800
۰

قیمت سوزناک لباس‌های زمستانی در تبریز/ سرمای هوا که دردِ نداری و نوسان دلار نمی‌فهمد

اتیکت‌های قیمت روی البسه زمستانی رغب را از خریداران پوشاک گرفته و اندک خریدارن نیز مجبورند برای در ماندن از سرمای زمستان ساعت‌ها در بازار جست‌وجو کنند تا لباسی مناسب جیبشان پیدا کنند.
قیمت سوزناک لباس‌های زمستانی در تبریز/ سرمای هوا که دردِ نداری و نوسان دلار نمی‌فهمد
به گزارش شستون، فصل، فصلِ سرد سال است و هر کسی که در پسِ لباس‌های تابستانی لباس گرم زمستانی نداشته باشد به فکر خرید البسه زمستانی می‌افتد. اولین برف زمستانی که بر زمین بنشیند تبریز سوز برمی‌دارد و باید لباس‌های گرم زمستانی جانشین لباس‌های پاییزه شود هرچند که زمستان تبریز از آبان آغاز می‌شود و تا فروردین ادامه دارد.
امسال اما قیمت البسه زمستانی سر به فلک گذاشته و هر قدر قیمت دلار افزایش داشته قیمت لباس‌های زمستانی در رقابتی نابرابر از افزایش نرخ دلار پیشی گرفته تا مبادا در این رقابت عقب بماند! بازار این روزها اگرچه مملو از جمعیت است اما نگاهی به اتیکت قیمت‌های لباس‌ها زمستانی مردم را از خرید منصرف می‌کند و آنهایی هم که مجبور به خرید هستند ساعت‌ها در بازار می‌گردند و می‌چرخند تا شاید لباسی مناسب با قیمت به نسبت مناسب را بیابند.
وارد یکی از مغازه‌های تربیت که می‌شویم قیمت پالتوی زنانه و شلوارِ جین فلان مارک و شال پشمی را جویا می‌شوم، با خودم فکر می‌کنم شاید گوش‌هایم به خوبی نمی‌شنوند! فلان پالتو 448 هزار تومان، شلوار جینِ بسیار ارزان 99 هزار تومان و شال پشمی 100 هزار تومان! البته گشتی در مغازه خیالم را راحت می‌کند و حتی پالتوی 350 هزار تومانی هم پیدا می‌کنم که به گفته فروشنده شانس آورده‌ام و دیگر اصلا چنین چیزی پیدا نخواهم کرد!
دلیل این گرانی را هم که بپرسی می‌گویند:" مگر همه چیز بالا نرفته؟ چه انتظاری از لباس‌های زمستانی دارید؟ همین رب گوجه بود 4 هزار تومان الان شده 17 هزار تومان! پالتو و کاپشن که جای خود دارد. ما هم مقصر نیستیم قبلا اگر با سود پنجاه هزار تومانی می‌توانستیم جنسمان را بفروشیم امروز بخاطر گرانی مجبوریم سودمان را به ده هزار تومان برسانیم تا شاید مردم خرید کنند."

البته بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند راهشان را کج کنند و به سوی بازار سرپوشیده حرکت کنند تا شاید فروشنده‌های منصف‌تری پیدا کنند و لباسی مناسب با جیبشان پیدا کنند که البته زهی خیال باطل! کمتر پوشاک زمستانی زنانه در بازار سرپوشیده پیدا می‌شود و همان‌هایی هم که هستند مناسب سرمای زمستان نیستند در عوض البسه زمستانی مردانه به وفور یافت می‌شود. قیمت یکی از کاپشن‌های مردانه را می‌پرسم که با قیمت 200 هزار تومان مواجه می‌شوم، باز جای شکر دارد. حداقل شاید با یک چهارم حقوقِ یک ماه یک کارگر بتواند لباس زمستانی بخرد تا از سرمای زمستان در امان بماند.
وارد یکی از مغازه‌های کوچک بازار سرپوشیده که می‌شوم، مرد نسبتا مسنی در حال خرید لباس برای پسر کوچکش است و در همان حال چانه زدن با فروشنده را هم ادامه می‌دهد، لابلای لباس‌ها می‌گردم و در حالی که چشمم چیزی را نگرفته است صدای مستاصل مرد را می‌شنوم که می‌گوید: "سرمای هوا که دردِ نداری و قیمت دلار نمی‌فهمد، بچه مریض می‌شود باید بخرم." فکر می‌کنم 210 هزار تومانی پرداخت کرد و حالا باید روزها فکر کند که تا آخر ماه چطور جای خالی این پول را پر کند البته اگر سرماه خبری از حقوق باشد!"
در مغازه دیگری در حالیکه از قیمت 94 هزار تومانی یک پیراهن گله می‌کنم فروشنده پاسخ می‌دهد:" جنس، جنسِ ترک است. ایرانی‌ها یا وا می‌روند تا ظاهر زیبایی ندارند به همین دلیل است که گران است. وقتی از آنور آب پوشاک ترک می آید برای ما هم گران تمام می‌شود اما خب مردم هم طالب چنین لباس‌هایی هستند."
گرانی و افزایش قیمت‌ها داد مردم را در آورده و مسئولین نیز هر روز از این وضعیت ابراز ناراحتی و نگرانی می‌کنند اما گویا بازار پوشاک زمستانی کسی را نگران نکرده و مردم و فروشندگان نیز به این افزایش قیمت‌های غیرقابل باور عادت کرده‌اند. اینکه لباس زمستانی که سال گذشته 90 هزار تومان از یکی از فروشگاه‌های به اصطلاح گران بخری و امسال هم لباس را دست فروشِ بازار 190 هزار تومان به تو پیشنهاد بدهد را نه می‌توان گرانی و نه تورم نامید بلکه این روند نشان از اقتصادی است که گویی سکانداری ندارد.

منبع: دانا
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 12774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *