800
۰
اعتراف دادستانی سعودی:

خاشقجی در کنسولگری تکه‌تکه شد

جمعی از اهالی استانبول به همراه اعضای رئیس انجمن رسانه‌ای ترک- عرب در صحن مسجد فاتح این شهر، تشییع جنازه و نماز میت غیابی برای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، به جا آوردند.
خاشقجی در کنسولگری تکه‌تکه شد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این مراسم، یاسین اوکتای، مشاور رئیس جمهور ترکیه نیز حضور داشته و به ایراد سخنرانی پرداخت. با گذشت بیش از یک ماه از کشته شدن خاشقجی، دادستانی سعودی اذعان کرد وی در کنسولگری این کشور توسط 5 تن کشته و جسدش توسط آنها مثله شده است. در همین حال تحقیقات سعودی به این نتیجه رسیده است که معاون دستگاه اطلاعات این کشور دستورات مربوط به قتل خاشجقی را صادر کرده است. در همین حال مراسم نماز میت در مکه مکرمه و مدینه منوره هم برگزار شد و قرار است مراسم ختمی هم برای خاشقجی در ریاض برگزار شود که پسر وی این خبر را تحت فشارهای شدید دستگاه اطلاعاتی سعودی اعلام کرد.
 
ترکیه  از طریق رسانه‌هایش، افکار عمومی جهان را درباره قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در این کشور تغذیه می‌کند. در آخرین افشاگری که توسط رسانه‌های ترکیه‌ای منتشر شده است، ابعاد جدیدی از زوایای قتل جمال خاشقجی به دست تیم ترور عربستانی فاش شد. یک رسانه ترکیه‌ای ابعاد جدیدی از زوایای قتل خاشقجی فاش کرد که نشان می‌دهد قتل جمال خاشقجی کاملا برنامه‌ریزی شده بوده است.
 روزنامه «حریت» ترکیه  روز گذشته گزارش داد دولت این کشور یک فایل صوتی ۱۵ دقیقه‌ای دیگر از مکالمه اعضای تیم ترور درباره نحوه کشتن خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول در اختیار دارد که شواهد بیشتری از قتل خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول را شامل می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، در این فایل ۱۵ دقیقه‌ای مشخص است اعضای تیم ترور درباره چگونگی قتل خاشقجی قبل از رسیدنش به مقر کنسولگری سعودی با یکدیگر صحبت می‌کنند. بر اساس این فایل، تیم ترور سعودی قبل از رسیدن او به کنسولگری نقشه را مرور می‌کنند و اینکه هر کدام از اعضای این تیم باید چه کاری انجام دهند. تیم ترور ۱۵ نفره پس از قتل خاشقجی تماس‌های بین‌المللی برقرار کردند.
 
این اطلاعات بر داستان ساختگی ریاض مبنی بر اینکه تیم ترور ماموریتش راضی کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان بوده، خط بطلانی می‌کشد و اینکه خاشقجی از سوی تیم ترور به کنسولگری کشانده شده و با کیسه پلاستیکی یا شاید ریسمانی خفه شده است.
 
«نظیف کرمان» رئیس بخش تحقیقات روزنامه صباح ترکیه اخیرا گفته نوارهای صوتی که درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول است و در دست مقامات ترکیه قرار دارد، نشان می‌دهد قاتلان کیسه‌ای را روی سر خاشقجی گذاشته و وی را خفه کرده‌اند و این فایل‌ها لحظات آخر زندگی این روزنامه‌نگار را نشان می‌دهد. وی افزود: آخرین حرف‌های خاشقجی این بود: «دارم خفه‌ می‌شوم، این کیسه را از روی سرم بردارید.
 
. من از خفگی می‌ترسم». این آخرین صحبت‌هایش بود و قاتلان او را در عملیاتی که 7 دقیقه طول کشید، خفه کردند. کرمان تصریح کرد: تیم عربستانی مسؤول قتل خاشقجی حین عملیات مثله کردن جسدش، کیسه‌هایی را کف اتاق گذاشتند تا خون به بیرون درز نکند و عملیات مثله کردن به دست صلاح الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی عربستانی در ۱۵ دقیقه انجام شد و بعد جسد مثله شده را در 5 چمدان بزرگ گذاشته و به خودروی وابسته به کنسولگری عربستان منتقل کردند.
 
رئیس بخش تحقیقات روزنامه الصباح ترکیه اظهار داشت تیم عربستانی با ابزارها و ادواتی به ترکیه آمد و روزنامه صباح بعدا تصاویر این ادوات را منتشر خواهد کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه گذشته گفته بود فایل صوتی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به قدری هولناک بود که حتی افسر اطلاعاتی عربستانی را نیز که به آن گوش داده بود، شوکه کرد.
 
 
در همین حال روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که جمال خاشقجی در برهه‌های پایانی زندگی خود در آن قلم می‌زد، در سرمقاله‌ای ضمن انتقاد شدید از روایت اخیر ارائه شده از قتل خاشقجی توسط دادستانی کل عربستان سعودی، از کنگره آمریکا خواست تا زمان روشن شدن پرونده و مجازات عاملان قتل خاشقجی، فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند.  واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت ترامپ قصد پذیرش روایت سعودی‌ها را دارد، به ذکر تناقضات این روایت با واقعیات موجود پرداخت. به نوشته این روزنامه، فایل صوتی از قتل خاشقجی که به سمع «جینا هاسپل» رئیس سیا نیز رسیده، نشان می‌دهد خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده، حال آنکه سعودی‌ها ادعا می‌کنند پس از آغاز یک درگیری، سرتیم اعزامی به کنسولگری تصمیم به قتل او گرفته است.
 
بنا بر این گزارش، از سوی دیگر روایت سعودی‌ها می‌گوید دستور این عملیات را [با هدف بازگرداندن خاشقجی به عربستان] «احمد العسیری» معاون رئیس سازمان اطلاعات صادر کرده و «سعود القحطانی» هم به او مشورت می‌داده است. هر دوی این افراد نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هستند و احمد العسیری فردی است که عملیات علیه مردم بی‌دفاع یمن را اعلام کرد. بنا بر روایت سعودی‌ها هیچ‌کدام از این افراد در این قتل دست نداشته‌اند و گول تیم اعزامی را خورده‌اند که مدعی بودند خاشقجی زنده از کنسولگری خارج شده است اما فایل صوتی منتشر شده که نیویورک‌تایمز از آن گزارش تهیه کرده است، شخصی می‌گوید به رئیس بگو ماموریت انجام شد.
 
به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند رئیس همان بن‌سلمان است. واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه تحریم‌های روز پنجشنبه آمریکا حتی العسیری را دربرنمی‌گیرد، به کنگره گفته است تمام قراردادهای نظامی با سعودی‌ها را متوقف کند تا اینکه تحقیقاتی بین‌المللی درباره قتل انجام شود.
 
در همین حال عفو بین‌الملل اعلام کرد نتایج تحقیقات دادستان کل عربستان درباره قتل خاشقجی، معتبر نیست. این نهاد بین‌المللی خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل شد.
 
عفو بین‌الملل در توئیتی نوشت: دادستان کل عربستان خواهان اعدام 5 متهم قتل خاشقجی شده است اما تحقیقات این دادستانی معتبر نیست. ما خواهان تحقیقات مستقل و فوری هستیم و می‌خواهیم کسانی که در این قتل دست دارند از طریق محاکمه عادلانه و بدون حکم اعدام مجازات شوند.
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 12475
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *