800
۰
گزارشی از کلافگی مردم مهرستان؛

بحران کم آبی مهرستان در ۱۷ کیلومتری سد ماشکید علیا/ رفع تشنگی با آب های غیر بهداشتی!

کاهش نزولات جوی و کاهش ذخایر زیرزمینی و‌چاه های سطح آب های موجود در مهرستان منجر به بحرانی شدن شرابط آب در این‌ منطقه شده است.
بحران کم آبی مهرستان در ۱۷ کیلومتری سد ماشکید علیا/ رفع تشنگی با آب های غیر بهداشتی!
به گزارش شستون، در سال های اخیر شهرستان مهرستان مانند دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان شاهد کاهش بارش باران در این منطقه بوده است.
از سوی دیگر کاهش ذخایر منابع آبی زیر زمینی و کاهش سطح آب چاه های این منطقه بر این تنش افزوده و منجر به بحرانی شدن آب در شهرستان مهرستان شده است.
مردم این منطقه در روزهای اخیر مقابل فرمانداری مهرستان تجمع و خواهان رسیدگی و رفع معضل کم آبی در این شهرستان شدند.
یکی از شهروندان مهرستانی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر مردم این شهرستان در تأمین آب شرب بهداشتی دچار مشکل شده اند و از آب غیر بهداشتی برای مصارف مورد نیاز روزانه خود بهره می برند که این امر منجر به بروز بیماری در مردم می شود.
وی افزود: با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان و‌ گرم شدن هوا در این منطقه مردم منطقه در این‌ ماه دچار مشکلات فراوان می شود، که می طلبد مسئولین مربوطه هر چه سریعتر چاره ای اندیشیده کنند تا این معضل حل شود.
این شهروند مهرستانی یاد آور شد: سد ماشکید در ۱۷ کیلومتری این شهر قرار دارد، چرا متولیان امر برای حل معضل کم آبی در این منطقه از این سد بهره برداری نمی کنند و اجازه تبخیر این سد پر آب را می دهند، در حالی که مردم منطقه در تشنگی شدید به سر می برند.
مولوی ساداتی امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان در مراسم کلنگ زنی سد ماشکید سفلی در آبان‌ سال گذشته، گفت:
سد ماشکید علیا با اعتبار هنگفتی ساخته شد و تمامی آب های فصلی ماشکید را در خود جای داده اما هیچگونه بهره برداری از آب های این سد انجام نشده به طوریکه منجر به خشک شدن رودخانه بزرگ ماشکید و تلف شدن آبزیان و پرنده های گوناگون شده است.
وی افزود: سد ماشکید علیا درگذشته و قبل از مسدود کردن آب، دارای طبیعت بکر و محل گشت و گذار مردم بوده اما امروزه به کویر تبدیل شده است که باید چاره ای جهت جلوگیری از تبخیر آب در دراز مدت اندیشیده شود.
سد مخزنی ماشکید علیا با ظرفیت ۶۷ میلیون مکعبی با هدف جلوگیری از سیلاب های مخرب و به منظور تأمین ۴ میلیون مکعب آب شرب مصرفی و کشاورزی بر روی رودخانه ماشکید احداث شده است.
عملیات اجرایی این سد از سال ۸۵ با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال آغاز و در دی ماه سال ۹۲ با حضور وزیر وقت نیرو، استاندار و دیگر مسیولین شهرستانی افتتاح شد.
این سد که بزرگترین زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در جنوب شرق کشور به شمار می رود و با توجه به کثرت جزیره ها هرساله پذیرای گردشگران بی شماری از اقصی نقاط کشور و استان است.


انتهای پیام/ الف.
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 10962
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *