800
۰

یلدای 97 با قیمت های نجومی آجیل/ آجیل فروشی ها خالی از مشتری!+تصویر

با توجه به افزایش قیمت اجناس، قیمت آجیل و خشکبار سیر صعودی به خود گرفته که توان خرید مردم کاهش یافته است.
یلدای 97 با قیمت های نجومی آجیل/ آجیل فروشی ها خالی از مشتری!+تصویر
به گزارش شستون، یلدا یکی از آیین های کهن ایرانیان محسوب می شود، یلدا میان هر قوم و گروه دارای آداب و رسوم خاص خود است.

این شب که بلند ترین شب سال است، چله نیز نام دارد، در این شهر آیین ها، سنت ها و جشن های متفاوتی برگزار می شود.

در گذشته مردم دور کرسی جمع می شدند و بزرگ ترهای فامیل و خانواده به شعر خوانی، قصه گویی و داستان گویی می پرداختند و در گوشه ای از زمان نیز تفالی به حافظ می زند.

این روزها با نوسانات قیمت دلار، گویا مردم دیگر توان برپایی این رسم و آداب کهن ایران باستان را ندارند و اگر همینطور پیش رود، این آیین باستانی به فراموشی سپرده می شود.

قیمت ها به گونه سرسام آور در کشور افزایش یافته و شهرستان مرزی سراوان نیز از این قاعده مستثنی نیست.


قیمت آجیل در زادگاه خورشید ایران از 60 هزار تومان تا 80 هزارتومان بود و قیمت پسته نیر با قیمت کیلویی 180 هزار تومان به فروش می رسد.

اما طبق مشاهدات میدانی خبرنگار شستون، فروشگاه های عرضه آجیل و خشکبار خالی از مشتری بود و یکی از فروشندگان در گفت و گو با شستون اظهار کرد: آجیل و خشکبار را با قیمت بالا خریداری می کنند و به طبع مجبور به فروش با قیمت بالا تر هستند.


وی افزود: فروش کاهش یافته و برای یلدا آنچنان مشتری نداشته اند.

یکی از شهروندان سراوانی نیز به خبرنگار شستون گفت: با توجه به اینکه قیمت های تمامی اجناس افزایش یافته، سال جاری توان خرید آجیل و خشکبار برای زنده نگه داشتن آیین باستانی یلدا را نداشته اند.

وی خاطر نشان کرد: میوه در برخی از نقاط شهر با قیمت متفاوت به فروش می رسید، اما قیمت میوه نسبت به دیگر شهرهای استان نسبتا مناسب بود.


این شهروند سراوانی تصریح کرد: در  هفته ای که گذشت بازار یلدا کمبودی نداشت میوه، هندوانه، چغندر، شلغم و آجیل و خشکبار در شهرستان به وفور یافت می شد اما با قیمت های بالا، توان خرید مردم کاهش یافته و اگر این روند ادامه داشته باشد، پیش بینی می شود در سال‌های آینده دیگر مردم توان زنده نگه داشتن یلدا را نداشته باشند.


انتهای پیام/الف. د
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب: 12943
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *