800
۰

اقبال اروپا و کانادا به خرید برنج شمال کشور/ «صادرات برنج» آغازی برای رفع دغدغه‌های کشاورزان

صادرات برنج می‌تواند بخش اعظمی از دغدغه‌های کشاورزان استان‌های شمالی را برطرف و ارزش واقعی این محصول استراتژیک و پر رنج را هویدا و قیمت‌گذاری کند
اقبال اروپا و کانادا به خرید برنج شمال کشور/ «صادرات برنج» آغازی برای رفع دغدغه‌های کشاورزان
به گزارش شستون، برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی است که برای نیمی از جمعیت جهان به‌عنوان یک غذای اصلی به شمار می‌رود. کاشت این محصول پر رنج در استان‌های شمالی کشور در اردیبهشت ماه انجام می‌شود و مرداد با گرمای شرجی و طاقت‌فرسای خود خبر از زمان برداشت برنج و خوشه‌ها دارد.

برنج، محصول استراتیژیکی است که با توجه به خشکسالی کشور، تولید آن در ایران بر دوش 2 استان گیلان و مازندران است اما با این اوصاف آنچنان که باید و شاید به اهمیت این محصول در کشور پرداخته نشده است.

یکی از راهکارهای مهم برای نزدیک شدن قیمت برنج به آنچه باید توسط کشاورزان خریداری شود، بحث صادرات برنج است که با این امر عنوان "صادراتی" بر روی محصول پرکیفیت مازندران نهادینه و موجب می‌شود آنچه ارزش واقعی برنج است به آن پرداخته شود.

جمیل علیزاده دبیر انجمن برنج ایران در اختتامیه جشنواره ملی برنج که در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران برگزار شد، آمل را قلب تولید برنج کشور نامید و گفت: دلیل برگزاری جشنواره ملی برنج در آمل وجود مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج است که به تازگی راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه این پایانه برنج و مرکز مهم باید به تمامی‌تولیدکنندگان و افرادی که در سراسر کشور در زمینه برنج فعالیت می‌کنند، معرفی شود، اظهار کرد: پایانه صادرات برنج نباید به کشاورزان آملی محدود شود و کل استان‌های تولیدکننده باید در این پایانه شریک باشند.

رییس هییت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه میزان تولید برنج کشور برای مصرف تمامی ایرانی‌ها کافی نیست، گفت: 800 هزار تن کسری برنج در کشور وجود دارد و بار تولید برنج کشور بر روی دوش استان‌های گیلان و مازندران است.

دبیر انجمن برنج ایران در پایان خاطرنشان کرد: میزان مصرف سرانه برنج در کشور برای هر ایرانی 36 کیلو است.

مریم حسینی، رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه رقم تیسا رقمی پرمحصول و زودرس که برای استان مازندران معرفی شده و جایگزین مناسبی برای رقم شیرودی است، گفت: 7 تن در هکتار هم تیسا محصول می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شرق مازندران با بحران خشکسالی مواجه بود، اظهار کرد: ممکن است در چند سال آینده نیز مشکل خشکسالی در گیلان و مازندران مطرح شود که برای سال زراعی 98 و 99 دو رقم که با خشکسالی و کم آبی همخوانی داشته باشند انتخاب کردیم که برنج طارم برای استان مازندران انتخاب شد.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه برنج طارم در یک ماهه پایانی نیاز آنچنانی به آب ندارد، افزود: پایانه صادرات برنج علم را وارد صنعت و کشاورزی کرده است که می‌تواند نخستین بخش خصوصی باشد که به‌عنوان پایلوت کارگاه‌های موسسه تحقیقات برنج مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه کم کردن کاهش ضایعات پس از برداشت از اهداف مهم موسسه تحقیقات برنج است، ادامه داد: سن کشاورزان بالا است و در آینده کشت برنج جذابیتی برای جوانان ندارد در همین راستا باید به فکر مکانیزه کردن کشت برنج و هوشمندسازی آن باشیم.

وی با بیان اینکه ژاپن در هوشمندسازی کشت برنج اقدامات مهمی انجام داد که با الگوبرداری از آن به دنبال هوشندسازی و کاهش هزینه‌های تولید هستیم، گفت: کارگاه‌های آموزشی در این مورذ برگزار می‌شود.

حسینی با اشاره به صادرات برنج استان‌های شمالی به کانادا، سوییس، ترکیه و برخی کشورهای دیگر اروپایی تصریح کرد: کیفی‌ترین ارقام برنج جهان در ایران تولید می‌شود.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران با بیان اینکه گیلان و مازندران به‌عنوان پایگاه اصلی تولید برنج کشور هستند، گفت: باتوجه به محدودیت‌هایی که برای کشت برنج در کشور ایجاد شده و مشکلات کم آبی اخیر، باید نگاه ویژه‌ای به عرصه‌های کشاورزی داشت.

وی با اشاره به اینکه تامین آب برای کشاورزان در مازندران جدی گرفته شود، اظهار کرد: سال آینده تمامی آب‌بندان‌های مازندران با تکنولوژی نوین لایروبی می‌شود.

شهیدی‌فر با بیان اینکه کانال آبیاری که تامین آب مزارع کشاورزی را تامین می‌کند باید جدی گرفته شود، عنوان کرد: در بحث‌های تحقیقاتی و علمی برنج در مازندران اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مطالبات کشاورزان در اولویت جهادکشاورزی است، خاطرنشان کرد: استان مازندران ثابت کرد که برنج استان‌های شمالی در کشور و دنیا بی‌نظیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال‌های اخیر بی‌رحمی خاصی بر برنج استان‌های شمالی وارد شده، افزود: برخی با حرف و حدیث‌های خاصی به دنبال به چالش کشیدن برنج استان‌های شمالی بودند.

این مسول با اشاره به اینکه کسانی که به دنبال به چالش کشیدن برنج ما هستند اقدامی برای خوشحال کردن مذاق واردکنندگان برنج خارجی می‌کنند، گفت: برخی به دنبال این هستند که به مردم بقبولانند که برنج خارجی مصرف کنند.

شهیدی فر با اشاره به صادرات برنج مازندران و گیلان به اروپا و کانادا خاطرنشان کرد: در سه مرحله این امر انجام شد، این اتفاق ارزش واقعی برنج شمال کشور را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه اروپا را قانع کردیم برنج شمال کشور را خریداری کند که این نشان از کیفیت بالای برنج ما دارد، افزود: استقبال کشورهای خارجی از برنج استان‌های شمالی بالاخص مازندران نشان از سلامت برنج ما دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکیدکرد: ارزش هر کیلو برنج ایرانی 6 برابر برنج وارداتی در اروپا عرضه شده است یعنی اگر برنج تولیدی آنجا 50 سنت بود برنج وارداتی ما به اروپا 3 دلار عرضه شده است.

این مسئول ادامه داد: در نمایشگاهی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد برنج مازندران تا کیلویی 4 دلار عرضه شد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه صادرات برنج دغدغه‌های کشاورزان را جبران می‌کند، افزود: می‌توانیم امروز با دنیا در زمینه برنج رقابت کنیم.

وی با اشاره به اینکه واردات برنج در حد نیاز کشور مشکلی ندارد اما نکته مهم این است که نگذاریم برنج خارجی با برنج ایرانی ترکیب شود، تصریح کرد: نباید ترکیب برنج خارجی و ایرانی تحت عنوان برنج ایرانی در کشور عرضه شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در پایان خاطرنشان کرد: 4 محموله برنج مازندران بزودی به کشورهای دیگر صادرات می‌شود.

در نهایت باید گفت که صادرات می‌تواند بخش اعظمی از دغدغه‌های کشاورزان استان‌های شمالی را برطرف و ارزش واقعی این محصول استراتژیک را هویدا و قیمت‌گذاری کند.

منبع: دانا
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 12775
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *