800
۰
افزایش جذابیت قاچاق سوخت در جنوب شرق؛

سود 277 میلیونی قاچاقچیان در یک دقیقه/ ثروتی که به باد می رود

افزایش قیمت ارز در کشور باعث شده قاچاق سوخت به تجارتی پرسود تبدیل شده و سود سرشاری از این سرمایه های ملی به جیب قاچاقچیان سرازیر شود.
سود 277 میلیونی قاچاقچیان در یک دقیقه/ ثروتی که به باد می رود
به گزارش شستون، به تناسب اینکه قیمت ارز در ایران بالا می رود، فاصله قیمت حامل‌های انرژی در ایران با کشورهای همجوار بیشتر می‌شود. این موضوع قاچاق سوخت در مناطق مرزی را به یکی از سودآور‌ترین کسب و کارها تبدیل کرده است. به طوری که قاچاق بنزین در مرزها بین 6 تا 12 برابر بسته به کشور مقصد سود دارد.
برای قاچاقچیان سوخت، تجارت بنزین همیشه خطرناک بوده و تازه کارها همیشه تلاش می کنند گازوئیل را در سبد قاچاق خود قرار دهند اما قدیمی های این عرصه همیشه بنزین را به دلیل سود سرشار آن ترجیح می دهند.
این روزها اگر سری به نرم افزارهای آندرویدی نیازمندی بزنید حتما از تبلیغات خرید و فروش پرتعداد کارت سوخت شوکه خواهید شد، شواهد حاکی از آن است که قیمت هر 20 لیتر بنزین خودروها در داخل شهرهای مرزی استان تا 60 هزار تومان هم بفروش می رسد، نفت گاز در حال حاضر بر اساس پیمایش و بارنامه در کارت سوخت خودروهای سنگین شارژ می‌شود اما برخی از رانندگان که سهمیه خود را در ماه نتوانسته‌اند کامل استفاده کنند، اقدام به فروش آن در مرزها می‌کنند تا سود ببرند.
 
سود 277 میلیونی قاچاقچیان سوخت در یک دقیقه!
در روزهای پایانی ماه همیشه صف های سوخت در شهرهای استان سیستان و بلوچستان طولانی تر از همیشه می شود، دلیل آن هم این است که بسیاری از دارندگان خودرو اقدام به سوخت گیری و فروش سهمیه می کنند.
آنچه قاچاق سوخت از مرزها را جذاب می‌کند، اختلاف قیمت داخلی و خارجی حامل‌های انرژی است. در مورد نفت گاز هم تفاوت قیمت آزاد و سهمیه‌ای انگیزه تخلف را شکل داده است، اخیراً پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با بررسی آمار به دست آمده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش کرد که در هر دقیقه قاچاقچیان سوخت 277 میلیون تومان سود می‌برند. سودی که در اصل از جیب مردم ایران است، نه دولت.
برخی آمارها حکایت از آن دارد که روزانه حدود 10 تا 15 میلیون لیتر سوخت از مبادی غیر قانونی به کشورهای همسایه قاچاق شود. صاحبنظران اقتصادی و انرژی براساس اصول این علم معتقدند که بهترین گزینه برای جلوگیری از این پدیده، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است اما دولت با توجه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعلاً تمایلی به اصلاح قیمت ها ندارد.

سیستان و بلوچستان در صدر قاچاق سوخت
محمد رضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی ایران در گفتگو با عصرهامون گفت:  امکانات موجود ما بر اساس نیازمندی، تاسیسات و مصارف است اما وقتی مشاهده می کنیم که در یک نقطه به یکباره شاهد رشد 40درصدی مصرف هستیم آیا نباید این رشد غیرمنطقی را مدیریت کرد؟! طی چهار ماهه گذشته در استان سیستان وبلوچستان شاهد رشد بیش از 40درصدی مصرف سوخت بوده ایم که تنها در شهر زاهدان 64درصد رشد مصرف به ثبت رسیده است که باید بلافاصله مدیریت و جلوی قاچاقچیان سوخت گرفته می شد.
آمار کشفیات سوخت قاچاق نشان می‌دهد که بیشترین حجم قاچاق از مرزهای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه اتفاق افتاده است. برای مثال در 6 ماهه نخست سال میزان مصرف بنزین سیستان و بلوچستان 32 درصد و میزان مصرف نفت گاز 34 درصد رشد داشته است. در حالی که این رشد در مدت مشابه سال قبل به ترتیب 7.7 درصد و 7 درصد بوده است. همچنین 120 هزار کارت سوخت مهاجر به این استان تاکنون باطل شده است. البته با نگاهی به آمار رشد مصرف این استان می‌توان دریافت که کل افزایش مصرف بنزین حدود 400 هزار لیتر در روز بوده است.
در روزهای اخیر نیز تصاویر گسترده ای از صف های طولانی قاچاقچیان در مناطق مرزی استان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود که نشان می دهد این سوخت چقدر برای سودجویان جذاب شده است.
 
منبع: عصر هامون
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 12224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *