800
۰

تب قاچاق لوازم‌التحریر داغ‌تر شد!/ ایجاد 60 هزار فرصت شغلی با خرید لوازم‌التحریر ایرانی

با نزدیک تر شدن به فصل آغاز مدارس،بازار لوازم التحریر کشور،با تب و تاب خاصی همراه است،بازاری که متاسفانه با شمشیر دو لب قاچاق و گرانی مواجه شده است.
تب قاچاق لوازم‌التحریر داغ‌تر شد!/ ایجاد 60 هزار فرصت شغلی با خرید لوازم‌التحریر ایرانی
 به گزارش شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت نوشت افزار و محصولات مرتبط با آن،یکی از حوزه های فعالیتیِ درآمدزا و با گردش مالیِ قابل توجه محسوب می شود،عرصه ای که در صورت برنامه ریزی دقیق و اصولی می تواند با فرصت هایِ شغلیِ انبوه و متنوع همراه شود.
اما در این میان،عرضه دایره وسیعی از محصولات خارجی مرتبط با این بخش،یکی از چالش هایی است که تبعات و پیامدهای ناخوشایندی را بر اقتصاد و حتی فرهنگ جامعه تحمیل کرده است.
اگر نگوییم توانایی تولید تمامی نوشت افزارهای موجود در کشور بصورت بومی و داخلی وجود دارد،اما قطعا بخش قابل توجهی از آنها از قابلیت تولید داخلی برخوردارند،لذا به دلیل برخی از مشکلات و نارسایی ها ، شاهد وفور قاچاق محصولات خارجی در بازار هستیم.
اقدامی که متاسفانه فارغ از معضلات اقتصادی و پیامدهای ناگواری که در این بخش برجای گذاشته است، باعث انتقالِ فرهنگی می شود که هیچ سنخیتی با ارزش های ایرانی و اسلامی ندارد.
با در نظر گرفتن این واقعیت که بخش قابل توجهی از شخصیت افراد و گروه های اجتماعی در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد و لزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از محصولات ایرانی ،خرید و عرضه نوشت افزار خارجی برای دانش آموزانی که در سنین شکل گیری شخصیت و باورهای درونی منحصر به خود قرار دارند،امری ناخوشایند است که باید از سوی مسئولان و دستگاه های ذی ربط و البته والدینِ دانش آموزان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و انتظار می رود نسبت به کنترل و هدایت آن در مسیر صحیح ، اقدامات و تدابیر لازم مورد توجه قرار گیرد.
سهم 10 درصدی ایران از بازاری با گردش مالی 6 هزار میلیارد تومانی
آنچنان که در اخبار و گزارش های رسانه ها ( به نقل از وزیر آموزش و پرورش) منعکس شده،گردش مالی بازار لوازم التحریر حدود 6 هزار میلیارد تومان برآوُرد می شود،عدد و رقمی برجسته و قابل توجه که متاسفانه سهم ایران از این میزان ،قریب به 10 درصد تخمین زده  شده است.
به زعم وزیر آموزش و پرورش با گردش مالی اشاره شده ( 6 هزار میلیارد تومان ) می توان 50 تا 60 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد،ظرفیتی که در شرایط فعلی جامعه که یکی از دغدغه های جدی خانوارهای ایرانی معطوف به اشتغال جوانان و فرزندان جویای کار آن هاست به سهولت از دست می رود.
در این میان،برخی از اساتید دانشگاه،همچون علی رضایی،در گفت و گو با رسانه ها، بر این امر تاکید می کنند که باید برای جامعه هدف و مصرف کنندگانِ اقلام و لوازم التحریر (دانش آموزان، دانشجویان و خانوارهای آنها) این واقعیت تبیین شود که استفاده از اقلام خارجی باعث از دست رفتن فرصت های شغلی جوانان همین مرز و بوم می شود.
این استاد دانشگاه معتقد است،در شرایطی که جامعه هدف و مخاطبان آموزش و پرورش کشور حدود 13 میلیون نفر برآوُرد می شود، نباید آموزش و پرورش اجازه دهد نوشت افزار خارجی وارد کشور شود.
البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که تدابیر و تمهیدات آموزش و پرورش در مهار و کنترل قاچاق لوازم التحریر و واردات نوشت افزار خارجی در این ارتباط اثرگذار است،اما یقینا حصول چنین امر خطیری،صرفا با عزم و جدیت آموزش و پرورش مُیَسَر نخواهد شد و به موازات تلاش هایی که باید این وزراتخانه کلیدی در کشور لحاظ کند،دستگاه های دیگر همچون وزارت صمت و حتی تولیدکنندگان نوشت افزار با ارتقای کیفیت تولیدات خود و همچنین عدم استفاده آحاد جامعه از محصولات خارجی در این خصوص ( حمایت از کالای ایرانی )،نقش بسزایی خواهند داشت.
به واقع می باید مولفه استفاده از محصولات داخلی بصورت یک فرهنگ،ملکه ذهن آحاد جامعه شود که پیش نیاز چنین فرهنگ سازی را باید در ارتقای کیفی تولیدات داخلی جستجو کرد.
در طراحی و تولید نوشت افزار،ظرافت ، طراحی و کیفیت لازم اِعمال گردد
پروین رستم آبادی،از والدین یکی از دانش آموزان ساکن در استان البرز در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،ضمن تاکید بر فهم و درک ضرورت استفاده از محصولات داخلی در تمامی عرصه ها مطرحکرد:این موضوعی است که صرفا به اقلام نوشت افزار خلاصه نمی شود و بنابر تاکیدات  مقام معظم رهبری و بسیای از کارشناسان اقتصادی خرید و استفاده از محصولات داخلی حامل دستاوردهای اقتصادی بسیاری خواهد بود که در نهایت مردم همین جامعه از آن منتفع خواهند شد.
وی افزود:با همه این اوصاف باید به این ضرورت نیز توجه داشت که متاسفانه برخی از تولیدات داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیست و به تبع در چنین شرایطی سرپرستان خانواری که با زحمت و مشقت کسب درآمد می کنند،نمی توانند پول خود را مصروف اجناسی کنند که از کیفیت لازم برخوردار نیست.این موضوع در خصوص  لوازم التحریر و نوشت افزار نیز صدق می کند.
رستم آبادی مطرح کرد: باید تولیدکنندگان این محصولات به این واقعیت اشراف داشته باشند که بعضا نوشت افزارهای خارجی از کیفیت ، ظرافت و طراحی مطلوب و جذابی برخوردارند و می طلبد تولید کنندگان داخلی نیز عزم خود را برای ارتقای توان خویش در رقابت با محصولات و کالاهای خارجی جزم کنند.
توان برجسته تولید مداد در معرض انزواسا
نباید از نظر دور داشت که در میان برخی محصولات تولیدِ داخل مرتبط با لوازم التحریر ، ایران از توانمندی بالایی برخوردار است.
احمد کریمی،از فعالان تولید لوزام التحریر در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با تاکید بر حمایت جدی از تولیدات داخلی گفت:در برخی موارد توانایی های ایران در تولید نوشت افزار بالاست.
وی افزود:به استثنای خودکار و روان نویس،در دیگر عرصه های مرتبط با تولید لوازم التحریر،بُنیه کشور قادر به تامین نیاز داخلی است.
به اعتقاد وی به عنوان نمونه در تولید مداد،توانایی تولید کشور بالا و قابل توجه است و بعضا برخی تولیدات داخلی باکیفیت مدادهای اروپایی برابری می کند و حتی در مواردی از حیث کیفیت، مداد های ایرانی فراتر از مداد هایِ تولیدیِ کشورهای صاحب نام جهان هستند.
کریمی می گوید:با این اوصاف،ظرفیت تولید داخلی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بعضا شاهد عرضه کالای وارداتی و قاچاق در بازارهای داخلی کشور هستیم.
این تولیدکننده لوازم التحریر افزود::در ارتباط با تولید دفتر نیز دفاتر تولید داخلی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارند،اما همچنان شاهد عرضه،توزیع و فروش دفاتر خارجی در بازار کشور هستیم.
وفور مداد و دفتر مشق ایرانی در بازار
مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در برخی لوازم التحریر بیش از نیاز است ،گفت: تولید مداد در کشور 830میلیون و دوبرابر نیاز است و می تواند کل نیاز کشور را تامین کند.
اسفندیاری افزود:در تولید دفتر مشق 126 واحد تولیدی فعال هستند. در این زمینه وارداتی صورت نمی گیرد و تمام نیاز از داخل تامین می شود.در دفتر مشق حتی صادرات هم داریم
وی با اشاره به تولید 180 هزار تنی ظرفیت تولید کاغذ کپی در کشور گفت: در این زمینه هم به راحتی میتوان نیاز داخل را تامین کرد.
مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت گفت:از بانک مرکزی درخواست کرده ایم کالاهایی که به واردات مواد اولیه نیازمندند را در لیست گروه یک قرار دهد  تا تامین ارز و اعتبار واردات آنها تسهیل شود.
اسفندیاری با اشاره به وجود کم اظهاری در واردات قانونی لوازم التحریر گفت:باید زمینه تخلف را از بین برد و  یکی از راههای آن یکسان شدن تعرفه اقلام مشابه است.
قاچاق لوازم التحریر با روش کم اظهاری در کمرگ انجام میشود!
محمودرضا صنعتکار رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار با اشاره به اینکه برخی اجناس داخلی توان رقابت با نمونه های اروپایی را دارند،گفت:به دلیل حمایت نکردن از تولید کننده و برخی مشکلات موجود بر سرراه تولید،با 30 درصد ظرفیت تولید میکنیم.
وی با اشاره به افزایش قیمت 100 درصدی برخی مواد اولیه در ماههای اخیر افزود:در کمترین موارد گرانی شاهد 60 درصدی افزایش قیمت  هستیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار افزود:در دوسال اخیر به تولیدکننده اجازه تبلیغ رایگان در رسانه ملی داده شده و روی بحث قاچاق هم کارهایی صورت گرفته است.
صنعتکار با اشاره به اینکه در همان کالاهایی که ظرفیت تولید داخلی داریم واردات هم صورت میگیرد گفت:ممنوعیت واردات ضد تولید است، باید رقابت باشد اما واردات هدفمند صورت گیردو ساماندهی شود.
وی با اشاره به اینکه قاچاق به معنی عرف آن و از مرزهای کشور در صنعت نوشت افزار صورت نمیگیرد افزود:قاچاق این بخش با کم اظهاری در گمرک انجام میشود،زیرا قانون ضعف دارد و گمرک تعرفه ها را به درستی تفکیک نمیکند.
افزایش قیمت قابل توجه خودکار/لزوم توانمند سازی تولیدکنندگان داخلی احساس می شود
در کنار عرضه محصولات و نوشت افزارهای خارجی،بالا رفتن قیمت ها از دیگر مشکلاتی است که به موازات کاهش توان خرید والدین دانش آموزان،بازار لوازم التحریر کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
اکبر منصوریان،یکی از توزیع کنندگان لوازم التحریر در غرب استان تهران(شهر جدید اندیشه) در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به بالارفتن قیمت نوشت افزارها گفت:به عنوان نمونه در ارتباط با اقلامی همچون خودکار،قیمت ها 2 تا سه برابر افزایش یافته که ظاهرا با عنایت به وارداتی بودن جوهر خودکار،حتی در محصولاتی که بعضا با نام و بِرَند ایرانی عرضه می شوند،این مشکل با بالارفتن نرخ ارز محسوس است.
وی افزود:همین موضوع باعث شده تا مشتریان چنین اقلامی که پیش از این به خرید جعبه ای و بسته ای این محصول مبادرت می ورزیدند در شرایط فعلی بازار از حیث کمی،خرید خود را کاهش دهند.
متاسفانه این معضل در ارتباط با بسیاری از محصولات دیگر که مواد اولیه آن وارداتی است صدق می کند .امید آن می رود با تکیه بر توان داخلی و تلاش متخصصان داخلی کشور،شاهد خودکفایی محصولات اینچنینی باشیم که این توفیق در کنار کنترل و مهار تنش ها و شوک های قیمتی،به استقلال  هر چه بیشتر کشور در ارتباط با چنین محصولاتی که استفاده از آن اجتناب ناپذیر است مُنتَهی شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 11805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *