800
۰
تراژدی واردات مرگبار در جنوب شرق؛

بازار داغ لباس های تاناکورا با شروع فصل زمستان/ بیماری های پوستی دستاورد استفاده از پوشاک دسته دوم

در حالی با آغاز فصل زمستان شاهد داغ شدن بازار لباس های تاناکورا در بزرگترین مرکز تجاری زاهدان هستیم که واردات قاچاق لباس های دسته دوم از آن سوی مرزها از یک سو ضربه به اقتصاد کشور و تولیدکنندگان داخلی زده و از سوی دیگر سلامت شهروندان را نشانه گرفته است.
بازار داغ لباس های تاناکورا با شروع فصل زمستان/ بیماری های پوستی دستاورد استفاده از پوشاک دسته دوم
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، گونی گونی لباس های دسته دوم را بر روی زمین می ریزند تا مشتریان با زیر و رو کردن آن لباس مورد نظر خود را با قیمتی ارزان البته به بهای از دست دادن سلامتی انتخاب کنند.
اینجا چهارراه رسولی زاهدان است جایی که لباس های تاناکورا به وفور یافت می شود. لباس هایی که از یک سو ضربه به اقتصاد کشور و تولیدکنندگان داخلی زده و از سوی دیگر سلامت شهروندان را نشانه گرفته است اما فروشندگان به این مسائل اهمیتی نمی دهند همین که جیبشان از درآمد حاصل از فروش این لباس ها پر شود کفایت می کند.
با شیوه های خاص دم از برندهای خارجی این لباس ها زده و برای جذب مشتری مدام تکرار می کنند که اين ها همه لباس دست دوم است که از آن ور آب آمده؛ علاقمندان به چنین لباس هایی هم بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی اقدام به خریداری از آنها می کنند.
 
گویا یادشان رفته سال 93بود که فردی با استفاده از کفش های دست دوم چهارراه رسولی و با عفونت پا، جان خود را از دست داد. اگر چه پس از این حادثه مسئولان وعده سامان دهی این منطقه را دادند که تاکنون محقق نشده و کماکان شاهد عرضه و فروش چنین لباس هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، هستیم.
علی ای حال با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان شاهد داغ شدن بازار فروش این لباس ها در استان پهناور سیستان وبلوچستان به ویژه چهارراه رسولی زاهدان هستیم که مشتریان پروپاقرص این لباس ها برای سود بیشتر، خود را به این خطه از کشور رسانده تا  اقدام به خرید لباس های دسته دوم و فروش آنها با قیمتی چندین برابر به مردم سایر شهرهای کشور کنند.
 
بیماری های پوستی و انگلی دستاورد استفاده از تاناکورا
در همین راستا با ورود به یکی از پاساژهای این مرکز تجاری بزرگ از یک سو با دپویی از لباس های تاناکورا مواجه می شویم که بوی نامطبوع ناشی از به‌کارگیری برخی از مواد شیمیایی در نخستین قدم به مشام می‌رسد و از سوی دیگر لباس‌هایی که دسته به دسته بدون هیچ نظم و ترتیبی بر روی هم انباشته شده‌اند و مشتریان را دچار سردرگمی کرده اند.
شلوار، بلوز، پيراهن مردانه و زنانه، کاپشن، پالتو و حتي جوراب همه در معرض دید قرار دارند و مشتریان برای پیدا کردن پوشاک مورد نظر خود مدت‌ها به‌دنبال زیر و رو کردن البسه هستند، حتی بدون اینکه به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی آن توجه داشته باشند.
 
 
 
تهدید سلامتی با پوشش گرم!
یکی از شهروندان تهرانی در حالی مشغول به خرید لباس های تاناکورا به صورت انبوه است که به خبرنگار اجتماعی عصرهامون گفت: این کاپشن ها را به قیمت 100-80 هزار تومان از زاهدان خریداری و با قیمت 300-250 هزار تومان در تهران به فروش می رسانیم.
به گفته این فروشنده تهرانی کافیست یکبار این لباس در خشک شویی شسته و پس از اتو و افزودن خوشبوکننده  ونصب یک برند خارجی در ویترین مغازه جای گیرد آن وقت شهروندان با استقبال از این محصولات خرید کرده و سودی هم عاید ما می شود.
در این میان ازجمله دلایلی که می‌توان با توجه به نظرات شهروندان در خصوص استفاده از این لباس‌ها عنوان کرد، خرید لباس‌های مارک ‌دار و خارجی باقیمت پایین، تنوع و کیفیت لباس‌های فوق است که شاید همین نکات خود نقطه‌ضعفی برای تولیدات داخلی محسوب می‌شود که مردم به سمت استفاده از این لباس‌ها گرایش دارند.
 

 
بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقد هستند البسه، کفش‌ها و کتانی‌های دست دوم و تاناکورا به دلیل اینکه از مبادی غیررسمی و قاچاق وارد کشور می‌شوند و به‌هیچ‌عنوان آیتم‌های بهداشتی در مورد آنها رعایت نمی‌شود، کاملا غیربهداشتی بوده و حامل بیماری‌های پوستی، انگلی و عفونی مخصوصا سل هستند.
عامل سل و بسیاری از بیماری‌های از این دست، میکروب‌هایی هستند که وقتی شرایط زندگی آنها فراهم می‌شود، بروز کرده و شروع به فعالیت و تکثیر می‌کنند، لباس‌های دسته دوم، شرایط موجود برای تکثیر این میکروب‌ها را فراهم کرده و بسیار خطرناک‌ هستند.
با این تفاسیر اما رونق بازار لباس های دست دوم خارجی در فصل زمستان به بالا بودن قیمت پوشاک این فصل و تنوع بالای البسه دست دوم مربوط می شود که البته به علت افزایش چشمگیر قیمت پوشاک زمستانی در سال جاری، هم اکنون رونق این بازار بیشتر هم شده است.
 

به گزارش عصرهامون لباس های تاناکورا و دسته دوم کیلویی خریداری می شود و تک تک به چندین برابر قیمت به فروش می رسد به گونه ای که فعالان این بازار  معتقد هستند قیمت هر بسته 100 کیلویی پوشاک تاناکورایی بر اساس نوع و کیفیت کالا و سلیقه فروشنده تعیین می شود و معمولاً هر بسته از 100 تا 500 هزار تومان قیمت گذاری می شود.
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 12172
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *