800
۰
به مناسبت هشتمین سالگرد شهادت شهدای شعبانیه؛

بازخوانی انفجار تروریستی مسجد جامع زاهدان

شامگاه ۲۴ تیرماه سال ۱۳۸۹ مردم استان سیستان و بلوچستان و اهالی شهر زاهدان شاهد حادثه تروریستی بودند که طی آن ۲۷ تن از هم‌وطنان بی‌گناهمان به شهادت و ۲۷۰ نفر مجروح شدند.
بازخوانی انفجار تروریستی مسجد جامع زاهدان
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، شامگاه 24 تیرماه سال 1389 همزمان با میلاد پر‌برکت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در مسجد جامع زاهدان مراسمی با حضور محبین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
در این میان بازماندگان گروهک ریگی هم با نیت هدف قرار دادن نماز جماعت به خیابان آزادی زاهدان آمده بودند تا شاید با حضور در صحن مسجد جامع، بتوانند حادثه مسجد علی‌ابن ابی‌طالب(ع) را تکرار کنند اما با دیدن گیت بازرسی و امنیت ورودی درب مسجد نتوانستند اقدام کور خود را در زمان برگزاری نماز انجام دهند؛ با این اوصاف به دنبال فرصتی برای ورود به مسجد شدند.
در آن شب بعد از اقامه نماز جماعت و مولودی‌خوانی به مناسبت میلاد پر‌برکت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) دعای کمیل با حضور محبین اهل‌بیت(ع) برگزار شد که ناگاه حادثه تروریستی صحنه را جوری دیگر رقم زد و مردم سیستان و بلوچستان و اهالی شهر زاهدان شاهد حادثه تروریستی بودند که طی آن 27 تن از هم‌وطنان بی‌گناهمان به شهادت رسیده و 270 نفر مجروح شدند.
 
در آن شب چه گذشت
صدای انفجار اول کاملا در زاهدان پیچیده شده بود، همین باعث شد از دور و نزدیک خیل عظیمی از جمعیت برای یاری رساندن به حادثه دیدگان مسجد جامع کشیده شوند، با وضعیت موجود عامل تروریستی دوم همچنان به دنبال ورود به مسجد بود تا بتواند اقدام کور خود را درصحن مسجد عملی سازد که شاید بتواند کارنامه ننگین زندگیش را برای اربابانش پررنگ تر جلوه دهد، اما حضور مردم و تیم های امنیتی در صحنه باعث شد نتواند وارد مسجد جامع شود که نهایتا در خیابان میان جمعیت با کشیدن ضامن جلیقه انتحاری خویش ر ا منفجر کرد و باعث به شهادت رسیدن ۱مصطفی آبیاری ۲. محمد اکبری ۳. غلامرضا توکلی ۴. مجتبی ثریا محتاط ۵. سجاد حاجیان ۶. محمد حسینی ۷.سید محمد جواد حسینی ۸. محمد رضا خمر ۹. محمد رضا راغی ۱۰. عبدالحمید سرحدی راد ۱۱. محمد سرحدی راد ۱۲. محمد سرگزی ۱۳. عارف شهرکی ۱۴. مرتضی عباس زاده محمودی ۱۵. علی طهرانی مقدم ۱۶. احسان فرازمند ۱۷. احمد رضا قاسمی ۱۸. محمد کیانی ۱۹. رضا میر ۲۰. مصطفی نجار ۲۱. کاظم نجار ۲۲. یاسر نظامی و حدود270 نفر مجروح شد.

دقایقی بعد از انفجار
صدای آژیر آمبولانس ها و خودروهای امنیتی جایگزین نوای مولودی دقایق سپری شده شب میلاد حضرت عباس (ع)شده بود، کسی فریاد میزد یا ابوالفضل و دیگری با بغضی شکسته و چهره ای بهت زده تنها به صحنه نگاه میکرد، کودکی به دنبال پدر و زنی به دنبال همسر و برادری به دنبال برادر می گشت.
تاریکی که بر اثر موج انفجار سوی چراغ های ورودی مسجد را برده بود نمیگذاشت پیکر شهدا بخوبی شناسایی شود، البته هر از گاهی نور فلاشهای دوربین عکاسان حاضر قطعه ای را روشن میکرد تا علاوه بر حافظه دوربینهای خبرنگاری در ذهن حاضرین در صحنه همیشگی عمرشان ثبت بماند.
کلیه بیمارستانهای زاهدان به حالت آماده باش در می آیند و بلافاصله تمامي شهدا و مجروحان به بيمارستان‌ها منتقل می شوند و امكانات بهداشتي درماني به آنان ارائه می شود.

گروهک  جند الشیطان چه کرد؟
ساعتی بعد از انفجار، گروهک تروریستی جندالشیطان با صدور بیانیه ای مسئولیت این جنایت هولناک را برعهده می گیرد و با سناریویی از قبل طراحی شده با افتخار، عکس های دو عامل انتحاری که حادثه مسجد جامع را رقم زدند در تنها وبلاگ خود منتشر می کند.

این گروهک مدعی می شود که این افراد به نام‌های "عبدالباسط ریگی"معروف به اسلام جان و" محمد ریگی" معروف به جنیدجان عملیات تروریستی انتحاری خود را در مقابل مسجد جامع زاهدان انجام داده‌‌ و به هلاکت رسیده‌اند.
آنچه در این میان توجه را به تصاویر کریه عوامل تروریستی جلب می کند سن کم عامل انتحاری است، که استفاده از نوجوانان کم سن و سال برای اقدامات تروریستی بویژه عملیات های انتحاری بعد از شستشوی مغزی آنها از جمله اقدامات ویژه ای است که گروهک جند الشیطان و سایر وهابیون به صورت ابزاری از آن استفاده میکند همچنین این پروسه مستلزم زمان و آموزش های ویژه برای این اقدام است که بهترین مامن برای این گونه تعلیمات کشور  پاکستان است.

فعالیت رسانه های بیگانه
صدای آمریکا VOAو بی بی سی BBC در ساعات اولیه تنها به پوشش خبر این حادثه و تعداد شهدا و مجروحان پرداختند اما در این میان نقش تلویزیون العربیه وابسته به ریال های وهابیون عربستان سعودی که ارتباط نزدیکی با گروهک تروریستی ریگی داشته و دارد پس از این جنایت در بزرگنمایی این حادثه پرنگ تر از قبل میشود.
این رسانه با پخش آرشیو بخشی از فیلمها و اخبار عملیات‌های تروریستی گذشته این گروهک بویژه عملیاتهای عبدالمالک معدوم، مصاحبه‌های اختصاصی با رهبران تروریست این فرقه پلید ترتیب می دهد و در خبری فوری اعلام می کند که جندالله این جنایت را بر عهده گرفته است و تصاویر عاملین انتحاری را به نمایش می گذارد.
 
تشیع پیکر شهداء در 26 تیرماه
صبح روز شنبه 26 تیرماه با ابلاغ پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به خانواده شهدا و مردم سیستان و بلوچستان توسط حجت الاسلام محمد رحیمیان نماینده اعزامی رهبری با استان، پیکر پاک شهدا بر روی دستان مردم زاهدان که با فرهنگ ایثار و شهادت غریبه نبودند تشییع شد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 11393
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *