800
۰

ابتلا به انواع سرطان ها با استعمال قلیان/ سیستان وبلوچستان رتبه دوم مصرف دخانیات کشور بین زنان را دارد

بر اساس مطالعات بیشترین میزان مصرف دخانیات در میان خانم ها بین 15 تا 49 سال کشور از دو استان بوشهر با 19 درصد و دوم با 17 درصد به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.
ابتلا به انواع سرطان ها با استعمال قلیان/ سیستان وبلوچستان رتبه دوم مصرف دخانیات کشور بین زنان را دارد
به گزارش شستون، به نقل از عصرهامون، اگر سری به پارک های سطح شهر یا کلاته رزاق زاده زاهدان زده باشید در دکه های اغذیه فروشی آن با طبقاتی چیده شده از قلیان های بزرگ و کوچک مواجه می شوید که جوانان برای پک زدن به آن نوبت گرفته اند یا کافیست سری به برخی از قهوه خانه ها و کافی شاپ ها بزنید تا ببینید جوانان اعم از دختر و پسر برای اینکه نزد هم سن و سالان خود کم نیاورند چگونه ماهرانه با ولع دود قلیان را بلعیده و به اشکال مختلف از دهان و بینی خود آن را خارج می کنند.
حالا قرار و مدارشان را در قهوه خانه ها و پارک های سطح شهر می گذارند، جایی که راحت باشند و پکی به قلیان شان بزنند. نی را دست به دست می کنند و دمی می گیرند که با بازدمش خود را برای لحظاتی محو می کنند.
در فضای باز که این بو در هوا پخش می شود و اطرافیان را هم معذب دارد اما حکایت قهوه خانه ها فرق دارد زیرا دود سفید همه جا را فرا می گیرد انگار به خودی خود ابر تشکیل می شود، عجب حکایتی دارد این قهوه خانه ها، زمانی برای خودشان برو بیایی داشتند نه پسر و دختر بلکه مردهای موسفید کرده ای که چایی می نوشیدند و درد دلی می کردند و از اتفاقاتی که در محل می افتاد باخبر می شدند.
 

حالا همه چیز تغییر کرده، مو سفید کرده ها در پارک ها هستند و پسران و دختران جوان در قهوه خانه ها. برای چایی نمی روند، می روند که دود بگیرند از نی قلیانی که ذره ذره جان شان را خواهد گرفت.
علی ای حال استفاده از قلیان به عنوان وسیله تفریحی و دردسترس بودن، عرضه روزافزون و شایع قلیان در اماکن تفریحی و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با تنباکوهای میوه‌ای و معطر موجب گرایش نوجوانان و جوانان به سمت مصرف آن شده است. اما تنباکو میوه ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ ها و میکروب های کشنده در آن می شود و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیانهای میوه ای  از دیگر خطرات استعمال این قلیان ها به شمار می رود.
 
قلیان سمی برای سلامت خانواده ها
با این تفاسیر در هفته بدون دخانیات با شعار قلیان سمی برای سلامت خانواده ها طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر پیشگیری از مصرف دخانیات خصوصا قلیان تاکید کرد و گفت: قلیان سمی برای سلامت خانواده ها محسوب می شود به گونه ای که با استفاده از هروعده قلیان دودی معادل 100-70 نخ سیگار  وارد ریه افراد می شود.
 
 
سیستان وبلوچستان رتبه دوم مصرف دخانیات کشور بین زنان را دارد
وی با بیان اینکه دود قلیان علاوه بر مضرات زیادی که برای فرد استفاده کننده دارد برای اطرفیان نیز مضر است، افزود: بر اساس مطالعات بیشترین میزان مصرف دخانیات در میان خانم ها بین 15 تا 49 سال کشور از دو استان بوشهر با 19 درصد و دوم با 17 درصد به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.
این مسئول با اشاره به تخمین سازمان جهانی بهداشت که سالانه حدود هفت میلیون نفر جان خود را به دلیل مصرف دخانیات از دست می دهند، گفت: از این تعداد 6 میلیون نفر آنان بر اثر مصرف مستقیم و مابقی با توجه به در معرض قرار داشتن دود دست دوم دخانیات فوت می کنند.
 
ابتلا به سرطان ریه با مصرف بی رویه قلیان
وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: بررسی های سیستماتیک از نتایج تحقیقات انجام شده ارتباط معنی داری بین مصرف قلیان و سرطان را ثابت کرده است که بر اساس آن در 13 نوع سرطان اثرات دخانیات ملموس می باشد که در صدر آن سرطان ریه می باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: بر اساس بررسی های به عمل آمده حدود نیمی از افراد دنیا در محل زندگی و کار خود در معرض دود دست دوم دخانیات بقیه قرار دارند به طوری که بودن با یک فرد سیگاری به مدت یک ساعت معادل کشیدن چهار نخ سیگار است.
 
 
وی با اشاره به این مطلب که متاسفانه به دلیل وجود تصور غلط در رابطه با مصرف قلیان به این معنی که دود ردشده از مخزن آب آن تصفیه می شود، خاطرنشان کرد: برعکس این تصور نادرست در دود قلیان مواد مضری وجود دارد که در صورت مرطوب شدن راحت تر جذب می شود.
طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: مصرف دخانیات در بیماران قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماران مزمن تنفسی سبب تشدید مشکلات می شود به طوری که افراد سیگاری 20 تا 30 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی هستند.

گزارشگر: نجمه خسروپرست
انتهای پیام/
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 11106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *