800
۰
در راستای جلوگیری از تلفات دام:

واکسیناسیون رایگان بیش از 29 هزار راس دام سبک بر علیه طاعون صنعت دامداری/روابط عمومی دامپزشکی سراوان: مورد مثبتی از تلفات تب برفکی اعلام نشده است

در سال جاری واکسیناسیون در جمعیت دام سبک بز و گوسفند بر علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان در شهرستان سراوان اغاز شده و از بیماری های مهم در این منطقه محسوب می شود.
واکسیناسیون رایگان بیش از 29 هزار راس دام سبک بر علیه طاعون صنعت دامداری/روابط عمومی دامپزشکی سراوان: مورد مثبتی از تلفات تب برفکی اعلام نشده است
به گزارش شستون؛ تب برفکی بیماری ویروسی مهلک و کشنده در نشخوارکنندگان است که افت تولید شیر و گوشت در دامداری های بالغ و تلفات در دام های جوان را به همراه دارد و جهت جلوگیری از تلفات دام و خسارت های جبران ناپذیر دامداران 29 هزار و 599 راس دام سبک بز و گوسفند در سال جاری به صورت رایگان بر علیه این بیماری واکسینه شده اند.

بی اشتهایی، زخم در دهان و بین سم ها، ترشحات کف آلود و کش دار از دهان دام ها از جمله علائم بیماری تب برفکی است که اگر بیماری در ناحیه پا باشد منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه که در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر را به همراه دارد.

طرح واکسیناسیون تب برفکی که از بیماری های مهم دام در این منطقه می باشد از ابتدای سال جاری به صورت مستمر انجام شده که فاز جدید آذر ماه از 30 آبان ماه به مدت 20 روز کاری آغاز شده است.

غلامرضا علی محمد روابط عمومی دامپزشکی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون در خصوص واکسیناسیون بیماری تب برفکی اظهار کرد: یک گروه 12 نفره در قالب اردو جهادی واکسیناسیون دام های سبک بر علیه این بیماری شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون تب برفکی در بخش های مرکزی، جالق و بم پشت عملیاتی شده و هیچ بخشی از این عملیات بی نصیب نمانده و با همکاری بخش خصوصی به طور همزمان در حال انجام است.

روابط عمومی دامپزشکی سراوان با بیان اینکه تاکنون هیچ تلفاتی از تب برفکی در سراوان اعلام نشده است، گفت: در دام های آبستن و بیمار به خصوص دام های انگلی عملیات واکسیناسیون تب برفکی با احتیاط بیشتر و تحت نظر دکتر دامپزشک انجام می شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری 29 هزار و 599 راس دام سبک بز و گوسفند بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند که در فاز آذر ماه واکسیناسیون 11 هزار و 153 راس دام انجام شده است.

علی محمد در پایان توضیح داد: آموزش واکسیناسیون نقش مهمی در سلامت دام و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی ایفا می کند و به عشایر و کسانی که عملیات واکسیناسیون را انجام می دهند آموزش چهره به چهره داده شده است.

لازم به ذکر است به منظور مقابله با شیوع احتمالی این بیماری نیاز است دامداران در صورت مشاهده هرگونه علایم مشکوک در اولین فرصت به مرکز درمانی یا شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع رسانی کنند.
 
انتهای پیام/م.ش
 
 
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 12751
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *