فوت و فن‌هایی درباره نظافت خانه که باید بدانید

27 آبان 1397 ساعت 8:52

با یک برنامه ۳۰ روزه، می‌توانید نظافت خانه را برای خود لذت بخش کنید.


به گزارش شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،وقتی کار به تمیزکردن خانه می‌رسد، همه ما فکر می‌کنیم جمعه‌ها بهترین زمان ممکن است. به همین دلیل است که معمولا جمعه‌هایمان روزهایی خسته‌کننده و دردناک است. هر کسی در این روزها سعی می‌کند به نحوی از خانه فرار کند، چون می‌داند که اگر بماند باید دست به جارو شود. در چنین شرایطی شما می‌مانید و جمعه‌ها و به جای این‌که جمعه‌ها را صرف تفریح و وقت گذراندن با کودکانتان کنید، مشغول جارو کردن، تی‌کشیدن، شستن سرویس‌های بهداشتی و از این قبیل کارها خواهید شد.
اما از شنبه باز هم خانه رو به کثیف‌شدن می‌رود و شما باید تا جمعه بعد صبر کنید. اگر شاغل باشید اوضاع به مراتب بدتر از این است. باید به دنبال راهی دیگر بود، راهی که هم جمعه‌ها را برایتان نگه دارد و هم خانه‌تان همیشه تمیز باشد. آن‌چه خواهید خواند، برنامه‌ای است که براساس آن شما تنها ٢٠ دقیقه در روز را به تمیزکردن خانه می‌پردازید، اما در عوض خانه‌تان همواره تمیز خواهدبود.
براساس این برنامه کاری، قرار نیست هر روز همه کارها را با هم انجام دهید. آن‌چه در این برنامه کاری به شما پیشنهاد می‌شود انجام هر کار در روزی مشخص است. به این‌ترتیب و به مرور تمیزکاری‌های موردی روزانه در کنار هم مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که نتیجه‌اش تمیزی کل خانه شما خواهد بود.
اما پیش از این‌که به برنامه ٣٠ روزه برسیم، ٥ کار است که باید به‌عنوان مقدمه‌ای برای ورود به برنامه ٣٠ روزه به آنها توجه داشته باشید. این کارها درواقع اصول برنامه کاری است که تحت هیچ شرایطی نباید از انجام آنها تخطی کنید.
برای چیزهایی که وارد خانه می‌شود، برنامه داشته باشید. سعی کنید فضایی در کنار در ورودی خانه مهیا کنید که چیزهایی که وارد خانه می‌شود به‌طور موقتی آن‌جا قرار بگیرد. با این کار وقتی که با چندین کیسه پلاستیک از خرید ماهانه برگشتید، خانه یا آشپزخانه‌تان محشر کبری نخواهد شد.
ظرف‌هایتان را حتما بعد از هر غذا بشویید. این کار باعث می‌شود شما همواره کنترل آشپزخانه را در دست داشته باشید و وقتی به آشپزخانه نگاه می‌کنید یک هیولا در نظرتان مجسم نشود که خطاب به شما نعره می‌کشد و شما را به مبارزه می‌طلبد. البته می‌توان درک کرد که هیچ ‌کسی علاقه‌ای به انجام این کار ندارد. هر چه باشد مدتی زمان صرف کرده‌اید تا غذا بپزید و حالا می‌خواهید بعد از خوردن غذا اندکی لم بدهید و تلویزیون ببینید. معمولا هم دلایلی برای نشستن ظرف‌ها برای خود می‌تراشید؛ دلایلی نظیر این‌که بگذار با وعده بعدی می‌شورم یا این‌که ظرف‌ها آن‌قدر زیاد نیست. بگذار زیادتر شود تا بعد بشورم، اما هر چه بیشتر این کار را به تعویق بیندازید، نعره این هیولا گوشخراش‌تر می‌شود.
وعده‌های لباس شستن را به تعویق نیندازید. اگر در خانه ماشین لباسشویی دارید هر روز مقداری لباس در آن بیندازید تا شسته شود. اجازه ندهید حجم لباس‌های نشسته زیاد شود. در این‌صورت باید تمام روز صدای ماشین لباسشویی را تحمل کنید. علاوه بر این مطمئنم بند رخت هم کم می‌آورید تا آن همه لباس را آویزان کنید.
هنگام کار در خانه سعی کنید شاد باشید. سوت بزنید، آواز بخوانید. موسیقی گوش کنید. این‌طوری کار در خانه برایتان لذتبخش می‌شود.
بیشتر بخوانید:عوامل پنهان اضطراب در خانه خود را بشناسید!
حواستان به زمان باشد. اغلب کارهایی که در زیر به شما گفته می‌شود قاعدتا نباید بیشتر از ٢٠ دقیقه طول بکشد. البته اگر قرار باشد در این میان هم به تلفن جواب دهید، هم اینستاگرامتان را چک کنید، هم سری به تلگرامتان بزنید تا ببینید در گروه خانوادگی‌تان چه کسی حال چه کسی را گرفته، این ٢٠ دقیقه ممکن است به ٢٠٠ دقیقه تبدیل شود! البته اگر وقت دارید، می‌توانید زمان خود را از ٢٠ دقیقه به ٣٠ دقیقه افزایش دهید، اما مهم است که به ضرب‌الاجل زمانی خود پایبند باشید.
و حالا برنامه روزانه برای تمیزکردن خانه در ٢٠ دقیقه. یادتان باشد که هر کدام از کارهای زیر ٢٠ دقیقه وقت می‌برد؛ بنابراین بازیگوشی در میانه کار را کنار بگذارید و ٢٠ دقیقه وقتتان را به تمیزکردن خانه بدهید. وسواس را هم کنار بگذارید؛ مسلما شما قصد ندارید مرتب‌کردن یک کشوی ساده را ٣ ساعت طول بدهید! درست است؟ پیشنهاد می‌کنم یک مقوا مستطیلی دراز بردارید و روزهای ماه را بر روی آن یادداشت کرده و در مقابل هر روز کارهای آن روز را بنویسید. از تقویم‌های دیواری که این روزها در بازار هست نیز می‌توانید استفاده کنید.
تمیزکردن کف اتاق نشیمن و آشپزخانه (تی‌کشیدن، جاروبرقی‌کشیدن و گردبرداری)
تمیزکردن سرویس‌های بهداشتی (توالت، حمام و...)
تمیزکردن کف اتاق خواب (گردگیری، جابه‌جاکردن اسباب‌بازی‌ها و لباس‌ها)
تمیزکردن کف اتاق‌های دیگر (اتاق مطالعه، انباری و...)
تمیزکردن سرویس بهداشتی
تمیزکردن سطح داخلی همه پنجره‌ها
جاروبرقی‌کشیدن همه سطوح خانه
تمیزکردن کف اتاق‌خواب‌ها
تمیزکردن اساسی اتاق نشیمن (سطوح شیشه‌ای، میز تلویزیون، گردگیری از تابلوها و دکورها)
تمیزکردن سرویس‌های بهداشتی
مرتب‌کردن کمد لباس‌ها
تمیزکردن اساسی اتاق‌های خواب (مرتب‌کردن کشوها، چک‌کردن سطوح زیر تخت‌ها، گردگیری از تابلوها و رادیاتورها و لامپ‌ها و ...)
تمیزکردن اساسی سرویس‌های بهداشتی (تمیزکردن کمد وسایل بهداشتی، تمیزکردن سطل آشغال و ...)
تمیزکردن همه دستگیره‌ها، تلویزیون، ریموت کنترل‌ها و خلاصه همه چیزهایی که در طول روز بارها لمس می‌شود.
تمیز و مرتب‌کردن یخچال
شستن خودرو ( شاید فکر کرده‌اید که خودروتان ربطی به خانه‌تان ندارد!؟)
تمیزکردن کف سرویس‌های بهداشتی
جاروکشیدن همه سطوح در خانه
مرتب کرن کشوهای حوله‌ها، لباس‌های زیر و غیره
تمیز کردن سطح اتاق نشیمن و آشپزخانه
تمیز کردن اساسی آشپزخانه( شستن سطل آشغال، تمیز کردن میز آشپزخانه، تمیز و مرتب کردن کابینت‌ها و غیره)
تمیزکردن چیزی که می‌خواستید تمیز کنید و نکرده‌اید (تمیزکردن اجاق گاز، تمیزکردن و گردگیری کتاب‌ها و کارهایی از این قبیل)
جاروکشیدن همه سطوح خانه
برنامه بالا حداقلی از کارهای منزل است. حداقلی از کارها که باعث می‌شود وقتی قرار شد میهمانی سرزده داشته باشید، همه اهل خانه را به ناگاه برای تمیزکردن خانه بسیج نکنید و دچار استرس نشوید. شما می‌توانید براساس وقتی که در طول روز و یا هفته دارید، برنامه‌های دیگری نیز برای تمیزکردن خانه داشته باشید. البته در صورت اجرای برنامه بالا مجبور نخواهید بود چندان برای کارهای فوق‌العاده خودتان را به زحمت بیندازید. مهمترین فایده اجرای این برنامه این است که عادتی را در شما نهادینه می‌کند که در درازمدت بسیاری از مشکلاتتان را حل خواهد کرد. عادتی که شما را وادار می‌کند اگر ٤ ساعت را در روز صرف چک‌کردن ایمیل و فیس‌بوک و اینستاگرم و تلگرام کردید، ٢٠ دقیقه هم برای تمیزکردن خانه وقت بگذارید. ٢٠ دقیقه وقت گذاشتن در روز برای تمیزکردن خانه آن هم تحت یک برنامه مدون موجب می‌شود همه کنترل خانه در دستتان باشد. این ٢٠ دقیقه در روز شما را فرمانروای خانه می‌کند.
منبع:روزنامه شهروند
انتهای پیام/


کد مطلب: 12482

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/12482/فوت-فن-هایی-درباره-نظافت-خانه-باید-بدانید

شستون
  https://shastoon.ir