800
۰
در سایه کم توجهی مسئولین رخ داد؛

جولان سگ های ولگرد در زادگاه خورشید ایران/ در خطر بودن سلامتی شهروندان

این روزها شهرستان مرزی سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان شاهد جولان سگ های ولگرد در سحرگاه ها و شامگاه ها است.
جولان سگ های ولگرد در زادگاه خورشید ایران/ در خطر بودن سلامتی شهروندان
به گزارش شستون، جولان سگ های ولگرد در‌شهرها یکی از معضلاتی است که شهروندان از دیرباز با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.
برخی از این سگ ها به بیماری واگیر دار هاری مبتلا هستند و هنگامی که فرد را بگزند، مشکلات و بیماری هایی را برای وی به وجود می آورند.
هاری یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است که دارای ویروس کشنده می باشد؛ این ویروس به صورت پنهان در بزاق حیوان قرار دارد و هنگامی که حیوان، انسان را مورد گزیدگی قرار دهد، ویروس به انسان‌ منتقل شده و به سرعت به سیستم عصبی فرد آسیب جدی وارد می کند که اگر با سرعت مورد مداوا قرار نگیرد، منجر به فوت فرد می شود.
ریخته شدم بزاق آلوده حیوان آلوده بر روی زخم های باز، مخاط چشم، بینی و یا دهان از راه های انتقال ویروس هاری به انسان است.
بیماری هاری عمدتا در حیوانات وحشی وجود دارد، اما در سال های اخیر این ویروس در حیوانات خانگی مانند گربه و سگ نیز شیوع یافته و سلامت انسان را با خطر مواجه کرده است.
یکی از شهروندان سراوانی در گفت و گو با شستون اظهار کرد: هر روز ساعت ۶ صبح پیاده به محل کار می رود که در طول مسیر همواره شاهد حضور سگ های ولگرد در خیابان های اصلی شهر است.
وی افزود: ممکن است این سگ ها به ویروس هاری مبتلا باشند و سلامت انسان ها را به خطر بیاندازد.
این شهروند سراوانی گفت: بسیاری از بانوان صبح ها پیاده روی می کنند و امکان دارد که برخی از بانوان از سگ بترسند و دیگر پیاده روی نکنند و این موضوع نیز نیز از سوی دیگر بر روی سلامت بانوان تأثیرات منفی خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: از مسئولین مربوطه انتظار می‌رود که مانع ورود این حیوانات در خیابان‌ها و کوچه های شهر شوند تا تردد برای شهروندان و به ویژه بانوان راحت تر شود.
حمید درازهی رئیس دامپزشکی شهرستان سراوان در گفت و گویی که در ۱۵ مهر سال گذشته با شستون داشته، بخش خصوصی، 2 شرکت خدماتی و بخش دولتی را از جمله مراکز ارائه خدمات دامپزشکی دانست و اظهار کرد: عملیات واکسیناسیون دام توسط نیروهای دامپزشکی انجام می شود.
وی در ادامه بیماری تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت را از مهم ترین  بیماری های تهدید کننده و خطر آفرین برای انسان عنوان کرد و اذعان کرد: بیماری هاری از گروه سگ سانان و تب مالت از طریق شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه منتقل می شود.
درازهی با اشاره به اتلاف سگ های ولگرد در سراوان تصریح کرد: با همکاری شهرداری، شورای شهر، محیط زیست و بهداشت جهت پیشگیری از بیماری هاری کار اتلاف 400 قلاده سگ انجام شده و این کار هنوز ادامه دارد.
مهران محمودی شهردار وقت سراوان در ۱۲ شهریور سال گذشه در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه شهرداری در همه شهرها دبیر کارگروه اتلاف سگ های ولگرد می باشد، اظهار کرد: در گذشته ادارات محیط زیست، بهداشت و درمان، شهرداری، دامپزشکی، نیروی انتظامی و فرمانداری جهت اتلاف سگ ها کارگروهی را تشکیل داده که پی از اتلاف سگ های ولگرد و انجام صورت جلسه، به صورت بهداشتی دفن صورت می گرفت.
 وی افزود: اما در سال های اخیر قانون برای محیط زیست تغییر کرده و اجازه اتلاف سگ های ولگرد صادر نمی شود و این حیوانات باید زنده گیری شوند.
شهردار سراوان با اشاره به اینکه زنده گیری سگ های ولگرد دارای مشکلاتی برای شهرداری است، گفت: هیچ گونه امکانات اعم از مکان نگهداری و اصلحه بیهوشی  در سراوان وجود ندارد.
محمودی با بیان اینکه مشکلات را طی نامه ای به مدیر کل دفتر امور شهرداری استان ارسال کرده است، اضافه کرد: به صورت موقت اجازه حذف سگ های ولگرد به صورت مسالمت آمیز داده شده است تا هم قانون رعایت شود و با توجه به آغاز مدارس مشکلاتی برای مردم و دانش آموزان به وجود نیاید.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 11330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *