800
۰

هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟

در روز جهانی قلب همه با هم پیمان ببندیم که مراقب سلامت قلب خود و عزیزانمان باشیم تا طعم شیرینی زندگی در کنار خانواده را بچشیم.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ قلب عضوی حیاتی که هر ضربانش حیات و توقفش مرگ را تداعی می‌کند، تپش‌های قلب است که حیات را به درون رگ‌های بدن پمپاژ می‌کند.
 
۷ مهر «روز جهانی قلب» نامگذاری شده است تا همه انسان‌های روی کره خاکی در این روز سال در مورد حفظ سلامتی این عضو حیاتی اطلاعاتی کسب کنند و خود را از خطر مرگ قرار ندهند، زیرا سلامت این عضو بدن به طور مستقیم با مرگ و زندگی افراد در ارتباط است.
 
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شمار یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
بیماری‌های قلبی سالیانه جان چند نفر را می گیرند؟
هر سال، ۱۷.۵ میلیون نفر به علت بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی فوت می‌کنند، امروزه این اولین علت مرگ در دنیا است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ این آمار به به ۲۳ میلیون نفر برسد.
آماری تکان دهنده که لرزه بر اندام هر کسی می‌اندازد و مردم کشور ما نیز گرفتار این معضل بزرگ سلامتی هستند و بیماری‌های قلبی و عروقی قاتل شماره یک مردم ایران محسوب می‌شود.
شعار روز جهانی قلب در سال ۲۰۱۸ «قلب من، قلب تو» در دنیا انتخاب شده است که وزارت بهداشت در تبدیل مفهوم آن را به شکل «هم پیمان برای سلامت قلب» عنوان کرده است.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
قول بدهید مراقب سلامت قلبتان باشید
علیرضا مهدوی هرازه رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شعار روز جهانی قلب در سال ۹۷ گفت: «هم پیمان برای سلامت قلب» در این راستا انتخاب شده تا با ایجاد انگیزه افراد به خود قولی بدهند تا به سلامت قلبشان کمک کنند.
مهدوی افزود: با ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی، همه می‌توانیم به مدت طولانی‌تر، بهتر، با قلب سالم‌تر زندگی کنیم،« شعار روز جهانی قلب در سال ۲۰۱۸ » در مورد این است که به خودتان، افرادی که برای آن‌ها نگران هستید و افراد سراسر دنیا بگویید، «الان من چه کاری می‌توانم انجام بدهم تا از قلب خودم و قلب شما مواظبت کنم؟»
وی ادامه داد: بنابراین روز جهانی قلب، فرصتی برای شما است که یک قولی بدهید، قولی که غذا‌های سالم‌تر بپزید و مصرف کنید، فعالیت و تمرینات بیشتری انجام دهید و کودکان خود را تشویق کنید که فعال‌تر باشند، به دخانیات نه بگویند و به کسانی که دوستشان دارید برای ترک دخانیات کمک کنید، چرا که هر ضربان قلبی اهمیت دارد.
سکته قلبی قاتل شماره یک ایرانی ها
مهدوی با اشاره به مهمترین علت مرگ و میر ایرانی‌ها گفت: بر اساس آخرین گزارش سیمای مرگ، بیماری‌های قلبی و عروقی عامل مرگ ۴۴ درصد ایرانی و سکته قلبی و مغزی و دیابت مهترین علل مرگ در تمام گروه‌های سنی در کشور محسوب می شوند و متاسفانه زندگی شهرنشینی و به دنبال آن بی تحرکی ، رژیم غذایی ناسالم، دخانیات، الکل، دیابت و فشارخون بالا  مهمترین علل ابتلا به بیماری های قلبی شناخته شده است.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
رژیم غذایی که سلامت قلبتان را تضمین می‌کند
مهدوی با اشاره به رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت قلب گفت: در این روز پیمان بندید که غذا‌های سالم مصرف و نوشیدن نوشابه‌ها و آب میوه‌های شیرین را قطع و بجای آن آب یا آب میوه‌های شیرین نشده را انتخاب کنید، همچنین شیرینی را با سایر مواد جایگزین کنید و مواد قندی تهدیدی برای انتخاب میوه‌های تازه به عنوان یک جایگزین سالم هستند.
رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی اظهار کرد: سعی کنید در روز ۵ سهم میوه یا سبزی مصرف کنید (هر کدام به اندازه یک مشت پر دست) این میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند تازه، یخ زده، کنسروی یا خشک شده باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید از مصرف الکل پرهیز کرد، گفت: الکل مصرف نکنید و سعی کنید غذا‌های فرآوری شده و بسته بندی شده‌ای را که اغلب حاوی نمک، قند و چربی هستند، محدود و غذا‌های مدرسه و محل کارتان را خودتان تهیه کنید.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
چقدر فعالیت کنیم تا قلبمان مثل ساعت کار کند؟
رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با بیان اینکه تحرک بدنی در حفظ سلامت قلب و بدن تاثیر بسزایی دارد، میزان حداقلی فعالیت بدنی در هفته را بیان کرد و افزود: برای حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و شدید ۵ بار در هفته هدف گذاری کنید یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت با شدت شدید را که در طول هفته توزیع شود، انتخاب کنید.
وی ادامه داد: بازی، پیاده روی و خانه داری همه جزء فعالیت‌های فیزیکی محسوب می‌شوند. اما سعی کنید، هر روز فعال‌تر باشید، از پله بالا بروید، به جای رانندگی پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.
مهدوی افزود:سعی کنید با افراد خانواده یا دوستان فعالیت دست جمعی داشته باشید، در این شرایط انگیزه بیشتری خواهید داشت و این روش مفرح‌تر است، همچنین می‌توانید از یک نرم افزار ورزشی یا از یک قدم شمار برای پیگیری پیشرفت خودتان استفاده کنید.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
سیگار را همین لحظه ترک کنید تا سکته نکنید
سیگار یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌ها و سکته‌های قلبی محسوب می‌شود و ترک آن تاثیر به سزایی در سلامت قلب و سایر اندام‌های بدن دارد.
رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با اشاره به نقش سیگار در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: «نه به مصرف سیگار» بهترین قول برای سیگاری هاست تا سلامت قلبشان را تضمین کنند و برای بهبود سلامت قلب خود می توانید از همین امروز شروع کنید و سیگار را کنار بگذارید.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
وی به رابطه ترک سیگار و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر اشاره کرد و گفت: طی ۲ سال بعد از ترک مصرف دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب بطور اساسی کاهش می‌یابد، ۱۵ سال بعد از ترک مصرف دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان افراد غیر سیگاری می رسد.
مهدوی با بیان اینکه در معرض دود دست دوم دخانیات قرار گرفتن نیز علتی برای بیماری قلبی در افراد غیر سیگاری است، تصریح کرد: بنابراین با ترک مصرف دخانیات (یا عدم شروع مصرف) شما نه تنها سلامتی قلب خود بلکه سلامتی اطرافیان خود را هم بهبود می‌بخشید و اگر برای ترک مصرف دخانیات مشکل دارید، به دنبال راهنمایی فنی و مراکزی که خدمات ترک دخانیات ارائه می‌دهند، باشید.
کلسترول بالا سالیانه جان ۴ میلیون نفر را می‌گیرد
رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با بیان اینکه کلسترول خون بالا همراه با ۴ میلیون مرگ در سال است، گفت: به کارکنان بهداشتی درمانی مراجعه کنید و از آن‌ها تقاضا کنید فشارخون، کلسترول و قند خون شما و نیز وزن و نمایه توده بدنی شما را اندازه گیری و احتمال خطر قلبی عروقی شمار را محاسبه کنند.
وی با اشاره به برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: در انه‌های بهداشت، کارشناسان می‌توانند بر اساس میزان فاکتورها، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شما را تخمین بزنند و شما هم می‌توانید به کمک آن‌ها برای بهبود بخشیدن به سلامت قلب خود برنامه ریزی کنید.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
سکته مغزی و قلبی در کمین دیابتی‌ها
مهدوی با اشاره به ارتباط دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: گلوکزخون بالا (قند خون) می‌تواند به علت بیماری دیابت باشد و بیماری قلبی عروقی سبب مرگ اکثریت بیماران دیابتی می‌شود بنابراین اگر بیماری دیابت بدون تشخیص باقی بماند و درمان نشود می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دهد.
رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با بیان اینکه فشارخون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی است، گفت: به آن قاتل خاموش می‌گویند، چون معمولا هیچ نشانه یا علامت هشدار دهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد پی نمی‌برند فشارخون بالا دارند.
وی با اشاره به برنمه غربالگری دیابت و فشارخون وزارت بهداشت گفت: بر اساس این برنامه غربالگری دیابت و فشارخون افراد بالای ۳۰ سال را در شبکه بهداشت اجرایی کردیم و بر اساس برنامه «ایراپن» افزون بر قند و فشارخون، خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی در ۱۰ سال آینده تخمین زده می‌شود.
هم پیمان برای سلامت قلب/ چگونه از قاتل شماره یک ایرانی‌ها در امان بمانیم؟
سنجش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در ۵ میلیون ایرانی
مهدوی ادامه داد: بر اساس محاسبات، افراد بین رنج ۰ تا ۱۰، ۱۰ تا ۲۰، ۲۰ تا ۳۰ و بالای ۳۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تقسیم بندی می‌شوند و به افرادی در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند، نحوه تغذیه درست، ترک سیگار، و میزان فعالیت بدنی به افراد توصیه می‌شود و به کسانی که مبتلا به بیماری قلبی هستندف داروهای لازم تجویز می شود.
رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با اشاره به آمار شرکت کنندگان در برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی گفت: سال گذشته ۵ میلیون نفر و در ۶ ماه نخست سال ۹۷، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در برنامه خطر سنجی بیماری‌های قلبی و عروقی شرکت و خدمت دریافت کرده اند.
حالا که روز جهانی قلب است، به صدای ضربان قلبتان که با شما سخن می گوید گوش کنید و به قلبتان بگویید که بیش از پیش مراقب تو هستم و قولی به خودتان بدهید تا سلامت قلبتان را تضمین کنید و بتوانید سال های طولانی در کنار عزیزانتان طعم شیرینی زندگی را بچشید.
انتهای پیام/
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 11984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *