800
۰

منفعت اروپا در ادامه مراودات تجاری خود با آمریکاست نه ایران/ غربی‌ها تضمین‌های لازم در تجارت انرژی را به ایران بدهند

یک کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه امنیت اروپایی ها به آمریکا گره خوده و آمریکایی ها امنیت آنها را تامین می کنند گفت: وجودپایگاه های مختلف نظامی در کشورهای مختلف از جنگ جهانی دوم به بعد باعث بد عادت شدن اروپایی ها شده و انها باید برای یک بار هم که شده تصمیم نقطعی بگیرند و اظهارات خود مبنی بر ماندن در برجام را عملیاتی کنند.
منفعت اروپا در ادامه مراودات تجاری خود با آمریکاست نه ایران/ غربی‌ها تضمین‌های لازم در تجارت انرژی را به ایران بدهند
به گزارش شستون؛ هادی ثروتی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ادامه دادن برجام با اروپا و اخذ تضمین‌های لازم از اروپا اظهار داشت: توافق با اروپا یک توافق در کلیات و یک توافق دیگر در جزئیات و به صورت مرحله به مرحله است که می تواند در مفاد برجام هم اجرایی و عملیاتی شود.
وی همچنین عنوان کرد: باید ایران از موضع قدرت وارد شده و مواردی که در برجام تصویب شده است را یک به یک با کشورهای اروپایی بررسی کند به این ترتیب که اروپایی‌ها برخی از مطالبات ایران از غرب را که اجرایی نکرده اند و یا به اجازه آمریکا مشروط کرده اند، تعیین تکلیف کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: مهم ترین مساله که اروپایی ها حاضر به همکاری نشدند موضوع بازگشایی سوئیفت بود که غرب باید تعهد بدهد که آن را اجرا می‌کند که البته این موضوع بعید است؛ چرا که مرکزیت سوئیفت تحت کنترل آمریکا بوده و اروپایی ها به شدت نگرانند که مراودات تجاری آنها از طریق شرکت های خصوصی با آمریکا تحت الشعاع قرار بگیرد.
ثروتی با بیان اینکه تعاملات تجاری آمریکا با اروپا بالغ بر 400 میلیارد دلار است عنوان کرد: تعاملات تجاری اروپا با ایران در نهایت 7 میلیارد است که با احتساب این موضوع اساساً در نظر نگرفتن چنین حجم مراودات مالی ضرر آنچنانی به اروپا نمی زند؛ تجارت اروپایی ها در قالب شرکت های خصوصی است که این شرکت ها توان مقابله با تحریم های آمریکا را ندارند.
وی با تاکید بر اینکه سوئیفت از موضوعاتی است که به راحتی می توان حسن نیت آمریکا را سنجید تصریح کرد: اجرای تعهدات تجاری یکی دیگر از راستی آزمایی های ادامه برجام با اروپاست؛ مواردی نظیر خودرو، صنعت، طلا، هواپیما و ... جزء تعاملات تجاری ایران با اروپا بودند که در برجام گنجانده شده بود و انها باید به این موضوع رسیدگی کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اجرایی شدن یا نشدن تعهدات تجاری با اروپا نشان دهنده حسن نیت اروپاست تصریح کرد: ما چیزی فراتر از تعهدات تجاری اروپا در برجام از آنها نمی خواهیم و همین که به مفاد برجام پایبند باشند برای ما کافی است.
ثروتی با تأکید بر موضوع روان سازی معاملات انرژی و بانکی تصریح کرد: آمریکا در گام اولیه تعهد داشتند که بر سر تعاملات انرژی و بانکی مانع ایجاد نکنند؛ معاملات ارزی، بانکی تجاری انرژی و ... با اروپا در شرایطی برقرار می شود آنها تضامین کافی را به ایران برای ماندن در برجام و اجرای صحیح آن بدهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اروپایی ها دو مشکل عمده دارند که اولین آن این است که عادت کرده اند زیر بار چتر آمریکا باشند این در حالی است که نظام قدرتی در دنیا تغییر کرده و دیگر آمریکا به تنهایی ابر قدرت دنیا نیست. اما اروپایی ها به این موضوع عادت کرده اند.
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه امنیت اروپایی ها به آمریکا گره خوده و آمریکایی ها امنیت آنها را تامین می کنند تصریح کرد: وجودپایگاه های مختلف نظامی در کشورهای مختلف از جنگ جهانی دوم به بعد باعث بد عادت شدن اروپایی ها شده و انها باید برای یک بار هم که شده تصمیم نقطعی بگیرند و اظهارات خود مبنی بر ماندن در برجام را عملیاتی کنند.
ثروتی با اشاره به اظهارات مکرون مبنی بر وابستگی به آمریکا عنوان کرد: اروپا به دنبال استقلال از آمریکا بوده ولی در نظام بین الملل انها باید تکلیف ایران و خود را روشن کنند چرا که قدرت های دیگری روی کار آمده اند و روسیه و چین جزء قدرت های برتر هستند؛ از طرف دیگر ایران به عنوان قدرت منطقه خاورمیانه محسوب می شود و هند نیز در دهه های بعدی پیش بینی می شود گوی سبقت را از چین برباید.
وی با تشریح نظام توزیع قدرت عنوان کرد: فضای ادامه برجام با اروپا مسیری است که اروپایی ها می توانند فضای جدیدی را در نظامات بین الملل تعریف کنند و انتخابی صحیح در عرصه قدرت های بین الملل داشته باشند برجام سنگ محک خوبی برای اروپاست.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نگرانی های اروپا تصریح کرد: یکی از نگرانی های اروپایی ها امنیت منطقه است که آنها می توانند این امنیت را در ادامه توافق برجام با ایران ادامه بدهند؛ چرا که اگر هم اکنون ایران با محور مقاومت یک برنامه ریزی منسجم داشته باشد به نابودی اسرائیل منتج می شود و اسرائیل پایگاه مناسبی برای اروپایی ها در منطقه نیست.
ثروتی در ادامه گفت: امنیت منطقه از سوی جمهوری اسلامی می تواند در مسیر های جدیدی که اروپا با ادامه برجام با ایران خواهد داشت رقم بخورد؛ همگرایی اروپا با قدرتهای جهان است و اروپا به ناچار برای رسیدن به قدرت های منطقه باید به همگرایی با ایران برسد.

منبع: دانا
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 10967
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *