تصمیم آمریکا، اسرائیل، سعودی و امارات برای انتقال داعش از سوریه به افغانستان/ نشست امنیتی 6 کشور منطقه با حضور ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم و داعش

15 مهر 1397 ساعت 9:18

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه آمریکایی ها از مقطعی که در افغانستان حضور پیدا کردند، افغانستان به کارگاه تولید تروریسم تبدیل شده است.


به گزارش شستون؛ ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با اشاره به نشست امنیتی 6 جانبه ایران با برخی از کشورها اظهار داشت: بعد از شکست داعش در عراق و سوریه آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات یک تصمیم جدی و جدیدی گرفتند تا داعش را از منطقه عراق و سوریه به شمال شرق افغانستان انتقال دهند و از این طریق با همکاری طالبان تک تک روستاهای افغانستان را از تسلط دولت افغانستان بیرون بیاورند.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه دولت افغانستان توانایی مقابله با این تصمیم را ندارد، البته این تصمیم حول محور برخورد با روسیه و چین توسط آمریکایی ها انجام می شود؛ لذا طی یک جلسه ای و سپس بعد از آن تصمیم گیری ای که انجام شد 6 کشور منطقه یعنی ایران، روسیه، چین، هندوستان، پاکستان و افغانستان در یک معاهده امنیتی با هم به توافق رسیدند که  متعاقب آن، این معاهده را باید دبیران شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه و بعد از آن سران این 6 کشور برای تامین امنیت کشورهایشان امضاء کنند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه آمریکایی ها از مقطعی که در افغانستان حضور پیدا کردند، افغانستان به کارگاه تولید تروریسم تبدیل شده است و طالبان و القاعده نیز امروز بالغ بر 80 درصد از روستاها و شهرهای کوچک افغانستان را از تسلط نیروهای امنیتی و حاکمیت افغانستان جدا کرده اند.
 
آقای اشرف غنی هم توانایی مقابله با این وضعیت را ندارد
ابوالفضل حسن بیگی با اشاره به این موضوع که رئیس جمهور افغانستان هم توان مقابله با این مسئله را ندارد، گفت: برای مقابله با تروریست های داعش که در منطقه به دنبال نا امنی هستند، بین این 6 کشور یک تفاهم نامه  منعقد شده و جلسات مقدماتی نیز در گذشته انجام شده است که  طی آن قرار شد تقسیم کار انجام شود.
وی با اشاره به حضور استشاری ایران در افغانستان و عراق، عنوان کرد: در حال حاضر مقرر شده است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه ارزشمندی که دارد، از این تجربه استفاده و برای مقابله با سیاست های خبیثانه آمریکا اقدام قطعی و اقدام بزرگ انجام شود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز داشت: پیش بینی می شود اگر زمان از دست برود داعش می تواند در افغانستان نا امنی هایی را بوجود بیاورد و کشتار زیادی انجام دهد و افغانستان جزء یکی از مناطقی است که همواره به منافع ملی و امنیتی این 6 کشور لطمه وارد کند.
 
حسن بیگی در ادامه گفت: با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و قبلاً ده ها جلسه در این خصوص تشکیل شده و تصمیمات مقدماتی گرفته شده است.
 
وی افزود: این جلسات دائماً برقرار می شود و سفر وزرای خارجه و دفاع این 6 کشور به صورت مستمر انجام می شود و در مسائل کلی هم دیدار رؤسای جمهور و دیگر مقامات این کشورها انجام شده است که باید به یک جمع بندی و تصمیم نهایی رسید و این معاهده برای اینکه قابل اجرا باشد باید به امضا برسد.

منبع: دانا


کد مطلب: 12050

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/12050/تصمیم-آمریکا-اسرائیل-سعودی-امارات-انتقال-داعش-سوریه-افغانستان-نشست-امنیتی-6-کشور-منطقه-حضور-ایران-روسیه-مبارزه-تروریسم

شستون
  https://shastoon.ir