800
۰

حقوق شهروندان از اولویت های دستگاه دیپلماسی کشور نیست/ مجلس با اهرم های قدرتمند خود دستگاه دیپلماسی را از انفعال دور کند

احمد شوهانی به ربوده شدن دیپلمات ایرانی اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی این است که اگر اتفاقی برای هر ایرانی خارج از کشور افتاد، مشکل را دنبال کند و بالاخص که یکی از مسئولین باشد.
حقوق شهروندان از اولویت های دستگاه دیپلماسی کشور نیست/ مجلس با اهرم های قدرتمند خود دستگاه دیپلماسی را از انفعال دور کند
به گزارش شستون؛ احمد شوهانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در رابطه با «اسدالله اسدی» دیپلمات ربوده شده، گفت: موارد مشابه ای هم داریم که اتفاق افتاده است ولی وقتی که همین سوال را از دستگاه دیپلماسی بپرسیم، می گویند ما پیگیر این مسئله هستیم.
 
وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در قبال این مسائل خیلی منفعل عمل می کند و در واقع دستگاه دیپلماسی ما سال هاست که درگیر برجام است و هم و غم دستگاه دیپلماسی فقط برجام شده است و به نظر می آید از خیلی مسائل غافل هستند.
 
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس ربوده شدن اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را یکی از این مسائل دانست و تاکید کرد: یکی از وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی این است که اگر اتفاقی برای هر ایرانی خارج از کشور افتاد، مشکل را دنبال کند و بالاخص که یکی از مسئولین باشد.
 
شوهانی افزود: به نظر می آید دستگاه دیپلماسی و در راس آن وزیر امور خارجه دوندگی زیادی دارد، اما بیش تر گرفتار دامی است که غربی ها برای جمهوری اسلامی ایران پهن کردند و در حال حاضر انرژی وزارت خارجه به هدر می رود، در غیر این صورت چیز دیگری نیست و قاعدتاً باید این قضایا را دنبال و پیگیری کنند که به هر حال یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی پیگیری همین موارد است.
 
وی با اشاره به پیگیری دولت و دستگاه دیپلماسی انگلیس در خصوص اتباع خودشان مثل نازنین زاغری که اصالتاً ایرانی است، گفت: در این خصوص نیز هم وزیر سابق امور خارجه انگلیس و هم وزیر فعلی این کشور برای آزاد سازی نازنین زاغری به ایران سفر کردند و پیگیر حل مشکل وی شدند.
 
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس بیان داشت: به نظر می آید دستگاه دیپلماسی ما در حال حاضر دست بالا را ندارد و دلیلش هم این است که انرژی خودش را روی چیزی گذاشته است که به نتیجه هم نخواهد رسید.
 
احمد شوهانی خاطر نشان کرد: ممکن است دستگاه دیپلماسی ایران در جلساتی که با کشورهای محل مشکل دارند، مسائل این چنینی را مطرح کنند ولی به نظر نمی آید کشورهای دیگر خیلی جدی بگیرند و توجه کنند و در واقع اولویت اصلی دستگاه دیپلماسی ما این موارد نیست و مسائل دیگر در اولویت است.
 
وی عنوان کرد: وقتی دستگاه دیپلماسی انگلیس به ایران می آید، نمی گوید که با چه هدفی آمده ایم، اما هدف اصلی آزاد سازی اتباع خودش است و اهداف دیگری که دارند فرع بر این داستان است، چرا که برای آن ها حقوق شهروندان در اولیت است، آن هم نه شهروند درجه یک بلکه کسی که اصالتاً ایرانی است.
 
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس اظهار داشت: به نظر می آید که دستگاه دیپلماسی ما منفعل است و معنایش این است که اولویت اصلی دستگاه دیپلماسی پییگری حقوق شهروندان و هم وطنان خودش نیست.
 
شوهانی افزود: دنیای امروز دنیای بده بستان است، وقتی اینکه آن ها یک درخواست می کنند دستگاه دیپلماسی ما هم می تواند در قبالش یک درخواست کند، اما در حقیقت اولویت دستگاه دیپلماسی ما چیز دیگری است.
 
وی در پاسخ به این سوال که "آیا مجلس می تواند اقداماتی در این خصوص داشته و در انجام آن کوتاهی کرده باشد؟" گفت: بله، مجلس بالاخص کمیسیون تخصصی باید برای چنین مواردی مسئولین وزارت خارجی را بازخواست کند و نماینده ها هرکدامشان می توانند از طریق سوال، تذکر و استیضاح مسئله را دنبال کنند.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اشاره کرد: به نظر می آید که در حال حاضر نمایندگان نیز در این مسائل کوتاهی کرده اند در صورتی که هر کدام از نماینده ها می توانند از طریق سوال مشکلات را پیگیری و دنبال کنند.
 
وی در پایان گفت: مجلس بعنوان دستگاه نظارتی اهرم های قدرتمندی در اختیار دارد که در صورت استفاده می تواند دستگاه دیپلماسی را از این انفعال دور کنند و به سمت موضوعات اصلی سوق دهد.
 
منبع: دانا
 
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 12861
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *