800
۰
۱

جزئیات بسته معیشتی خانوار/ خانوارهای زیر ۳ میلیون درآمد مشمول بسته می‌شوند

یک مقام ارشد دولت جزئیات بسته معیشتی خانوار که در حال نهایی شدن است را تشریح کرد که بر اساس آن این بسته به خانوارهای با درآمد زیر سه میلیون تومان درآمد تعلق می‌گیرد.
جزئیات بسته معیشتی خانوار/ خانوارهای زیر ۳ میلیون درآمد مشمول بسته می‌شوند
به گزارش شستون؛ به نقل از خبرگزاری فارس، روند افزایش نرخ ارز از ماه‌های پایانی سال 96 شروع و بعد از گذشت 10 ماه همچنان این سیر صعودی ادامه دارد. از پیامدها و تبعات منفی نوسانات قیمت ارز فارغ از ابعاد اقتصادی و اثرات منفی روی تولید، کاهش قدرت خرید و کمتر از نصف شدن سبد معیشت خانوار به خصوص برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه است. 
از ماه‌های اخیر مسئولان دولت به دنبال برنامه‌ریزی و ارائه مدل‌های مختلف برای جبران قدرت خرید و معیشت اقشار مختلف جامعه در قالب بسته حمایتی هستند.
در این باره نقل‌قول‌ها و شیوه‌های اجرایی متفاوتی مطرح شده است. در آخرین اظهارنظر سرپرست وزارت کار عنوان کرده است یکی از برنامه‌های دولت حفظ معیشت عام و خاص اقشار جامعه است و امروز (سه‌شنبه) با معاون اول رئیس جمهور جلسه داشتیم تا نحوه حمایت از گروه‌های ضعیف جامعه و دهک‌های پایین و همچنین تمام اقشار جامعه تعیین تکلیف شود. 
در همین باره یک مقام ارشد دولت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات آخرین مدل بررسی شده به منظور افزایش معیشت خانوارها اظهار داشت: تاکنون مدل‌های مختلفی بررسی شده، اما نتیجه‌بخش نبوده است. ‌آخرین شیوه و راهکاری که بررسی شد این بود که بتوانیم برای خانوارهایی که درآمد کمتر از 3 میلیون تومان دارند فکری بکنیم. این خانوارها بر اساس اطلاعات برآورد شده 9 تا 10 میلیون نفر هستند که با در نظر گرفتن بُعد خانوار 3.2 نفر حدود 30 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد. 
وی در مورد میزان پرداختی به خانوار گفت:‌ به طور متوسط صد هزار تومان برای خانوار در مقاطع مختلف در نظر گرفته خواهد شد. 
این مقام ارشد دولت با بیان اینکه کل اعتبار پیش‌بینی شده برای افزایش قدرت خرید اقشار ضعیف 5 تا 6 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: پیش‌بینی این است که بتوان در قالب کارت خرید نقدی اقدام کرد و احتمالاً 2 تا 5 بسته معیشتی در نظر بگیریم. اهداف مختلفی دنبال می‌شود تا علاوه بر رونق تولید کالاهای داخلی، بخشی از کاهش قدرت معیشت دهک‌های پایین جبران شود.
وی به جلسه اخیر با معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: سناریوی احتمالی بررسی شده و مسئولیت کار بر عهده وزارت رفاه است. افراد با بانک‌های اطلاعاتی غربالگری شده تا بتوانیم خانوارها را شناسایی کنیم. برای این منظور متوسط درآمد خانوار طی یک تا دو سال گذشته بررسی و در مورد آنها تصمیم‌‌گیری می‌شود. 
این مقام ارشد دولت در مورد سناریوی افزایش 5 درصدی حقوق کارمندان افزود: این موضوع در اولویت بعدی قرار دارد، اما اگر کارمندی مشمول حقوق زیر 3 میلیون تومان باشد، می‌تواند از این بسته بهره‌مند شود. 
به گزارش فارس، پیشتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از حمایت معیشتی 40 میلیون نفر و آماده شدن بسته حمایتی خبر داده بود. در حال حاضر نیز برخی گزارش‌ها از توزیع بسته معیشتی در سطح شهرستان‌ها میان افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) حکایت دارد. 
علاوه بر این موضوع نمایندگان  تشکل‌های کارگری طی ماه‌های اخیر عنوان کرده‌اند قدرت خرید کارگران کاهش یافته و ضرورت دارد که حداقل 800 هزار تومان در قالب سبد معیشت برای آنها در نظر گرفته شود. در همین راستا برخی از آنها بیان می‌کنند منتظر برگزاری نشست جلسات شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری در این باره هستند.
انتهای پیام/ب
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 11959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نظر مخاطبان
سعید حیدری شهنا
United States
آیا برای دولت شناسایی کسانی که درآمد ماهیانه آنها از سی میلیون تومان هم گذشته کار دشواری است یعنی با یک همت و بدون ترس از عواقب میتوان نیمی از جمعیت یارانه بگیری که با داشتن ثروت های بیشمار مثل زالو رحم به خانواده های بی بضاعت نمیکنند را شناسایی کند.