800
۰

حواسمان به قاچاق خاک نیست/ مشکل محیط‌زیست کشور از کجا آب می‌خورد؟

این روزها اگرچه صحبت از قاچاق سوخت و خودرو و دیگر اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم مطرح می‌شود اما آنچه‌ کمتر مورد توجه قرار گرفته، مربوط به قاچاق خاک به‌عنوان یکی از عناصر اصلی طبیعت و محیط‌زیست کشور است. قاچاق خاک هشداری است که در اسفندماه سال‌93 از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مسوولان و فعالان محیط‌زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز که 17اسفند‌93 انجام شد، فرمودند: «فرض بفرمایید فرسایش خاک در کشور بر اثر سهل‌انگاری‌ها و بدعمل‌کردن‌ها و ندانم‌کاری‌ها؛ فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد.
حواسمان به قاچاق خاک نیست/ مشکل محیط‌زیست کشور از کجا آب می‌خورد؟
به گزارش شستون؛ صبح نو نوشت: قضیه‌ خاک از قضیه آب مهم‌تر است. ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیّه آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیه خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد.» این تاکید روز گذشته در چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی از سوی آقای سیدخلاق نیرنیا، رییس دانشگاه مازندران نیز مورد اشاره قرار گرفت. وی که به‌عنوان یکی از مهمانان این همایش حضور داشت در سخنان خود با اشاره به اینکه هنوز حساسیت کافی در مورد مشکلات محیط‌زیستی کشور از جمله قاچاق خاک و فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: مشکل محیط‌زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون است.  

رییس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه سال‌هاست موضوع قاچاق خاک در صدر اخبار قرار دارد، اظهار کرد: این قاچاق سکه و طلا یا مواد مخدر نیست بلکه قاچاق خاک است اما هنوز کسی متوجه نیست که قاچاق خاک، قاچاق حیات و تمدن به حساب می‌آید. به گفته نیرنیا ۵۰سال بعد متوجه عوارض و پیامدهای ناشی از قاچاق خاک از مناطق مرکزی و جنوبی کشور شده و می‌فهمیم که قاچاق خاک چه صدماتی به محیط‌زیست و تمدن ایران زده است. این در حالی است که به گفته وی تشکیل یک سانتی‌متر خاک در بهترین شرایط جوی ۵۰۰‌سال طول می‌کشد. وی با اشاره به اینکه موضوع قاچاق خاک بارها در مجلس مطرح شده است، گفت: متاسفانه هنوز کسی به حساسیت موضوع قاچاق خاک پی نبرده است همان طور که هنوز کسی با بهره‌برداری بیش از حد مجاز از آب‌های زیر زمینی برخورد نکرده است چون هنوز خطرناک بودن این موضوع به‌طور کامل درک نشده است.
رییس دانشگاه مازندران همچنین با اشاره به فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور گفت: ده‌ها هکتار از زمین‌ها در استان‌هایی مثل همدان، یزد و جنوب تهران دچار فرونشست می‌شوند اما هنوز خطر آن را احساس نکردیم. در‌حالی‌که هیچ زلزله‌ای مخرب‌تر از نشست زمین نیست. نیر‌نیا تاکید کرد: نشست دشت تهران سالانه ۳۲‌سانتی‌متر است و باید دقت کنیم که بیشترین آمار جهانی برای فرونشست زمین مربوط به مکزیکوسیتی و در حد ۳۶سانتی‌متر است. علت این وضعیت آن است که هنوز به اهمیت استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی پی نبرده‌ایم.
وی در ادامه یادآور شد: اگر هر پدیده خطرناک را با تمام وجود درک کنیم نسبت به آن آگاهی پیدا و در برابر آن از خود محافظت می‌کنیم. برای مثال ما آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سقوط از ارتفاع را درک می‌کنیم، به همین علت از آن ترس داریم و از خود در برابر این پدیده مراقبت می‌کنیم، اما هنوز اهمیت حفظ محیط‌زیست را به خوبی درک نکردیم و نمی‌دانیم که نابودی محیط‌زیست از سقوط از ارتفاع نیز کشنده‌تر و از هر زهری خطرناک‌تر است. رئیس دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات استان خوزستان از بابت وقوع گردوغبار گفت: در برخی از روزها حد مجاز گرد‌و‌غبار در خوزستان به ۴۶ برابر می‌رسد. و در زابل حدود پنج ماه از سال گرد‌و‌غبار وجود دارد. این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز محیط‌زیست به تاروپود زندگی ما وارد نشده است.
پاکسازی سواحل مازندران از سوی گروه‌های دانشجویی
روز گذشته در حاشیه چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست، سواحل استان مازندران از سوی نمایندگان بیش از 170 گروه دانشجویی پاکسازی شد.   در این مراسم نمادین دانشجویی که با حضور مسوولان و مدیران جهاددانشگاهی و سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران برگزار شد بخش زیادی از منطقه پاکسازی شد. زباله‌های شیشه‌ای، بطری‌های پلاستیکی رها شده در ساحل و تفکیک زباله‌ها، بخشی از فعالیت‌هایی بود که دانشجویان در مراسم پاکسازی ساحل انجام دادند. چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از دیروز آغاز شده امروز به کار خود پایان می‌دهد. کارگاه روش‌شناسی فعالیت در تشکل‌های دانشجویی، کارگروه مدیریت پسماند، کارگروه آب و کارگروه اکوتوریسم از دیگر برنامه‌های ویژه این گردهمایی بود.

منبع: دانا
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب: 12151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *