800
۰

آبخیزداری نگهبان آب برای نسل های آینده/استحصال 30 میلیون متر مکعب آب در راستای تامین مهم ترین نیاز مردم سراوان

با اجرای پروژه های آبخیزداری در سراوان زمینه استحصال 30 میلیون متر مکعب آب در این منطقه فراهم شده که ضمن تغذیه سفره های زیر زمینی، آب شرب و مصرفی مردم که مهم ترین نیاز آن ها می باشد را فراهم کرده است.
آبخیزداری نگهبان آب برای نسل های آینده/استحصال 30 میلیون متر مکعب آب در راستای تامین مهم ترین نیاز مردم سراوان
به گزارش شستون؛ آبخیزداری علم و هنر پیشگیری از هدر رفت آب به منظور حفظ منابع آب و خاک در راستای تامین نیاز و اهداف بشر است.

شهرستان سراوان به دلیل قرارگیری در منطق خشک در سال های اخیر با بحران آبی مواجه شده، به طوری که شهرها و روستا های زیادی در این منطقه دچار تنش شدید آبی بوده و تنها راه تامین نیاز آبی این مناطق اجرای طرح های کوچک آبخیزداری جهت تغذیه سفره های آبی و منابع تغذیه ای می باشد.

برخی از مناطق این شهرستان مثل بخش بم پشت با توجه به عدم وجود سفره های آبی مردمان در گذشته با بهره گیری از توان و دانش بومی اقدام به احداث خوشاب کرده که سامانه ای جهت حفاظت از خاک و آب است و تلفیق دانش بومی با سازه های نوین آبخیزداری به عنوان گامی در جهت تامین آب شرب این منطقه وسیع محسوب می شود.

یکی از شهروندان سراوانی در گفت و گو با شستون در خصوص معضل کم آبی اظهار کرد: با توجه به مصرف زیاد آب در منطقه سراوان اگر سفره های زیر زمینی در این منطقه تغذیه نشود در آینده با بحران شدید آبی مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از رواناب های این منطقه که ناشی از نزولات جوی است وارد کشور پاکستان می شود که نیاز به یک مدیریت جدی و عملی در این زمینه دارد.

این شهروند با اشاره به اینکه بخش عظیمی از آب منطقه سراوان در کشاورزی مصرف می شود، تصریح کرد: با بهینه سازی و استفاده از روش های نوین آبیاری می توانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، و گرنه آبی برای آیندگان نخواهند ماند.

محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون گفت: در طی سنوات گذشته با اجرای فعالیت های آبخیزداری زمینه استحصال 30 میلیون متر مکعب آب توسط سازه های آبخیزداری در سطح شهرستان فراهم شده است، که این تنها بخش کوچکی از میزان سیلاب حاصل از بارش های رگباری را کنترل کرده و عملا بخش وسیعی از آن از دسترس خارج شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جنگ آینده بر سر منابع آبی خواهد بود در بسیاری از کشورها از سال های گذشته با بهره گیری از روش های نوین استحصال آب اقدام به ذخیره سازی آن کرده اند.

دهقان در پایان توضیح داد: می توان عنوان کرد که با اجرای فعالیت های آبخیزداری اهدافی همچون تامین آب کافی و مورد نیاز مناطق پایین دست، بهبود و کیفیت آب تولیدی از حوزه های آبخیز، کاهش فرسایش و حوادث ناشی از سیلاب، توسعه گونه های بومی منطقه و حمایت از حیات وحش و توسعه پایدار و مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز را می توان دنبال کرد.
 
انتهای پیام/م.ش
 
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 11021
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *