800
۰

خانه‌ای برای همه نوع کار خیر

خانه‌ای است مثل همه خانه‌های شهر؛ جایی برای سکونت و آرامش. اما میعادگاه اهل شوق هم هست؛ جایی برای شور و شیدایی. در این خانه در جنوب پایتخت فعالیت‌های جمعی متنوعی انجام می‌شود؛ حتی برای کارتن‌خواب‌ها غذا طبخ می‌شود.
خانه‌ای برای همه نوع کار خیر
به گزارش شستون؛ بالای در ورودی منزل تابلویی هست که خیلی‌ها را این‌طرفی می‌آورد! خانه حاج «حسین محسنی» پاتوقی برای فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی است. از ۱۷ سال پیش طبقه همکف منزل مسکونی‌اش در خیابان شهید تاجیک در حوالی خیابان ۱۷ شهریور را به برگزاری مراسم مذهبی و برپایی هیئت، یادگیری قرآن و علوم مذهبی، طبخ و توزیع نذری، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نوجوانان و... اختصاص داده است. اینجا حسینیه‌ای است مزین به نام بیت الجواد (ع). در این خانه همیشه باز است به روی همه؛ در ایام خاص نظیر محرم و ماه رمضان و دهه فاطمیه که دیگر اصلاً درش بسته نمی‌شود.
خانه‌ای برای همه نوع کار خیر
بیشتر بخوانید: ماجرای پخش غذای نذری توسط ترامپ چه بود؟+فیلم 

متوسل شدم؛ حاجت‌روا شدم
حاج حسین رزمنده دفاع مقدس بوده و روزگاری به همراه ۵ برادر و پدرش در جبهه‌ها به قول خودش ادای وظیفه کرده است. ۸ سال جبهه بوده؛ تمام دوران دفاع مقدس را. فرهنگ جهاد در خانواده‌شان موروثی است؛ پسر جوان حاج حسین هم افتخار دارد که به دفاع از حرم‌ها پرداخته است. حاج حسین به پسرش گفته: «سکان زندگی ما به دست شهداست. آنان ما را می‌بینند و خیلی وقت‌ها کمکمان می‌کنند. هر روزت را با یاد یک شهید آغاز کن و ببین زندگی‌ات چه رنگی می‌شود».
پس از پایان جنگ تحمیلی هم بنا به فرموده مقام معظم رهبری که باید کار فرهنگی انجام داد در این حسینیه فعالیت‌های فرهنگی را گسترش داده است؛ به دفاع در این جبهه مشغول شده است. اما داستان خانه‌ای که حسینیه شد از زبان خودش: «سال ۸۰ در شب شهادت امام جواد (ع) از هیئت محبان الائمه (ع) دعوت کردم برای عزاداری به خانه‌ام بیایند. اینجا خانه‌ای قدیمی بود با ۴ اتاق. جمعیت حاضران به‌قدری بود که جا کم‌آمد و عده‌ای در حیاط و حتی کوچه نشستند. همان موقع به امام جواد (ع) متوسل شدم و نیت کردم که اگر بتوانم خانه‌ام را بسازم یک طبقه‌اش حسینیه باشد. حاجتم روا شد و برکت حسینیه مهمان خانه‌ام شد.»
 
کاروان جمکران
حسینیه بیت الجواد (ع) را خیلی‌ها به جلسات مذهبی هفتگی‌اش می‌شناسند؛ یکشنبه‌ها تفسیر صحیفه سجادیه، دوشنبه‌ها بیان احکام و قرآن و پنجشنبه زیارت عاشورا. جمعه‌شب‌ها برنامه سخنرانی در بیت الجواد (ع) با اطعام حاضران همراه است. حدود ۳۰۰ نفر می‌آیند و یکی از همسایگان حسینیه در خانه‌اش را باز می‌کند و پذیرایی از خانم‌ها را بر عهده می‌گیرد. سه‌شنبه‌ها برنامه متفاوت است؛ کاروانی راه می‌افتد سمت مسجد جمکران. حاج حسین می‌گوید: «۴۰ سال است کاروان‌های زیارتی راه می‌اندازم. هر هفته حدود ۴۰ نفر برای سفر زیارتی مسجد جمکران می‌آیند و چه حال و هوایی دارد این سفر.»
 
توزیع غذا میان کارتن‌خواب‌ها
در حسینیه بیت الجواد (ع) کار‌های ویژه هم انجام می‌شود. ازجمله اینکه هرماه ۲۰۰ وعده‌غذا در آشپزخانه بیت الجواد (ع) طبخ و میان کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌شود. حاج رضا یکی از افرادی است که در طبخ و توزیع این نذری خاص همکاری می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «هزینه غذا را معمولاً بانی بر عهده می‌گیرد یا حاج حسین از طریق ارتباط با خیران جور می‌کند یا خودش می‌پردازد. غذا را در آشپزخانه بیت الجواد (ع) می‌پزیم و همسایه‌ها و اهالی محل هم می‌آیند کمک. هنگامی‌که غذا آماده شد چند نفر برای توزیع آن میان کارتن‌خواب‌ها به خیابان‌ها یا بوستان‌هایی می‌روند که پاتوق این افراد است.» به گفته وی طبخ و توزیع نذری از برنامه‌های دائمی این حسینیه است و در اغلب مناسبت‌های مذهبی بوی خوش نذری ازاینجا به مشام می‌رسد. در اغلب شب‌های ماه رمضان نیز بیت الجواد (ع) میزبان مهمانان ضیافت روزه است. گاهی نیز سفره افطار در کوچه پهن می‌شود تا همسایه‌ها و رهگذران مهمان شوند. هزینه بیشتر این کار‌ها نیز توسط بانی‌ها تأمین می‌شود؛ دوستان و آشنایان و کسانی که به بیت الجواد (ع) رفت‌وآمد دارند. حاج حسین نیازمندان بسیاری را می‌شناسد و خیران زیادی را هم. نیازمندانی هستند که با حمایت بیت الجواد (ع) روزگار می‌گذرانند یا گره‌ای از کارشان باز می‌شود.
 
برنامه‌ای برای روز اربعین
در ایام ماه محرم و صفر بسیاری از روز‌ها بساط نذری در بیت الجواد (ع) برپاست. برنامه‌ای هم برای روز اربعین دارند که حاج علی یکی از همسایه‌های بیت الجواد (ع) درباره‌اش می‌گوید: «حدود ۵۰۰ نفر از بیت الجواد (ع) راهی می‌شوند و در خیابان فداییان اسلام به کاروان اربعین می‌پیوند و به سمت حرم عبدالعظیم (ع) می‌روند. با هماهنگی حاج حسین نیز یک رستوران در حوالی حرم از این افراد برای وعده ناهار میزبانی می‌کند. حدود ۵ سال است این برنامه اجرا می‌شود و هرسال بر جمعیت حاضران افزوده می‌شود.»
منبع: فارس
انتهای پیام/
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 12112
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *