بیکاری عامل روی آوردن مردم مرزنشین جنوب شرق به قاچاق سوخت/ کارت جایگاه به اسم مسافرین به کام جایگاه داران

17 شهريور 1397 ساعت 8:47

قصه پر تکرار سوخت در شهرستان سراوان تمامی ندارد و در تازه ترین خبر ها، تخلف ۲۰ میلیون لیتری جایگاه داران این شهرستان مطرح شده است.


به گزارش شستون، کارت های سوخت شهرستان مرزی جهت جلوگیری از قاچاق سوخت به صورت کدینگ است و شهروندان سراوانی باید جهت بهره مندی از سهمیه بنزین خودروهای خود، کارت های سوخت خودروها را کدینگ کنند.
روند طبیعی کدینگ کردن کارت های سوخت در این شهرستان حدود دو ماه طول می کشد و شهروندان این منطقه در این بازه زمانی علی رغم وجود کارت های سوخت جایگاه ها، باید به صورت آزاد بنزین خریداری کنند.
از سوی دیگر، افرادی که از اقصی نقاط کشور به منظور مسافرت و یا بازدید از اماکن گردشگری وارد این شهرستان می شوند به اجبار باید بنزین مورد نیاز خود را به صورت آزاد خریداری کنند.

تهیه بنزین؛ دغدغه مسافرین شهرستان سراوان
سعید.ش یکی از مسافرینی که به شهرستان سراوان مراجعه کرده با مشکل سوخت مواجه شده، وی می گوید هر بار به سراوان سفر می کند برای تهیه بنزین با مشکل روبه رو می شود.
این فرد ادامه داد: برای تهیه بزنین در سراوان باید کارت سوخت یکی از خودروهایی که در شهرستان کدینگ شده است را تهیه کند و با به صورت آزاد بنزین بخرد.
سعید.ش خاطر نشان کرد: گفته می شود جایگاه های سوخت و فرآورده های نفتی شهرستان سراوان برای مهمان ها و مسافرین کارت دارند تا بتواند بنزین را قیمت دولتی تهیه کنند، اما هر بار که به پمپ های این شهرستان مراجعه می کند، از کارت سوخت جایگاه خبری نیست.
وی گفت: از مسیولین و متولیان امر انتظار می رود برای مصرف بنزین مورد نیاز  مسافرین و مهمان هایی که به سراوان مراجعه می کنند، تدابیری را اندیشیده کنند.

صف های طولانی بنزین، یار جدا نشدنی سراوانی ها
اما این روزها باز هم شاهد صف های طولانی بنزین در سطح شهرستان سراوان هستیم که منجر به اعتراض و گلایمندی مردم این شهرستان مرزی شده است.
علیرضا.د که برای تهیه بنزین به یکی از جایگاه های سوخت شهرستان مراجعه کرده بود، به خبرنگار شستون گفت:  صبح روز پنجشنبه به پمپ بنزین می رود اما این پمپ در ساعات اولیه روز فاقد بنزین بوده است که به خانه باز می گردد.
وی افزود: در حوالی ظهر به جایگاه دیگر می رود که با صف طولانی بنزین مواجه می شود و برای تهیه بنزین در صف می ماند.
این شهروند سراوان خاطر نشان کرد: پس از ساعت ها انتظار و هنگامی که به ورودی پمپ نزدیک می شود، اعلام می شود که بنزین تمام شده و برای تهیه سوخت به جایگاه های دیگر بروند.
علیرضا.د اظهار کرد: پس از پرس و جو از افرادی که در اطراف جایگاه چشم انتظار ایستاده بودند، متوجه می شود که جایگاه دیگر شهرستان نیز فاقد بنزین است.
وی ضمن گلایمندی از عدم وجود بنزین در سه جایگاه شهرستان سراوان در یک روز، خواستار رسیدگی مسئولین به این موضوع شد‌.
برخی از صاحب نظران علت شلوغی و طولانی بودن صف های بنزین در این شهرستان مرزی را اختلاف قیمت سوخت در آن سوی مرز می دانند به گونه ای که با جا به جایی یک گالن هفتاد لیتری بنزین از سراوان تا بخش مرکزی جالق فرد حدود دویست هزار تومان به دست می آورد.
از سوی دیگر بیکاری، تورم و شرایط بد اقتصادی و همچنین از بین رفتن کشاورزی مردم این منطقه بر اثر خشکسالی های ممتد، منجر به روی آوری مردم مرزنشین به قاچاق سوخت شده است تا که هنگام بازگشت به خانه شرمنده خانواده خود نباشند.

تخلف 20 میلیون لیتری سوخت در جایگاه های ناحیه سراوان
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان وبلوچستان گفت:برخی از جایگاه‌های سوخت ناحیه سراوان با سوء استفاده از کارت آزاد سوخت جایگاه، ۲۰ میلیون لیتر بنزین را به صورت قاچاق به فروش رساندند.
محمد محبی به عصرهامون گفت: با توجه به شرایط خاص در استان سیستان وبلوچستان و همجواری با کشورهای نیازمند به سوخت های بنزین و گازوئیل، نظارت بر جایگاه های عرضه سوخت همواره جزو وظایف و دغدغه های اصلی این کمیسیون بوده است.
وی افزود: در همین راستا و پس از بررسی کارشناسی بر عملکرد برخی جایگاه های سوخت در ناحیه سراوان به موارد مشکوکی برخورد کردیم که رسیدگی به آن در اولویت کاری قرار گرفت.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در نهایت کارشناسان این کمیسیون با همکاری سایر نهادها متوجه شدند که برخی از این جایگاه ها با استفاده سوء از کارت های سوخت آزاد جایگاه، اقدام به فروش غیرقانونی سوخت به قاچاقچیان می کنند.
محبی خاطرنشان کرد: بررسی های دقیق تر نشان داد که این جایگاه ها در ساعات ابتدایی بامداد با سوء استفاده از خلوتی جایگاه و سکوت شهر، سوخت را در داخل گالن به قاچاقچیان فروخته و از راه عرضه خارج از شبکه بنزین با کارت های سوخت آزاد جایگاه ها، درآمدهای کلانی برای خود فراهم کرده اند.
وی تاکید کرد: پرونده این تخلف از سال گذشته تشکیل شد که با ورود جدی دستگاه های قضایی و نظارتی تاکنون قاچاق حدود 5 میلیون لیتر آن محرز شده و پرونده هم اکنون توسط اداره کل تعزیزات حکومتی در حال رسیدگی است که پس از تکمیل روند بررسی، اطلاعات نهایی منتشر می شود.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری نظارت جدی تر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بر این جایگاه ها را در کاهش عرضه خارج از شبکه سوخت بسیار مثبت عنوان کرد.




انتهای پیام/الف.د


کد مطلب: 11798

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/11798/بیکاری-عامل-روی-آوردن-مردم-مرزنشین-جنوب-شرق-قاچاق-سوخت-کارت-جایگاه-اسم-مسافرین-کام-داران

شستون
  https://shastoon.ir