد ولی با توجه به اینکه هنوز بستر لازم توسط وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش برای این مهم محقق نشده حذف کنکور به سال های دیگر وکول شده است.
وی با بیان اینکه مسئولین امر تعهد داده اند که تا دو سال دیگر شاهد برگزاری کنکور نباشیم ولی من فکر میکنم این کار تا سه سال طول بکشد، افزود: در جلسه ای که داشتیم توافق جمعی شد که برای رشته های ویژه در هر گروهی مانند رشته های علوم تجربی و ریاضی این کنکور برگزار شود.
ابطحی با اشاره به اینکه امروز 85 درصد ظرفیت دانشگاهها بدون کنکور تامین می‌شود، گفت: معتقد هستم که اگر مجلس پیگیری لازم را داشته باشد و این مطالبه ی جدی از دو وزارت خانه علوم و آموزش و پرورش صورت بگیرد میتوان گفت که در سه سال آینده شاهد برگزاری کنکور نباشیم.
دکتر خدایی رییس سازمان سنجش در واکنش به اظهارات برخی مسئولین درخصوص ضرورت حذف کنکور گفت: به دلیل اجتماعی بودن ویژگی کنکور طبیعی است این موضوع در معرض توجه قرار بگیرد و مسئولین در پست‌های مختلف درخصوص آن اظهارنظر کنند. وزارت علوم و سازمان سنجش نیز از حذف کنکور استقبال می‌کنند و هر چه ما بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم به نفع کشور است چراکه ما در زمینه نحوه ورود به دانشگاه با شرایطی مواجه هستیم که این وضعیت با هیچ کشور دنیا قابل مقایسه نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: مساله کنکور به دلیل تقاضای ورود به دانشگاه حساسیت‌های اجتماعی بسیار بالایی دارد و این موضوع توجه خانواده‌ها را به خود جلب کرده است. اما باید گفت وضعیت حاضر درخصوص نحوه ورود به آموزش عالی و دلایل آن را نباید در سازمان سنجش و آموزش کشور جست‌وجو کرد چراکه این سازمان فقط محل گذر از مقطعی به مقطع دیگر است و باید آسیب‌شناسی‌های کنکور در بیرون از سازمان سنجش باشد.
با تمام این سخنان باید دید که تکلیف حذف کنکور تا مهلت مقرری که مجلس در اختیار وزارت های مربوطه گذاشته است چه خواهد شد و این کلاف سردرگم تکلیف دانش آموزان و خانواده ها را به طور قطع کی روشن خواهد کرد؟

منبع: دانا
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 10948
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *