سایه سنگین مخوف‌ترین مخدر دنیا بر سر جوانان کرمانشاهی/توهم‌هایی از جنس «گُل»

6 تير 1397 ساعت 13:40

سایه سنگین «گُل»، مخدر نام آشنای این روزها در ایران بر سر جوانان کرمانشاهی سنگینی می کند تا آنجا که به عنوان دومین مخدر پرمصرف در بین کرمانشاهیان شناخته شده است.


به گزارش شستون ، «گُل» اسم زیبایی دارد و در اذهان همه ما نماد زندگی، امنیت و آرامش است؛ اما در دنیای جدید این واژه زیبا به نماد یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی تبدیل شده است.
مخدری جدید که اتفاقا باب میل جوانان هم ساخته شده؛ برگرفته از ماری جوانا گیاهی مخدر است که در ایران با نام «گُل» رواج پیدا کرده و بسیار هم خطرناک است و شاید همین نام گیاهی اش به تصورات اشتباهی همچون اینکه گل اعتیاد آور نیست! دامن زده و جوانان ما با این خیال خام وسوسه می شوند تا آنرا امتحان کنند.
ماده مخدر «گُل» یکی از اعتیاد آورترین نوع مواد مخدر است که رفته رفته به جرگه دیگر مواد مخدر افزوده می شود؛ ماده ای که ازگرده پرچم گل با اعمال تغییراتی بدست می آید و برخلاف تبلیغات انجام شده در فضای مجازی مصرف این ماده مخدر به شدت اعتیاد آور و خطرناک است و فرد پس از قطع مصرف آن دچار علائمی نظیر اضطراب شدید، تپش قلب و وحشت زدگی خواهد شد.
البته در شرایطی که مسئولین کشوری نسبت به شیوع روز افزون این ماه مخدر در کشور هشدار داده اند و درصدد آگاه سازی جوانان برآمده اند مسئولان استان کرمانشاه تعابیر ضد و نقیضی در این باره دارند با این حال لزوم اطلاع رسانی بیشتر به مردم احساس می شود.
ا
«گُل» دومین مخدر پرمصرف در بین کرمانشاهیان است
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: ماده مخدر «گُل» به عنوان یکی از موادمخدر در حال شیوع میان جوانان و نوجوانان مطرح است.
دکتر امید قادری با اشاره به اینکه طرح کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف ماده مخدر «گُل» همزمان با 14 استان کشور در استان کرمانشاه اجرا شده است، اظهار داشت: ماده مخدر «گُل» یکی از مواد در حال شیوع میان جوانان و نوجوانان و نوعی ماده اعتیادآور و توهم زای طبیعی است.
وی با بیان اینکه در تلاش برای آگاه سازی مردم از این خطر هستیم، افزود: با این تصور که این ماده از حشیش و ماری جوانا کم خطر است و البته در پس انجام تبلیغات فراوان مبنی بر عدم اعتیاد آوربودن آن، اخیرا مصرف خوراکی این ماده نیز رواج یافته و برخی آن را در کیک و شیرینی به کار می برند و در جشن ها استفاده می کنند که در این صورت عوارض بیشتری خواهد داشت.
قادری با بیان اینکه پس از یک بار مصرف این ماده فرد با مصرف نکردن دچار اضطرابی شدید و بی قراری و تپش قلب می شود، خاطرنشان کرد: خط ملی اعتیاد به شماره 09628 آماده پاسخگویی به مسائل مربوط به اعتیاد است که شهروندان می توانند با آن تماس بگیرند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه همچنین «گُل» را دومین مخدر پرمصرف بعد از تریاک در بین کرمانشاهیان معرفی کرد.
ا
 
افزایش مصرف گل در کرمانشاه سندیت ندارد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز به خبرنگار مرصاد گفت: ادعای افزایش مصرف ماده مخدر گل در کرمانشاه سندیت ندارد.
علی شمشیری اظهار داشت: ارائه آمار باید بر اساس کشفیات مبنای عمل قرار گیرد البته ما می پذیریم که افزایش ماده مخدر در کشور وجود دارد اما در استان ما این گونه نیست، زیرا کشفیات ما این موضوع را نشان نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه کسی که این گزارش را می دهد باید مبنایی داشته باشد، افزود: کشفیات ما حاکی از این است که تریاک با ۲۷۰ کیلوگرم، حشیش با ۲۵ کیلوگرم، گراس با ۵.۵ کیلوگرم، هرویین با ۲.۵ کیلوگرم و شیشه با ۳ کیلوگرم بیشترین میزان کشفیات را داشتند، همچنین سهم سایر مواد از این کشفیات نیز ۱۳ کیلوگرم بوده است.
شمشیری خاط نشان کرد: کشفیات ما و آمار دستگیری های مصرف کنندگان و توزیع کنندگان حاکی از آن است که پر مصرف ترین ماده مخدر استان تریاک است در واقع بیشتر کشفیات ما در کرمانشاه در حوزه مواد سنتی است.
وی با بیان اینکه آماری از میزان مصرف ماده مخدر «گُل» وجود ندارد، افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان و در کشور نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر مستندترین مرجع به لحاظ دسترسی به تمام آمار و ارقام دستگاه های ذی ربط است.
شمشیری خاطر نشان کرد: ماده مخدر گل از گرده پرچم گل ها گرفته می شود و با تغییر و تحولی از گیاه شادانه و گرس و ... بدست می آید.
ا
«گُل» دومین مخدر پرمصرف کشور
اخیرا انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی هم در کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل در ۱۴ استان کشور اظهار داشته که «گُل» بعد از تریاک بیشترین شیوع مصرف را در کل کشور به خود اختصاص داده‌ است.
وی تصریح کرد:‌ آگاه سازی خانواده‌ها نسبت به مراقبت از فرزندان می‌تواند نقش مکمل ایفا کند، مصرف «گُل» اعتیاد آور است و با علائمی نظیر عدم هشیاری کامل، عدم تمرکز، خشکی دهان، تپش قلب و ... همراه است و گاهی این افراد تبدیل به اشخاصی پرخاشگر و خشن نیز می‌شوند

منبع: دانا


کد مطلب: 11313

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/11313/سایه-سنگین-مخوف-ترین-مخدر-دنیا-سر-جوانان-کرمانشاهی-توهم-هایی-جنس-گ-ل

شستون
  https://shastoon.ir