800
۰

بازار خرید و فروش کارت سوخت داغ شد/ مرزهای شرقی جولانگاه شبکه های قاچاق سوخت

در حالی کارت سوخت در سایر استان های کشور عملاً استفاده نمی شود که در سیستان و بلوچستان سودجویان با قیمت های هنگفت آن را خرید و فروش می کنند.
بازار خرید و فروش کارت سوخت داغ شد/ مرزهای شرقی جولانگاه شبکه های قاچاق سوخت
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، ورود کارت سوخت به عرصه سوختگیری از طرح های دولت نهم بود که در دولت یازدهم با اما و اگرهایی همراه شد و وزیر نفت چندین نوبت از ابقا و یا حذف کارت سوخت سخن گفت و در نهایت هم عنوان کرد که کارت سوخت ابقا شده اما سهمیه بندی صورت نمی گیرد.
در هر صورت امروز اگر قصد سوختگیری در هر کدام از جایگاه های سوخت کشور را داشته باشید باید کارت همراهتان باشد یعنی یا با کارت سوخت خود اقدام به سوخت گیری می کنید و یا از کارت سوخت جایگاه استفاده می کنید، البته بسیاری ترجیح می دهند برای حفظ سهمیه کارت سوخت شد از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند، البته در سیستان و بلوچستان قضیه بسیار متفاوت است و کارت جایگاه سوخت خیلی سریع سهمیه اش به پایان می رسد و مردم که کارت ندارند مجبور هستند یا از دیگر شهروندان کارت دریافت کنند یا قید سوختگیری را بزنند.
با این تفاسیر اما این روزها بازار خرید و فروش کارت سوخت حسابی در سیستان و بلوچستان داغ شده است و برخی تا 500 هزار تومان هم برای این کارت های سوخت قیمت می گذارند البته این مبالغ برای کارت سوخت بنزین است. کارت سوخت گازوئیل هم خرید و فروش می‌شود.
سود جویان در سایه عدم نظارت قوانین و ضوابطی را برای این خرید و فروش وضع کرده اند به گونه ای که فرد فروشنده باید سفته‌ای را به خریدار بدهد، تا ضمانتی باشد که فروشنده، کارت سوخت خود را باطل نکند و در بعضی موارد مشاهده شده که کارت سوخت اجاره هم داده می‌شود.
با همه اینها این سئوال مطرح می شود که این کارت های سوخت در سیستان و بلوچستان چه کاربردی دارند که اینگونه مشتری دارند؟

در واقع پاسخ این سئوال چندان هم دشوار نیست، اغلب خریداران این کارت های سوخت افراد حاضر در جایگاه های سوخت هستند که نقش دلال سوخت را بازی می کنند و این کارت ها را در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می دهند.
لذا قاچاقچیان برای قاچاق نیازمند کارت سوخت به تعداد زیاد هستند تا بتوانند سوخت بیشتری را دریافت و سپس قاچاق کنند و در این خلا نظارتی چرخه‌ای شکل می‌گیرد که در نهایت به قاچاق سوخت می‌انجامد. چرخه‌ای که موجب به وجود آمدن بازار هم شده و این روزها بازار فروش کارت سوخت داغ است.
جالب اینجا است که کارت‌های سوختی که به فروش می‌رسد، توسط دلالان به مناطق مرزی کشور برده شده و در آنجا با قیمت‌های گزاف در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می‌گیرد.
مصطفی نخعی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار از سرازیر شدن کارت‌های سوخت مهاجر به این منطقه خبر داده و گفته است: کارت‌های سوخت مهاجر به صورت بی‌رویه وارد منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان می‌شود که روند مدیریت و کنترل مصرف فرآورده‌های نفتی در استان را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور مسئولان در زاهدان برگزار شد، اظهار کرده است: باید با اعمال کنترل و نظارت بیشتر، مانع از ورود کارت‌های سوخت مهاجر به استان شویم. این اقدام گامی مهم برای حفظ سرمایه‌های عظیم ملی است.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار با تاکید بر لزوم ساماندهی سهمیه‌بگیران محلی تصریح کرد: اقدام‌های سازنده‌ای در این زمینه انجام شده، اما لازم است همه دستگاه‌های متولی برای ساماندهی و کنترل سهمیه‌بگیران محلی با یکدیگر همکاری کنند.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان در این خصوص گفت : مصرف بنزین در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در تمامی نواحی منطقه رشد داشته و این رشد مصرف در سراوان کمتر و در زاهدان بیشتر از سایر نواحی منطقه بوده است. 
کورش بالادست سرازیر شدن کارتهای سوخت از سایر استان ها و سوختگیری در جایگاه های منطقه توسط افراد سودجو را دلیل اصلی این افزایش مصرف عنوان نمود و گفت بدلیل اختلاف قیمت سوخت در کشورهای همسایه ، این فرآورده ها به آن سوی مرزهای استان سیستان و بلوچستان قاچاق می شود.
محمد کهنسال مسئول روابط عمومی شرکت پخش فرآوردهای نفتی زاهدان در این خصوص می گوید: افراد سود جوئی در زمینه خرید و فروش کارت سوخت این روزها فعالیت خود را گسترش داده اند و این کارت های سوخت را از سایر شهرستان های به سوی سیستان و بلوچستان سرریز کرده اند تا در زمینه قاچاق سوخت از این کارت بهره برداری کنند.
 
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 11424
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *