800
۰

زمزمه‌های ۱۲‌هزار تومانی شدن مرغ در بازار

افزایش روزافزون قیمت مرغ آنقدر با سرعت پیش می‌رود که در عرض یک هفته بار‌ها این قیمت نوسان داشته و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش و کاهش را تجربه کرده‌است و این روز‌ها بر مدار ۱۲ هزار تومانی شدن دور می‌زند.
زمزمه‌های ۱۲‌هزار تومانی شدن مرغ در بازار
به گزارش شستون، به نقل از  گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی این افزایش قیمت مرغ را طبیعی دانسته و در خصوص قیمت آن اظهار کرد: قیمت مرغ زنده به ۷۹۰۰ تومان رسیده و قیمت کشتارگاه ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت پخش به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده‌است. قیمت خرده‌فروشی با ۳۰۰ تومان افزایش به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده‌است.

وی در رابطه با افزایش مجدد این قیمت‌ها اذعان داشت: به نظر نمی‌رسد این قیمت‌ها دیگر افزایشی داشته باشد، اما شرایط برای تولید در حال حاضر، بالا رفتن قیمت مرغ زنده به نفع تولیدکنندگان شده‌است. مرغ دیگر به اندازه کافی افزایش داشته و قدرت خرید مردم به تهیه آن نخواهد رسید.

این مقام آگاه با اشاره به تعدیل بازار توسط شرکت پشتیبانی دام خاطرنشان کرد: به تدریج با تزریق مرغ منجمد با قیمت ۶۷۵۰ تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام به بازار افزایش قیمتی نخواهیم داشت. این مرغ منجمد پیش‌تر توسط این شرکت ذخیره‌سازی شده‌است.

در حالی است که برخی مسئولان قیمت مرغ را در خرده‌فروشی‌ها بسیار بالا می‌دانند، اما برخی اتحادیه‌ها این قیمت را طبیعی دانسته و حق مرغداران می‌دانند.

مرغداران برای پرورش دام خود باید نهاده‌های دامی را از شرکت‌های توزیع‌کننده تهیه کنند و این شرکت‌ها که این نهاده را با نرخ ۴۲۰۰ توامنی وارد کرده‌اند، در بازار آزاد با نرخ ارز ۸ تا ۱۰ هزار تومانی عرضه می‌کنند که ضرر تولید را به همراه داشته و قیمت مرغ را افزایش داده‌است.

در این خصوص حمید فاضلی، رئیس اتحادیه صنعت مرغداری کشور تشریح کرد: بالارفتن قیمت مرغ یک اتفاق کاملاً طبیعی است. نهاده‌های دامی افزایش قیمت داشته و قطعاً قیمت مرغ هم باید افزایش پیدا کند.

در این چهار ماه تمام کالا‌ها افزایش قیمت داشته است. نهاده‌های دامی مانند سویا، کنجاله سویا، ذرت افزایش قیمت داشته‌اند. ذرت حدود ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته و افزودنی‌ها و مغذی‌ها هم نزدیک ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وی افزود: مرغ هم اگر با هزینه‌های بالا تولید می‌شود، باید افزایش قیمت داشته باشد. زمانی که سرمایه در گردش افزایش می‌یابد به نسبت آن سود هم باید افزایش یابد.

یک زمانی ۵ هزار تومان قیمت‌تمام‌شده مرغ بود، اما در حال حاضر به حدود ۸ هزار تومان رسیده‌است.
مرغ تنها حدود ۳۵ در صد افزایش قیمت داشته در حالی که با افزایش نهاده‌ها باید ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.

رئیس اتحادیه صنعت مرغداری کشور با اشاره به افزایش قیمت مجدد این کالا تأکید کرد: قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها از این میزان بیشتر نخواهد شد و تولید به اندازه کافی داریم. اگر نهاده‌ها افزایش نمی‌یافت، این قیمت مرغ را که در حال حاضر وجود دارد، شاهد نبودیم.
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 11734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *