800
۰

کارشکنی مشکوک عربستان در همکاری ماهواره ای با ایران/ جمع‌آوری پرچم جعلی ایران در جام‌ جهانی/ کارشناس برجام‌زده رد رقبا را در پاستور زد!

یک کارشناس اقتصادی حامی برجام، پس از اشتباه درآمدن تمام تحلیل‌های برجام‌زده‌اش می‌گوید، رقبای روحانی در پاستور نفوذ کرده‌اند و ناکارآمدی دولت زیر سر آنهاست.»
کارشکنی مشکوک عربستان در همکاری ماهواره ای با ایران/ جمع‌آوری پرچم جعلی ایران در جام‌ جهانی/ کارشناس برجام‌زده رد رقبا را در پاستور زد!
به گزارش شستون؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
*********

کیهان
شما نبودید که نوشتید تحقیر مردم برای نمایش دولت می‌ارزید؟!
یک سایت حق‌العمل‌کار دولتی ادعا کرد تصویب نشدن اف‌ای‌تی‌اف، زیان بزرگی به مردم و هدیه دلواپسان مجلس به آمریکا بود.
خبر آن‌لاین که مدیران آن جزو ابواب جمعی محسوب می‌شوند در ادامه رفتارهای غوغاسالارانه نوشت: خبرهای موثق حکایت از آن دارد که موعد پاسخ ایران برای پذیرفتن مقررات اف‌ای‌تی‌اف به پایان رسیده و حتی در صورت تصویب این قانون در مجلس، به علت تاخیر زیاد، مجلس عملا خودتحریمی جمهوری اسلامی ایران را کلید زده است.
برخی مسئولان به دنبال این موضوع بوده‌اند که فرصت دوساله‌ای که اف‌ای‌تی‌اف به ایران داده بود تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و نیز عدم تامین مالی تروریسم را تصویب کند، مورد استفاده قرار دهند. با این حال وقت‌کشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های برخی دستگاه‌ها در برابر این موضوع، آخرین فرصت‌ها را از ایران که باید در خردادماه، سازوکارهای لازم را تامین می‌کرد، گرفت.
طبق اخبار رسیده، آمریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی اف‌ای‌تی‌اف مخالفت خود را با هرگونه تمدید فرصت برای ایران اعلام کرده و چون تصمیمات این گروه به اجماع اتخاذ می‌شود مجلس عملا هدیه‌ای گرانبها به دولت آمریکا داده تا آنها با دستاویزهای قانونی، «خودتحریمی» ایران را به عنوان یک دستاورد برای خود قلمداد کنند.
خبر آن‌لاین می‌افزاید، نتیجه اقدام دلواپسان مجلس، که عمدا پاس گل به آمریکا داده‌اند این است که جمهوری اسلامی ایران عملا بهره‌گیری از امکانات بانکی کشورهای مختلف را به تدریج از دست خواهد داد و اعضای اف‌ای‌تی‌اف با «ریسک‌پذیر» خواندن معاملات بانکی و تجاری با ایران، دست کشور ما را برای اقدامات بانکی خواهند بست.
یادآور می‌شود محافل دولتی در ماجرای مذاکرات برجام و با منطق راه بینداز و جا بینداز مدعی بودند هر روز تاخیر، 400 میلیارد تومان ضرر برای کشور دارد و رونق اقتصادی را به تأخیر می‌اندازد اما 3 سال پس از اجرای برجام، قیمت ارز و سکه بیش از دو برابر شد و بازار مسکن و خودرو نیز دست به‌گریبان افزایش‌های 35 تا 50 درصدی شده و رکود اقتصادی و بیکاری شدت یافته است.
با این وجود طیف بزک‌کننده توافق با شیطان بزرگ، به جای اینکه درباره برعکس از آب درآمدن وعده‌های برجامی از مردم عذرخواهی کند، سعی می‌کند ضمن داستان‌سرایی‌های جدید، رونق و گشایش اقتصادی را به واگذاری امتیازات جدید حوالت دهد که یا از سر بلاهت زیادی است و یا مأموریت و یا ناشی از احساس درماندگی و آگاهی از عواقب افتضاحی که به بار آورده‌اند.
اما مشخصا درباره اظهار دلسوزی سایت کاسب و حق‌العمل‌کار خبر آن‌لاین برای ملت ایران، فقط کافی است این یادداشت وطن‌فروشانه و خباثت‌آمیز همین سایت به تاریخ 19 بهمن 92 (پس از توزیع شرم‌آور سبد کالا توسط دولت) را مرور کنیم؛ در مطلبی با عنوان «جایزه بهترین کارگردانی برای حسن روحانی، در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی نوشت « در راستای توزیع سبد کالاهای اساسی به اقشار گوناگون مردم، حرف و حدیث‌های بسیاری گفته شد. چه از سوی رسانه‌های رسمی و چه در فضای مجازی. جالب آنکه بسیاری از دوستان حامی روحانی نیز به انتقاد شدید اللحن از وی پرداختند... توزیع سبد کالاهای اساسی به مردم - با شیوه‌ای که انجام شد - نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقا همین اتفاق - ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن در زیر دست و پا - را پیش‌بینی می‌کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت. به عبارت دیگر روحانی به یک نمایش داخلی برای ارائه در جشنواره‌های سیاسی خارجی نیازمند بود. نگاه کنیم به اظهارات وندی شرمن که گفته است: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به‌طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همان طور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود.» به هر حال این دقیقا همان نتیجه‌ای بوده که روحانی از توزیع سبد کالا در میان مردم داشته است. اینکه تحریم‌ها بر روی مردم ایران تاثیر مستقیم و انکارناپذیر داشته. اینکه اوضاع اقتصادی مردم ایران نه تنها روبه‌راه نیست بلکه حاضرند برای چند عدد مرغ و چند کیلو برنج با یکدیگر درگیر شوند و اینکه از این به بعد و با گشایش هرچه بیشتر در مذاکرات هسته‌ای تمرکز نظام بر معیشت مردم خواهد بود.»(!!!)
این نوشته مالیخولیایی اضافه می‌کند: «پیام روحانی از خلال پرفورمنسی که کارگردانی و اجرا کرد، پیامی کاملا شفاف بود که راه را برای مذاکرات مثبت بعدی، بیش از پیش می‌گشاید. بی‌راه نیست که کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) نیز در چند روز گذشته به جمع مخالفان تحریم پیوست و استراتژی خود را تغییر داد. آنچه مسلم است در تیزهوشی و درایت روحانی و مردانش شکی نیست. درست است که روش توزیع کالاهای اساسی چندان مناسب نبود؛ اما اگر با این نمایش بتوان جایزه اول بهترین اثر را در فستیوال سیاست جهانی به خود اختصاص داد، به تحقیر چند روزه‌ای که بازیگران آن شدند می‌ارزید.»[!!]


فراکسیون امید؛ سیاسی‌کاری دهن‌کجی به معیشت مردم و... دیگر هیچ!
اعضای فراکسیون امید در 2 سال گذشته سرگرم سیاسی‌کاری و حاشیه‌پردازی بوده‌اند اما مشکلات معیشتی مردم، مورد اعتنای آنان نبوده است.
این تحلیل را شبکه اطلاع‌رسانی دانا منتشر کرد و نوشت: موضع‌گیری‌ها و تلاش‌های اعضای فراکسیون امید در مجلس حاکی از آن است که همان‌طور که این اعضا با سیاسی‌کاری توانستند به مجلس راه پیدا کنند تنها دغدغه‌هایشان امورات حزبی و جناحی بوده و پیگیر دغدغه‌ها و مطالبات معیشتی مردم نبوده‌اند.
بعد از انتشار حقوق برخی از مدیران و درآمدهای چند ده میلیونی آنها، بررسی سقف حقوق مدیران وقتی در بهار سال 95 در مجلس آغاز شد، در این میان فراکسیون امید مجلس به جای جلوگیری از حقوق‌های نجومی، ضمن دادن مجوز برای افزایش بی‌رویه حقوق، حقوق‌های نجومی را قانونی کرد.
بر همین اساس  و بنا بر تبصره یک‌ این ماده شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارند و بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم تا 60 درصد دریافت موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور کند.
در این میان شورای نگهبان مصوبه‌ای که با تلاش فراکسیون امید تلاش داشت حقوق‌های نجومی را غیرقانونی کند رد کرده اما باز هم نه تنها اعضای فراکسیون امید به تقابل با این ماجرا برنخاستند که حتی فاطمه حسینی یکی از اعضای این فراکسیون از تریبون خانه ملت به دفاع از پدرش (صفدر حسینی) که در واقع برند نجومی‌بگیران محسوب می‌شود، پرداخت و واقعیت فهرست امید را به نمایش گذاشت.
از سوی دیگر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، 34 نفر از نمایندگان از جمله محمدرضا عارف اقدام به تهیه طرحی دوفوریتی کردند که براساس آن‌ فردی که در مراسم سخنرانی سوالی بپرسد که این سوال موجب جلب توجه شود، ممکن است به دو سال حبس محکوم شود. در ماده واحده این طرح آمده بود «هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌گردد. نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و تا تحویل به مقامات قضایی نگهداری کند!»
 تهیه این طرح در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با هدف بستن دهان‌ها برای بیان ناکارآمدی‌های دولت یازدهم صورت گرفته و بار دیگر نوع نگاه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نسبت به مردم و منتقدان را نشان داد.
حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و ذوق‌زدگی تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس حاشیه‌های سنگینی را برای این فراکسیون به وجود آورد. در حاشیه این مراسم تعدادی از اعضای فراکسیون امید از جمله احمد مازنی و علیرضا رحیمی در حالتی غیرمعمول اقدام به سلفی گرفتن با موگرینی کردند.
همچنین در شرایطی که برجام در کشور به سرانجام نرسید و طرف‌های غربی و آمریکایی نسبت به انجام تعهدات خود در این توافق بدعهدی کردند، دولت به همراه فراکسیون امید سعی در تصویب سه لایحه ذیل FATF داشت که خود تحریم بزرگی بعد از اجرای آن از سوی ایران رقم می‌خورد اگرچه در نهایت مجلس بررسی این لایحه را مسکوت گذاشت اما لایحه پالرمو به تصویب رسید تا شورای نگهبان باز هم هزینه این بی‌تدبیری نمایندگان را پرداخت کند.
 از سوی دیگر مرداد ماه سال گذشته بود که غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید از تشکیل کمیته‌ای در فراکسیون امید برای «پیگیری مطالبه رفع حصر» خبر داد.
تجربه دو ساله ورود نمایندگان لیستی به مجلس شورای اسلامی با تکرارهای سیاسی نشان می‌دهد که افرادی که با لیست سیاسی وارد مجلس می‌شوند هیچ‌گاه نمی‌توانند دغدغه اصلی خود را حل مشکلات معیشتی مردم قرار بدهند.



کارشناس برجام‌زده رد رقبا را در پاستور زد!
یک کارشناس اقتصادی حامی برجام، پس از اشتباه درآمدن تمام تحلیل‌های برجام‌زده‌اش می‌گوید، رقبای روحانی در پاستور نفوذ کرده‌اند و ناکارآمدی دولت زیر سر آنهاست.»
مهدی پازوکی در مطلبی با عنوان «نفوذ رقبای روحانی در پاستور» در روزنامه زنجیره‌ای آرمان نوشت: «تاکید رئیس‌جمهور بر جو روانی به عنوان عملی بازدارنده در مواجهه با توسعه اقتصاد ایران و اشاره وی بر اثرگذاری آن در نقش محرکی برای رشد مولفه‌های مخرب و اضمحلال عوامل کارآمد، ادعای چندان بی‌ربط نیست، اما آنچه اهمیت دارد، شدت ماجرا و میزان تاثیری است که وی برای نقش‌آفرینی جو روانی در رکود اقتصادی کشور متصور شده است. نمی‌توان با بزرگنمایی جو روانی به عنوان عاملی غالب در ایجاد وضعیت بحرانی اقتصاد کشور، از سایر مولفه‌هایی چون ضعف مدیران میانی دولت و تصمیمات نادرست آنان چشم پوشید. آقای رئیس‌جمهور باید در ترکیب تیم اقتصادی خود یک ارزیابی صورت دهد.
به ضرس قاطع می‌توان گفت مدیران میانی دولت در رده‌های مدیرکل به مراتب از مدیران زمان جنگ، مدیران دوران سازندگی و مدیران دوران اصلاحات ضعیف‌تر هستند.»
وی می‌افزاید: مدیران ارشد دولت آقای روحانی نسبت به 20 سال پیش ضعیف‌تر عمل می‌کنند و این ضعف از نهاد رئیس‌جمهوری گرفته تا سازمان‌های رده پایین قابل مشاهده است.
روحانی جهان غرب را خوب می‌شناسد و به حضور تکنوکرات‌ها در دولت اعتقاد دارد، اما با این حال نتایجی که از دولت متبوع وی می‌رفت، حاصل نشده است. متاسفانه آقای روحانی هنوز نتوانسته مسئله FATF را که به نفع اقتصاد و سیستم بانکی کشور است، حل کند. منتظر فرصتی برای مایوس کردن مردم از دولت هستند.  متاسفانه شرایط کنونی اقتصادی و وضعیت اجتماعی و سیاسی حال حاضر کشور، قشر روشنفکر ایرانی را هم در منصه پرسش قرار داده است. در این رهگذر روشنفکر ایرانی که در جریان انتخابات اردیبهشت 96 به آقای روحانی رای دادند از دو جهت مورد غضب واقع شده‌اند: هم از طرف تندروها که صداوسیما وهمچنین نهادهای اقتصادی پرقدرت بخش خصوصی را دراختیار دارند و هم از طرف کسانی که رای دادن و حمایت ایشان از روحانی را مورد انتقاد قرار می‌دهند.
پازوکی همچنین می‌گوید: «روحانی رقبا یا دشمنان تندرویی دارد و این افراد به انحای گوناگون در دولت وی نفوذ کرده و به آن ضربه می‌زنند. نفوذی که تندروها در نهاد ریاست‌جمهوری و در اکثر وزارتخانه‌های دولتی دارند، به مراتب بیش از حضور اصلاح‌طلبان در دولت است. آقای روحانی به طور قطع باید تغییری در تیم کاری و مدیران ارشد خود به وجود بیاورد چراکه امروز نفوذ احمدی‌نژادها در نهاد ریاست جمهوری به مراتب بیش از حضور طرفداران روحانی با تکنوکرات‌هاست».
این شبه‌کارشناس سیاست‌زده توضیح نداده که نوبخت و جهانگیری و واعظی وسیف و زنگنه و کرباسیان و ابتکار، نفوذی احمدی‌نژاد هستند یا ربیعی و قاضی‌زاده هاشمی و آخوندی و حجتی و سلطانی‌فر؟! شاید هم او معتقد است روحانی، نفوذی احمدی‌نژاد است؟!


اعتماد: دولت فاقد مدل رفتاری برای مقابله با چالش اقتصادی است
یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید دولت درقبال نابسامانی بازار، فقط کلی‌گویی می‌کند اما عملا تدبیری نمی‌اندیشد.
روزنامه اعتماد می‌نویسد: اینکه قیمت دلار چرا افزایش یافت و اینکه دولت چه کرد که نباید می‌کرد و چه باید می‌کرد که نکرد بسیار مورد بحث قرار گرفته است اما آنچه در تحولات اخیر مشخص شد که نگرانی بیشتری از کرده‌ها و نکرده‌های دولت ایجاد می‌کند، ضعف تئوریک و مدل رفتاری دولتمردان در مواجهه با ناملایمات اقتصادی است.
افزایش قیمت ارز برای مردم تشویش و نگرانی به همراه دارد، حق هم دارند چراکه به مثابه فردی که به یکباره می‌بیند که حاصل سال‌ها کار و زحمتش در حال از دست رفتن است، می‌بیند که بسیاری از برنامه‌های آن در حال پیوستن به رویاهاست، با این تفاوت که اگر این فرد بیمار به پزشک حاذقی مراجعه کند پزشک ابتدا دلیل بیماری و روند درمان آن را برای او تشریح می‌کند و سپس با تزریق امید و ترغیب وی به مبارزه، فرآیند درمان را آغاز می‌کند درحالی‌که درمقابل افزایش قیمت دلار، تیم اقتصادی دولت رفتاری کاملا متفاوت از پزشکی حاذق از خود نشان دادند.
آنچه از ابتدا فقدان آن مشهود بود و همچنان هست تحلیل علمی دولت از چرایی افزایش قیمت ارز و توضیح و توجیه سیاست‌هایی است که دولت برای مواجهه با مسئله افزایش نرخ ارز انتخاب کرده است. به عبارت دیگر پزشکان اقتصادی دولت به جای تشخیص بیماری و اتخاذ روش‌ درمان و توضیح آن به بیمار از همان ابتدا چاره را در انکار و ناچیز شمردن بیماری یافتند و سپس با شدت گرفتن بیماری، آن را غیراقتصادی و به گردن دشمن و جو روانی با حباب معروفش انداختند، دریغ از ذره‌ای تحلیل علمی و دریغ از ذره‌ای احساس مسئولیت که می‌باید چرایی پیدایش این مشکل را حتی اگر غیراقتصادی است با مردم درمیان بگذارند و از نگرانی آنها بکاهند.
این روزها به لطف گسترش وسایل ارتباط جمعی می‌بینیم که در دیگر کشورها چگونه با مسائل اینچنینی روبه‌رو می‌شوند و چگونه مدیران اجرایی در مقابل مردم و نمایندگان آنها دانش و توان خود در مواجهه با مشکل را برای کسب اعتماد بیشتر و مطمئن کردن مردم نسبت به کنترل اوضاع به نمایش می‌گذارند. می‌بینیم که در مجالس یا کمیته‌های فرعی چطور نمایندگان آنها محترمانه و با پرسش‌های تخصصی دانش و توان مسئولان را می‌آزمایند و در انتها نیز چگونه منصفانه قضاوت می‌کنند. در چند ماه گذشته آنچه مردم از حضور رئیس کل (بانک مرکزی) در مجلس دیدند هیاهو و شائبه برخورد فیزیکی بود و آنچه از اعضای اقتصادی دولت دیدند کلی‌گویی و به‌زعم خود تزریق امید به بیماری که در حال درد کشیدن است، بود. هیچ‌یک از اعضای اقتصادی دولت به زبان اقتصادی با مردم صحبت نکردند و تنها با صحبت‌های دوپهلوی خویش بر تشویش و نگرانی و بی‌اعتمادی مردم به خود افزودند. این چه مدل رفتاری است که به جای توضیح علمی سازوکار بازار ارز و ریشه‌یابی مشکلات آن، درمورد بازار ارز نیز آمرانه صحبت می‌کند و انتظار اقناع مردم را نیز دارد. چرا انتظار دارند که مردم رفتار اقتصادی و برنامه زندگی خود را برمبنای قول رئیس‌جمهور و انشاءالله گفتن رئیس کل و نصیحت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه تنظیم کنند؟ این انتظار از کجا حاصل می‌شود؟ در چارچوب همین مدل رفتاری است که نمایندگان مجلس نیز با روش‌های غیرمتعارف گلایه خود را از اداره بازار ارز اظهار می‌کنند و متاسفانه آنچه در انتها فدا می‌شود عقلانیت و علم اقتصاد است.

خراسان
کارشکنی مشکوک عربستان در همکاری ماهواره ای با ایران
بر اساس گزارش یک نهاد مسئول به تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی با اشاره به واگذاری بخش دیگری از خدمات ماهواره ای کشور در موضوعات زیربنایی طی هفته های گذشته به شرکتی با مالکیت عربستان و این که اکنون اطلاعات مهمی از این طریق به اقصی نقاط کشور منتقل می شود، تاکید شده است خدمات مذکور بدون رعایت هماهنگی های لازم با بخش های مربوط در دولت انجام شده و حتی کیفیت آن نیز رضایت بخش نیست.
توصیه های جدید یک مسئول برای الگوگیری اقتصادی از ترکیه
یک مقام مسئول اقتصادی در دولت با ارسال بخشنامه ای به تعدادی از دستگاه ها و فعالان اقتصادی، با تشریح پیشرفت شرکت های مختلف ترکیه در موضوع بازاریابی جهانی و توسعه صادرات که با انجام اقداماتی مثل استفاده از موتورهای جست وجوی تخصصی و روش های B2B صورت گرفته، از مخاطبان خواسته است با بررسی این موضوعات و تمرکز روی بازارهای جدید و شناسایی کالا و خدماتی که در کشورهای مد نظر، تولیدکننده یا عرضه کننده ندارند، همانند ترکیه در این بخش موفق عمل کنند.

ایران
عصبانیت امارات از تماس تلفنی امیر قطر با روحانی
«انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات که کشورش به همراه سه کشور دیگر (عربستان، مصر و بحرین) یک سال است روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند، به تماس تلفنی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «حسن روحانی» رئیس‌ جمهوری ایران واکنش نشان داد. قرقاش در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «تماس قطر و ایران در عالی‌ترین سطح و توافق دیدگاه چیز عجیبی نیست بلکه تنها انتقال از مرحله غیرعلنی به علنی است.» او مدعی شد که تماس امیر قطر و روحانی در راستای رویکرد فرصت‌طلبانه برای حمایت از جنبش انصارالله یمن و مواضعی از این دست است که البته شهروندان قطری راضی به آن نیستند.این مقام اماراتی همچنین نوشت: «تصور نمی‌کنم که شهروند قطری از حمایت دولت این کشور از حوثی‌ها و یا نزدیکی روابط با تهران راضی باشد همچنان که قبلاً نیز به عادی‌سازی روابط با اسرائیل یا روابط با حزب‌الله راضی نشد و جدا شدن قطر از محیط اطراف آن نیز نتیجه رویکردهای سیاسی رهبران قطر است.»
جمع‌آوری پرچم جعلی ایران در جام‌ جهانی
پلیس برقرارکننده نظم بیست و یکمین دوره رقابت‌های جام جهانی به دنبال اعتراض برخی ایرانیان، پرچم جعلی که در دست برخی تماشاگران بود را جمع‌آوری کرد. به گزارش مهر، برخی تماشاگران با پرچم‌هایی جعلی در ورزشگاه و محل تردد تماشاگران حضور پیدا کردند که با اعتراض ایرانی‌ها به پلیس روسیه همراه بود. مأموران امنیتی و برقرارکننده نظم رقابت‌های جام جهانی نیز پس از بررسی این ادعا، اقدام به جمع‌آوری پرچم‌های جعلی کردند و به تماشاگران خاطی نیز تذکر دادند که پرچم‌ها را جمع‌آوری کنند.
درخواست فراکسیون زنان مجلس برای دیدار با دراویش زن زندانی
رئیس فراکسیون زنان مجلس از درخواست این فراکسیون برای ملاقات با دراویش زن زندانی خبر داد. پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته و درخواست بازدید از زندان را داشته‌اند که به طور مشخص این بازدید مربوط به دراویش زن زندانی خواهد بود.
 اظهار نگرانی فرانسه از وضعیت «نسرین ستوده»
سفارت فرانسه در ایران در صفحه توئیتر رسمی خود نسبت به وضعیت نسرین ستوده ابراز نگرانی کرده است. به گزارش ایلنا، اکانت توئیتر سفارتخانه فرانسه با بیان اینکه پاریس از بازداشت نسرین ستوده، وکیل ایرانی در منزلش متأسف است، نوشت: «نسرین ستوده به عنوان چهره دفاع از حقوق بشر در ایران و برنده جایزه ساخاروف پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه، نقش اساسی در زمینه مبارزه برای حقوق زنان داشته است. ما با دقت وضعیت ستوده را دنبال می‌کنیم و  امیدواریم که وی هرچه سریع‌تر آزاد شود.»
 
  مشاجره و قهر در هیأت رئیسه مجلس
مشاجره علی مطهری و احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس بر سر قرائت اسامی مخالفان و موافقان یک طرح، موجب قهر این عضو هیأت رئیسه و ترک محل کار خود شد. به گزارش ایرنا، با وجود وساطت محمدعلی وکیلی و امیرحسین قاضی‌زاده دیگر اعضای هیأت رئیسه مجلس، امیرآبادی به انتهای صحن علنی رفت. با گذشت دقایقی امیرآبادی از انتهای مجلس خواهان بیان تذکر شد که علی مطهری به وی گفت: آقای امیرآبادی به جایگاه خود بازگردید، اما این عضو هیأت رئیسه فریاد زد: نمی‌آیم و می‌خواهم تذکر دهم.

آرمان
اعلام وصول سوال از وزیر راه
سوال از وزیر راه درباره تاخیر هواپیماهای داخلی اعلام وصول شد. محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس سوال ملی محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز و سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر از وزیر راه در خصوص برنامه وزارت راه در زمینه رفع تاخیر هواپیماهای داخلی را اعلام وصول کرد.
نامه درخواست برای بازدید از بند دراویش
یک نماینده تهران از درخواست فراکسیون زنان برای بازدید از بند زنان دراویش گنابادی خبرداد. فاطمه سعیدی از نامه فراکسیون زنان برای بازدید از بندی که زنان گنابادی در آن به سر می‌برند، خبرداد و گفت: فراکسیون زنان مجلس طی نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه درخواست بازدید از بندی را که زنان دراویش در آن زندانی هستند، کرده است. وی ادامه داد: می‌خواهیم از بند زنان گنابادی بازدید و با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.
انکار تجاوز منطقی نیست؛ مجلس ورودکند
محمدنعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر گفت: انکار تعرض و تجاوز به چندین دختر در ایرانشهر منطقی نیست. همانطور که رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان از دستگیری و شکایت سه نفر خبر داده است، چنین اتفاقی صحت دارد لذا ما از مقامات استانداری و امنیتی و انتظامی استان سیستان و بلوچستان خواستار پیگیری این موضوع هستیم، همچنین می‌خواهیم که کمیسیون اجتماعی نیز به این موضوع ورود پیدا کند.
سرورهای تلگرام طلایی اصلی است
رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس علت استقبال بالای کاربران ایرانی از تلگرام طلایی را استفاده از پلتفرم و سرورهای اصلی تلگرام اعلام کرد. رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: تلگرام طلایی با دانش ایرانی از پلتفرم و سرورهای اصلی و فرعی تلگرام بهره می‌برد و حدود 25 میلیون کاربر ایرانی دارد. وی طراح و مجری تلگرام طلایی را پردیس دانشگاه تهران اعلام کرد و افزود: تلگرام طلایی با فونت فارسی در داخل کشور و روی سرورهای ایرانی قرار دارد. سرورهای تلگرام طلایی در خرج از کشور نیز همان سرورهای اصلی تلگرام است؛ بنابراین سرورهای خارج از کشور تلگرام طلایی در کشورهایی است که سرورهای اصلی تلگرام قرار دارد.
کنار گذاشتن مجری زن
آزاده صمدی دیگر نمی‌تواند در یک برنامه ورزشی‌حاضر شود. صدا و سیما که مدتی است نظارت خود بر روی تلویزیون‌های اینترنتی را آغاز کرده، جلوی حضور یک مجری زن را در برنامه ورزشی تلویزیون اینترنتی آیو اسپورت گرفت.در حالی که ویژه برنامه جام جهانی در شبکه اینترنتی آیو اسپورت با نام «زابیواکا» با اجرای آزاده صمدی در حال پخش است، مسئولان نظارت سازمان صدا و سیما دیگر به این مجری و بازیگر زن اجازه حضور در این برنامه را نمی‌دهند. به گفته عوامل نزدیک به این تلویزیون اینترنتی صدا و سیما اعلام کرده که این استفاده ابزاری از زنان است و چرا یک زن باید مجری یک برنامه ورزشی مردانه باشد؟بهرنگ علوی جانشین آزاده صمدی در این برنامه شده است
تکذیب آمار تاخیر و غیبت نمایندگان
یک عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه اخبار منتشر شده در مورد تاخیر و غیبت برخی از نمایندگان درست نیست، گفت: دامن زدن به اطلاعات مخدوش برای تخریب چهره برخی نمایندگان به هیچ وجه موجه نیست.
محمدعلی وکیلی در جلسه علنی دیروز اظهار کرد: متاسفانه آمار مخدوشی از تاخیر و یا غیبت برخی همکاران در بعضی از سایت‌ها منتشر شده که به هیچ وجه این اطلاعات صحیح نیست. وی تاکید کرد: دامن زدن به این اطلاعات مخدوش برای تخریب چهره برخی همکاران به هیچ وجه موجه نخواهد بود. هفته گذشته برخی از رسانه‌ها اقدام به انتشار اطلاعاتی از میزان غیبت، تاخیر و عدم نطق برخی از نمایندگان مطرح کردند که مدیرکل امور فرهنگی مجلس نیز این موضوع را تکذیب کرد.
محکومیت رفتار آمریکا با والیبالیست‌های ایران
وزارت ورزش و جوانان با صدور بیانیه‌ای رفتار مقامات آمریکایی در قبال تیم ملی والیبال ایران را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است:«رفتار غیر اصولی و خلاف قواعد بین‌المللی و منشور المپیکِ پلیس فدرال امریکا در هنگام ورود تیم ملی والیبال ایران به خاک امریکا را محکوم می‌کنیم. روح حاکم بر ورزش توأم با احترام و حفظ حقوق قهرمانان و ملل جهان است و رفتار توهین آمیز مقامات آمریکایی در قبال قهرمانان ملی ایران تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست و فدراسیون بین‌المللی والیبال موظف به پیگیری این موضوع و حفظ شأن قهرمانان ورزشی است. وزارت ورزش و جوانان ضمن مشورت با وزارت امور خارجه نسبت به رفتار غیر ورزشی و غیرانسانی مقامات آمریکایی، واکنش حقوقی و قانونی ورزش کشور را اتخاذ می‌کند.»
بازبینی فیلم جلسه بررسی وضعیت موسسات مالی
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از بازبینی فیلم مربوط به حضور سیف در جلسه غیرعلنی مجلس خبر داد. محمدجواد جمالی اظهار کرد: به دنبال شکایت آقای سیف رئیس بانک مرکزی از برخورد برخی از نمایندگان در جلسه غیرعلنی، هیات نظارت این موضوع را با حضور دو نفر از نمایندگان بررسی کرد.
وی افزود: در این جلسه توضیحات نمایندگان استماع شد و طبق دستور آقای پزشکیان رئیس هیات نظارت، قرار شد که فیلم مجددا بازبینی شود. جمالی گفت که جلسه غیرعلنی با حضور آقای سیف منجر به درگیری در صحن شد که این موضوع باعث شکایت آقای سیف شده است. سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس افزود: یکسری برخوردهایی صورت گرفت که ایشان شکایت کرده‌اند. جمالی در مورد اینکه آیا این گفته یکی از اعضای هیات نظارت مبنی بر اینکه شکایت‌ دولت از نمایندگان زیاد شده است، درست است، گفت: در این باره باید از خود آقای سلیمی بپرسید.
ارتش اجازه تعرض به مرزهای میهن را نمی‌دهد
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از توان علمی و آمادگی رزمی اجازه هیچ گونه تعرضی به مرزهای میهن را نمی‌دهد. امیر سرتیپ دوم رضا آذریان، در مراسم تودیع و معارفه فرمانده ارتش خراسان جنوبی اظهار کرد: امروز جایگاه نیروهای مسلح و ارتش در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه خوبی است.
وی افزود: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سطح بسیار بالای علمی، تحقیق و پژوهش و آمادگی رزمی رسیده است. فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که در ارتشی متدین فعالیت می‌کنیم، تصریح کرد: ماموریت ما حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران است که به برکت وجود تجربیات دفاع مقدس است به این توانمندی رسیده‌ایم. آذریان ادامه داد: در حال حاضر دشمن از قدرت برد موشک‌ها و قدرت و توان نظامی ما می‌ترسد و هر روز که تهدیدی را برای نظام ایجاد کند نیروهای مسلح ما قوی‌تر می‌شوند.

منبع: دانا
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 11277
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *