وزرایی که "آش کشک خاله دولت" هستند/ سیف، شریعتمداری و ربیعی؛ 3 مصداق دهن کجی به مطالبات مردم

22 آبان 1397 ساعت 11:56

با مرور اجمالی کارنامه سه وزیر در زمان زمامداری وزارت خانه های کار، صنعت و راه و شهرسازی نتایج قابل تاملی بدست خواهد آمد.


به گزارش شستون، ماجرا از آنجا آغاز شد که ربیعی وزیر سابق کار در مراسم تودیعش خطاب به شریعتمداری مسئول کنونی این وزارتخانه گفت: "از آمدن شریعتمداری که رفیق ۴۰ ساله ‌ام است خوشحالم. خوشحالم که او آمد و نمی‌تواند بگوید وزیر قبلی کار را خراب کرده است.

معمولا مدیران جدید چند پاکت باز می‌کنند، پاکت اول اینکه می‌گوید شش ماه باید بررسی کنم، پاکت دوم آنکه مدیر قبلی گند زده و باید آن را پاک کنم و پاکت سوم اینکه می‌گویند مدتی بمان و برو. خب آقای شریعتمداری هیچ کدام را نمی تواند باز کند و آش کشک خاله ‌اش است. من هم آش کشک خاله‌ هستم!"
 
با مرور اجمالی کارنامه سه وزیر در زمان زمامداری وزارت خانه های کار، صنعت و راه و شهرسازی نتایج قابل تاملی بدست خواهد آمد. 
 
کارنامه وزارت راه و شهرسازی در زمان وزارت آخوندی
 
عباس آخوندی با وعده تکمیل پروژه های مسکن مهر روی کار آمد اما پس از گذشت 5 سال همچنان وعده مذکور روی کاغذ جا خوش کرده است، برای تصاحب کرسی شهرداری تهران خیز برداشته است.
 
قراردادهای خرید هواپیما، افزایش 120 درصدی عوارض آزادراه ها، معضلات حمل و نقل و اعتراض کامیون داران و عدم برنامه ریزی درباره تامین زیرساخت های ریلی عملکرد این وزیر را نشان داد. 
 
وزرایی که آش کشک خاله دولت هستند/ سیف، شریعتمداری و ربیعی؛ 3 مصداق دهان کجی به مطالبات مردم
 
مرگ و میر جاده ای و ریلی، حادثه کشتی نفتی سانچی، سقوط هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا و ... بخشی از رخدادهای تلخی است که در زمان زمامداری آخوندی شاهد آن بودیم. 
 
کارنامه وزارت صنعت در زمان وزارت شریعتمداری
 
التهاب بازار خودرو و موبایل، احتکار کالا، تعطیلی واحدهای صنفی و صنعتی، عدم مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اخراج کارگران را می توان دستاورد محمد شریعتمداری دانست، وزیری که در نهایت با امضا 60 نماینده مجلس در یک قدمی استیضاح قرار گرفت اما با استعفا به کار خود پایان داد. 
 
وزرایی که آش کشک خاله دولت هستند/ سیف، شریعتمداری و ربیعی؛ 3 مصداق دهان کجی به مطالبات مردم
 
کارنامه وزارت کار در زمان وزارت ربیعی
 
و اما افزایش نرخ بیکاری در کشور، عدم رسیدگی به اوضاع رفاهی و معیشتی بازنشستگان، عملکرد ضعیف در توسعه اشتغال روستایی،  نبود کار عملی درباره کاهش آسیب های اجتماعی، کیفیت زندگی معلولان و عدم پوشش فراگیر بیمه تامین اجتماعی ثمره حضور ربیعی در وزارت کار است.
 
وزرایی که آش کشک خاله دولت هستند/ سیف، شریعتمداری و ربیعی؛ 3 مصداق دهان کجی به مطالبات مردم
 
غالب کارشناسان معتقد هستند انتخاب های اخیر رییس جمهور در قالب جابجایی سیف از بانک مرکزی و انتصاب وی به عنوان مشاور خود، جابجایی محمد شریعتمداری از وزارت صمت به وزارت کار و جابجایی آخوندی از وزارت راه و شهرسازی و قرار گرفتن در یک قدمی تصاحب کرسی شهرداری تهران، دهان کجی به مطالبات مردم است.
محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در تحلیل جابجایی محمد شریعتمداری از وزارت "صمت" به "کار"، می گوید: من به عنوان نماینده مردم، مسیر کنونی انتخاب شده برای معرفی وزرا را قبول ندارم.
رئیس جمهور نباید به سبک کنونی برای انتخاب وزرا تصمیم بگیرد، آقای سیف زمانی که برکنار شد جامعه با بحران ارز و وضعیت نامناسب اقتصاد مواجه بود، اگر چه وی چالش موسسات مالی را به سرانجام رساند.
رئیس پیشین بانک مرکزی نتوانست مشکلات اقتصادی و ارز را کنترل کند و به نظر من رئیس جمهور می توانست سیف را صرفا به عنوان معاون یکی از وزرا استفاده کند.
 
کاظم بهاری کارشناس صنعت می گوید: اگر برای همیشه شخصی از کابینه کنار گذاشته شود نشان می دهد این انتخاب از همان ابتدا اشتباه بوده است،: مدیران کلان با انتقال یک وزیر به بخش دیگر درصدد هستند به زعم خود از تجربیات وی در بخش دیگری استفاده کنند.
متاسفانه با توجه به اینکه بعضا در مسائل مدیریتی قحط الرجال را شاهد هستیم، همین آقایان در ادوار گذشته ریاست جمهوری در کرسی های مختلف حضور داشتند و در واقع پست های وزارتی و مدیریتی به نکاح عده ای درآمده است.
وزرایی که
معادلات یک حزب می تواند در بدنه دولت یا مجلس وجود داشته باشد، همچنین موضع اخیر شریعتمداری درباره انتخابش برای وزارت کار با این مضمون که "امتحان خود را در صنعت پس نداده ایم" برای به حداقل رساندن جو روانی در اطراف خود بود تا بگوید مایلیم امور را به جوانان بسپاریم اما در واقعیت شاهد چنین چیزی نیستیم.
اگر چه مروری بر کارنامه سه وزیر مذکور نشان می دهد که در مهمترین مسائل جاری کشور میدان عمل را خالی کرده اند اما شاید به گفته ربیعی، وزرا واقعا آش کشک خاله دولت هستند که با وجود چالش های رفع نشده همچنان کرسی های کلان دولت را ارثیه خود میدانند.
ختم کلام اینکه بر اساس قانون پایستگی دولت؛ آش کشک خاله ها از کابینه کنار نمی روند فقط از یک وزارت به وزارتی دیگر تغییر ماهیت می دهند!  
 
منبع: دانا
 


کد مطلب: 12420

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/12420/وزرایی-آش-کشک-خاله-دولت-هستند-سیف-شریعتمداری-ربیعی-3-مصداق-دهن-کجی-مطالبات-مردم

شستون
  https://shastoon.ir