800
۰

قرارداد fatf با منافع ایدیولوژیک ایران مغایرت دارد/ تکیه بر توان داخلی حلال مشکلات است

جمعی از کارشناسان مسائل سیاسی و خاورمیانه با بیان اینکه قرارداد fatf با منافع ایدیولوژیک ایران مغایرت دارد، گفتند: تکیه بر توان داخلی حلال مشکلات است.
قرارداد fatf با منافع ایدیولوژیک ایران مغایرت دارد/ تکیه بر توان داخلی حلال مشکلات است
به گزارش شستون؛ در حالی پرونده موسوم به FATF چند وقتی است در مجلس سر و صدای زیادی به راه انداخته است که برخی از نمایندگان علی رغم مخالفت های بسیاری از سوی کارشناسان و برخی از اعضای خانه ملت، نمایندگان به دنبال تصویب کورکورانه این لایحه در مجلس هستند.
گفته می شود این لایحه از آنجایی که تعاریف مشترکی میان ایران و غرب در مسائلی نظیر تروریسم وجود ندارد می تواند بسیار ی از نهادها و ارگان های کشور را به مشکل بیندازد. اختلاف نظر در تعریف مفاهیم تروریسم و تعابیر آن و برخی مسائل تخصصی و حقوقی باعث می شود که ایران با دست خود نهادهای داخلی را تحریم کند.
کلیات این لایحه در مجلس به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی واگذار شد که در نهایت برخی از نمایندگان با ترک جلسه این کمیسیون را از رسمیت انداخته و نگذاشتند این لایحه رأی بیاورد.
تلاش دولتی ها برای به نتیجه رسیدن این لایحه و تصویب آن همچنان ادامه داشت و حتی در برخی موارد گفته شد شرط اروپا برای ادامه برجام با ایران پیوستن به FATF است.
در همین خصوص برخی از کارشناسان مسائل سیاسی و خاورمیانه گفتند: لوایح چهارگانه FATF  علی رغم اینکه توطئه ای برای نفوذ دشمنان در کشور است با منافع ایدیولوژیک ایران مغایرت دارد.
 
fatf با منافع ایدئولوژیک ایران کاملا متفاوت است
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگار اوشیدا گفت: قرارداد fatf با منافع ایدئولوژیک ایران کاملا متفاوت است و نمی توان بر اساس آن عقاید و ایدئولوژی جمهوری اسلامی را تامین کرد.
 وی افزود: قانون اف ای تی اف که به منظور مبارزه با پولشویی و ممانعت از حمایت مالی از تروریست ها توسط غربی ها نوشته شده در حقیقت با اعتقادات موجود در کشور کاملا منافات دارد.
وی بیان کرد: تعریف غربی ها از تروریست با تعریف ایران کاملا متفاوت است چرا که غربی ها هر کس با آن ها مخالفت کند تروریست دانسته اما از نظر ایران نیروهایی که علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیست می جنگند نیروهای رهایی بخش هستند.
ملازهی خاطرنشان کرد: ظرفیت کشورها و توان ایستادگی آن ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین نوع قوانین در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و نسخه ای واحد را نمی توان برای تمامی کشورها پیچید.
کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه اذعان کرد: متاسفانه وضعیت قوانین جهانی به گونه ای شده که اگر کسی قوانینی که غربیان پیچیده اند از قبیل اف ای تی اف را مصوب نکنند آن کشور را منزوی، تحت فشار و تحریم اقتصادی قرار می دهند تا با خواست ان ها منطبق شوند.
وی با بیان اینکه وحدت نظر در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: اگر ایران به دنبال منافع ایدیولوژیک خود است نمی تواند از این قانون حمایت کند و شرایط آن را بپذیرد.
 
FATF نمی تواند مشکلات کشور را حل کند
دکترای علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: FATF نمی تواند مشکلات کشور را حل کند و شاید به لحاظ دیپلماتیک چیزی مشابه برجام حتی بدتر از آن باشد.
حبیب الله جوان در گفتگوی با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: من به صورت شخصی با چنین لایحه ای مخالفم چراکه مبنای این سازمان مبارزه و تحریم کشورهای تامین کننده تروریسم در جهان به لحاظ مالی می باشد و آمریکا در پشت این سازمان تصمیم گیری و هدف گذاری می کند.
وی با اشاره به وجود ایران در لیست این سازمان افزود: مشخصأ چنین رویدادی به نوعی خود تحریمی محسوب می شود به طوری که ایران دیگر نمی تواند با حزب الله لبنان در ارتباط باشد همچنین ملحق شدن به چنین طرحی که از طرف هیئت دولت به مجلس پیشنهاد شده اثرات منفی در اعتبار ایران خواهد داشت.
دکترای علوم سیاسی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا با نقض برجام و تحریمات مختلف علیه ایران خود را تصمیم گیرنده در دنیا معرفی کرده است حال با درخواست ایران به ملحق شدن در سازمان FATF در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر اینکه خود را تابع دستورات آمریکا معرفی می کنیم باعث کاهش اقتدار کشور خواهیم شد.
سراوانی کشورهای چین و ژاپن را پیشنهادی برای الگوی اقتصادی ایران دانست و عنوان کرد: ایران باید به تولید ناخالص داخلی به جای تولید ناخالص ملی بیندیشد چرا که تحریم های موجود مانع سرمایه گذاری شرکت ها و اسپانسرهای اقتصادی در تولید ناخالص ملی شده است بنابراین لوایحی همچون پالرمو، FATF و CFT نمی تواند رئیس جمهور آمریکا را برای دست برداشتن از جنگ اقتصادی با ایران راضی کند.
وی با اشاره به پیشینه سیاسی کشور در روابط خارجه خاطرنشان کرد: ایران به دلیل حمایت از کشورهای اسلامی همچون لبنان، فلسطین، سوریه و عراق همواره دشمن درجه اول آمریکا و اسرائیل محسوب شده و امید دولت دولت تدبیر و امید ایران به کمک آمریکایی ها مطمئنا شانسی برای تحقق نخواهد داشت.
 
توافق fatf  امنیت ما را هدف گرفته است
رضا خادمی کارشناس سیاسی در گفتگو با دلگان پرس با بیان اینکه پیوستن بهfatf بر خلاف منافع ملی ما است، اظهار کرد: بدون تردید این توافق عملاً امنیت و اقتصاد کشورمان را هدف گرفته است.
این کارشناس سیاسی گفت: از طریق توافق با FATF افراد و نهادهایی چون وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، صنایع هوایی، صنایع موشکی، دانشگاه مالک اشتر، سپاه و ده‌ها نهاد دیگر از داخل تحریم می شوند.
وی اضافه کرد: در واقع در این توافق متعهد شده‌ایم که هر شخص حقیقی و حقوقی که در قطعنامه‌های سازمان ملل‌، در لیست تحریم قرار دارد، در ساز و کار مالی داخلی هم مورد تحریم قرار دهیم و اموال آنان را مسدود کنیم.
خادمی ادامه داد: از سالیان گذشته تاکنون بارها و بارها درتمامی صحنه های سیاسی منطقه، رفتار دوگانه کشورهای غربی را نسبت به کشورمان و آمریکا را شاهد بوده ایم.
وی عنوان کرد: کشورهای غربی همواره طرف آمریکایی را گرفته اند و پشت ما را خالی کرده اند.
این کارشناس سیاسی افزود: از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کند کردن روند حرکت انقلاب مورد حمایت آمریکا و غرب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: توافق با FATF با سیاست‌های کلی نظام اسلامی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی مغایرت دارد.

کشورهای غربی علاقه مند به منافع مردم ایران نیستند
مجتبی میر کارشناس مسائل سیاسی استان درگفتگو با خبرنگار لادیز اظهار کرد: سیاست های آمریکا تعاریف وارونه ای را در رابطه با حمایت از حقوق بشر ارائه می کند چرا که آمریکا و اسرائیل در قضیه تهاجم عربستان به مردم غیر نظامی یمن با همه توان حمایت های نظامی و تجهیزاتی می کنند و یک مورد از این اقدامات را خلاف قوانین بین المللی نمی دانند در صورتی که این تهاجمات مصداق بارز تروریسم و پاکسازی نژادی محسوب می شود اما از سویی داد خواهی ملت ایران و آزادی خواهی مردم مظلوم فلسطین را حمایت از تروریسم اعلام می کنند.
وی با اشاره به این موضوع که آمریکا برای پیش برد اهداف سیاسی خودش و حمایت از اسرائیل دست به حربه های مختلفی می زند، افزود: در رابطه با پروتکل های fatfنمایندگان و دولتمردان ما باید هوشیار باشند و در دام کشور های غربی گرفتار نشوند همانطور که در قضیه برجام کشور آمریکا بد عهدی کرد و در موضوع سند جهانی 2030همه جوانب این سند بررسی نشده بود تصمیمات احساسی باعث نشود تا لایحه fatfبه صورت غیر کارشناسانه تایید و تصویب شود.
وی با بیان این که در موارد گذشته تجربه ثابت کرده است که کشورهای غربی علاقه مند به منافع مردم ایران نیستند،خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس و دولتمردان باید نسبت به هر نوع پیشنهادی از سوی کشورهای غربی با نگاهی تردید آمیز پیش بروند و اگر در موضوعی بدبین نباشند حداقل نگاهی خوشبینانه نسبت به پیشنهادات غربی ها از جمله آمریکا نداشته باشند چرا که تجربه ثابت کرده است که بد عهدی های آمریکا جزئی از خصلت های اصلی سیاست مداران این کشور است.

منبع: عصر هامون
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 11275
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *